2020-01-17, 11:10
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
A-kassan borde försvinna och minska skatterna rakt av i hela arbetslivet.
Nej fördubblas sade jag. Eventuellt tripplas. Hyvens människor som förlorar jobbet ska inte bli livegna.
Citera
2020-01-17, 11:18
Medlem
Duerfs avatar
Jag skulle tro att bidragsfusk är något etniska svenskar är ganska bra på också. De flesta jag stött på med extremt utnyttjande av sjukskrivningar och vab har varit svenskar.
Citera
2020-01-17, 15:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Jag har betalat in drygt 600 kr varje månad i snart 5 år och ärligt talat så känns det som bortkastade pengar. 600 kr är pengar för en biokväll med popcorn och läsk med tjejen VARJE MÅNAD.

Samtidigt så känner jag att många utnyttjar a-kassa. Jag känner en kille som körde taxi i 12 månader hos en kusin till honom. Sen "sparkades" han och kunde stämpla full a-kassa i 12 månader medan han befann sig i Irak. Det är väldigt många som fyller a-kassa kvoten sen ser dem till att få kicken och antingen jobbar dem svart vid sidan om och får in 14k extra eller så drar dom utomlands och bli försörjda av oss a-kasse betalare.

Tydligen är inte arbetsförmedlingen lika stränga med att kolla upp att folk verkligen söker jobb (enligt taxichaffisen). Dem är fullt upptagna med ni-vet-vilka.

Facket då? Ja ibland skickar dem email kring olika former av möten. Jag gick första året på alla men det var som att se på en teaterföreställning. En massa snack om chefer och vdn och svammel om våra rättigheter. Jag har under 5 år fått 2 energidryck och en varmkorv från facket. Jajuste sen ingår hemförsäkring, men för mig skulle hemförsäkring kostat 90 kr så det blir liksom 400 kr överpris om man subtraherar bort summan.

Vad tycker ni? Ska man lägga 600 kr på något mer givande eller är det dumt att riskera bli utan pengar om företaget sparkar/varslar en?
Det där är inget nytt. Så höll folk på på 70-talet också. Med skillnaden att det var ursvenskar.

Kommunerna hjälpte villigt till. Man hade någon anställd i något slags beredskapsjobb i några månader så att folk kvalade in i akassa igen. Och så kunde dom gå på akassa i 12? månader. Och sedan betalade kommunens skattebetalare i 6 mån.

Ska man bli av med det här sjuka systemet så måste offentlig sektor avvecklas och folk få klara sig själva. Så länge folk röstar på välfärdspartier så kommer detta sjuka fortleva.
Citera
2020-01-18, 05:32
Medlem
Behöver lite hjälp här.
Min fru arbetade Jan->Aug förra året, varpå hon direkt efteråt började studera, studier som blev klara nu för någon vecka sedan. Under denna tiden var hon inte medlem i något fackförbund eftersom hon stod som timanställd.
Nu ska hon och jag resa utomlands för en större tillställning, hon åker nu redan i början av Februari och jag åker i April, vi kommer hem i början på Maj.

Min fråga är då, kan man ansöka Alfakassa (vilket jag antar att det blir eftersom det är den enda fristående?) innan resan och få de senaste 12 månaderna bedömda för att även tala om att man ej kommer befinna sig i landet under kommande månader och under dessa EJ behöver ersättning?

För om vi väntar med att ansöka om ersättningen så kommer hon ej upp i 6 månaders arbete på den senaste 12 månaders perioden och blir då helt utan ersättning.

Någon som vet hur detta fungerar?
Citera
2020-01-19, 19:19
Medlem
1) Så om jag förstått rätt så får man mer pengar (när man blir arbetslös) om man valt A-kassa istället för Alfa-kassa?

2) Man måste vara med i fackförbund för att få A-kassa?

3) Om jag är tandläkare, vilket fackförbund rekommenderar ni? Skulle Sveriges Tandläkarförbund betala ut A-kassa? Är deras förbund någonting att rekomenderas?
Citera
2020-01-19, 21:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
1) Så om jag förstått rätt så får man mer pengar (när man blir arbetslös) om man valt A-kassa istället för Alfa-kassa?
2) Man måste vara med i fackförbund för att få A-kassa?
3) Om jag är tandläkare, vilket fackförbund rekommenderar ni? Skulle Sveriges Tandläkarförbund betala ut A-kassa? Är deras förbund någonting att rekomenderas?

1. Det finns ingen ersättning som heter Alfakassa. Det finns en a-kassa som heter Alfakassan, och den följer samma regelverk som alla andra a-kassor.
2. Nej.
3. Fackförbund betalar inte ut arbetslöshetsersättning, eftersom de inte är arbetslöshetskassor. Däremot är medlemskap i fackförbund ett sätt att teckna en inkomstförsäkring, men det finns även andra alternativ.

