Citat:
Ursprungligen postat av
Djorou
Jag har betalat in drygt 600 kr varje månad i snart 5 år och ärligt talat så känns det som bortkastade pengar. 600 kr är pengar för en biokväll med popcorn och läsk med tjejen VARJE MÅNAD.
Samtidigt så känner jag att många utnyttjar a-kassa. Jag känner en kille som körde taxi i 12 månader hos en kusin till honom. Sen "sparkades" han och kunde stämpla full a-kassa i 12 månader medan han befann sig i Irak. Det är väldigt många som fyller a-kassa kvoten sen ser dem till att få kicken och antingen jobbar dem svart vid sidan om och får in 14k extra eller så drar dom utomlands och bli försörjda av oss a-kasse betalare.
Tydligen är inte arbetsförmedlingen lika stränga med att kolla upp att folk verkligen söker jobb (enligt taxichaffisen). Dem är fullt upptagna med ni-vet-vilka.
Facket då? Ja ibland skickar dem email kring olika former av möten. Jag gick första året på alla men det var som att se på en teaterföreställning. En massa snack om chefer och vdn och svammel om våra rättigheter. Jag har under 5 år fått 2 energidryck och en varmkorv från facket. Jajuste sen ingår hemförsäkring, men för mig skulle hemförsäkring kostat 90 kr så det blir liksom 400 kr överpris om man subtraherar bort summan.
Vad tycker ni? Ska man lägga 600 kr på något mer givande eller är det dumt att riskera bli utan pengar om företaget sparkar/varslar en?
Det där är inget nytt. Så höll folk på på 70-talet också. Med skillnaden att det var ursvenskar.
Kommunerna hjälpte villigt till. Man hade någon anställd i något slags beredskapsjobb i några månader så att folk kvalade in i akassa igen. Och så kunde dom gå på akassa i 12? månader. Och sedan betalade kommunens skattebetalare i 6 mån.
Ska man bli av med det här sjuka systemet så måste offentlig sektor avvecklas och folk få klara sig själva. Så länge folk röstar på välfärdspartier så kommer detta sjuka fortleva.