Min gissning är att de flesta tandläkare är medlemmar i AEA eller Vision, andra a-kassor förefaller mindre sannolika.

Alla a-kassor.
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/

Om du vill lära dig mer om inkomstförsäkring, börja här, eftersom Tandläkarförbundet är ett SACO-förbund.
https://www.saco.se/karriar/darfor-ska-du-vara-med-i-facket/sacos-inkomstforsakring--extra-trygghet-i-oroliga-tider/
Citera
2020-01-20, 13:41
Medlem
Vad händer i dag när A-kassan tar slut, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte att jag hittar någon tillfredsställande information.
Citera
2020-01-20, 16:05
Medlem
Om jag har sagt upp mig på ett arbete pga. att jag fått ett nytt arbete, räcker det som ett giltigt skäl vid egen uppsägning för att jag ska få A-kassa från dag 1 eller blir jag avstängd i 45 dagar? Arbetade via bemanningsföretag på ett lager, men det bemanningsföretaget jag var anställd på avslutade samarbetet med lagret så jag blev anställd hos ett nytt bemanningsföretag som tog över samarbetet med lagret.
Senast redigerad av stracci 2020-01-20 kl. 16:10.
Citera
2020-01-20, 22:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Vad händer i dag när A-kassan tar slut, har sökt på arbetsförmedlingen men tycker inte att jag hittar någon tillfredsställande information.
Om dina ersättningsdagar från a-kassan tar slut, och du inte har jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor, är det jobb- och utvecklingsgarantin som blir aktuell.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/att-delta-i-program/jobb--och-utvecklingsgarantin
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/att-delta-i-program/aktivitetsstod-och-utvecklingsersattning
Citera
2020-01-20, 22:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squ33k
Behöver lite hjälp här.
Min fru arbetade Jan->Aug förra året, varpå hon direkt efteråt började studera, studier som blev klara nu för någon vecka sedan. Under denna tiden var hon inte medlem i något fackförbund eftersom hon stod som timanställd.
Nu ska hon och jag resa utomlands för en större tillställning, hon åker nu redan i början av Februari och jag åker i April, vi kommer hem i början på Maj.

Min fråga är då, kan man ansöka Alfakassa (vilket jag antar att det blir eftersom det är den enda fristående?) innan resan och få de senaste 12 månaderna bedömda för att även tala om att man ej kommer befinna sig i landet under kommande månader och under dessa EJ behöver ersättning?

För om vi väntar med att ansöka om ersättningen så kommer hon ej upp i 6 månaders arbete på den senaste 12 månaders perioden och blir då helt utan ersättning.

Någon som vet hur detta fungerar?
1. Det finns ingen ersättning som heter Alfakassa. Alfakassan är en a-kassa och den ersättning de betalar ut är arbetslöshetsersättning, precis som alla andra a-kassor.
2. Givetvis kan hon ansöka. När hon sedan ska åka iväg meddelar hon helt enkelt vilket datum hon åker, till Arbetsförmedlingen. Sen när hon är tillbaka, anmäler hon det till Arbetsförmedlingen igen.
Citera
2020-01-20, 22:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Om jag har sagt upp mig på ett arbete pga. att jag fått ett nytt arbete, räcker det som ett giltigt skäl vid egen uppsägning för att jag ska få A-kassa från dag 1 eller blir jag avstängd i 45 dagar? Arbetade via bemanningsföretag på ett lager, men det bemanningsföretaget jag var anställd på avslutade samarbetet med lagret så jag blev anställd hos ett nytt bemanningsföretag som tog över samarbetet med lagret.
Du skriver att du har nytt jobb, på det företag som tog över samarbetet med lagret...så det blir svårt att förstå vad du menar, jobbar du eller är du arbetslös?
Citera
2020-01-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver att du har nytt jobb, på det företag som tog över samarbetet med lagret...så det blir svårt att förstå vad du menar, jobbar du eller är du arbetslös?

Ja, ursäkta det blev lite rörigt. Jag är numera arbetslös då jag blev uppsagd pga. arbetsbrist från det nya bemanningsföretaget som tog över samarbetet med lagret. Jag är dock tvungen att redovisa min arbetade tid senaste 12 månaderna, där mitt arbete från det första bemanningsföretaget(där jag sade upp mig också) räknas in också. Jag sade alltså upp mig från det första bemanningsföretaget för att börja på det andra för att fortsätta på lagret(blev sedan uppsagd och sa inte upp mig från det senaste bemanningsföretaget). Inte för rörigt hoppas jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in