2020-05-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hej!

För er information om ni INTE vill
vara med i facket
,men,ändå vill säkra
en viss ersättning om ni skulle bli
arbetslösa kan jag rekommendera denna:

https://www.alfakassan.se/

Det kostar 130 kronor per månad att
vara med.

Alfakassan är den enda A-kassa som är
fristående från fackförbund och intresseorganisationer.
De välkomnar alla,oavsett yrke eller bransch.

Vilka a-kassor kräver att du ska vara med i facket?
Citera
2020-05-22, 00:47
Medlem
neiges avatar
Om man jobbar nu och ända fram tills mitten på juni då man har jobb i 10 veckor, då är det inte lönt att vara med i a-kassan väl? Det är bara om man vet ifall man har jobb i minst 6 månader framåt som man ens kan få någon a-kassa, korrekt?
Citera
2020-05-22, 05:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej!

vara med i facket,men,ändå vill säkra

https://www.alfakassan.se/

Det kostar 130 kronor per månad att
vara med.

Alfakassan är den enda A-kassa som är
fristående från fackförbund och intresseorganisationer.
De välkomnar alla,oavsett yrke eller bransch.
Är den här trådstarten ett skämt? Du vill tipsa om Alfakassan...det finns väl ingen som uppnått vuxen ålder, och alltså är aktuell för arbetslivet, som inte känner till Alfakassan?

Ditt tips är ungefär som att tipsa om att det finns privatägda TV-kanaler, att man inte behöver titta på statlig public service...

Här finns för övrigt en förteckning över samtliga a-kassor (scrolla ner en bit) och an massa annan nyttig info också.
https://www.sverigesakassor.se/

För övrigt är samtliga a-kassor "fristående", som är begreppet du använder, från fackförbund. Att en del a-kassor och fackförbund delar namn innebär inte att det finns någon koppling mellan dem, som tvingar medlemmarna i den a-kassan att även vara medlemmar i fackförbundet med samma namn.

Alfakassan har ofta förhållandevis lång handläggningstid (jämfört med andra a-kassor alltså), så om man fäster vikt vid hur snabbt ersättningsansökan handläggs, bör man jämföra innan man väljer vilken a-kassa man söker medlemskap i (eller ansluter sig till, som det heter i Alfakassans fall). Sen bör man givetvis jämföra medlemsavgiften, även om den numera inte varierar särskilt mycket.
Citera
2020-05-22, 05:23
Medlem
Apansiktets avatar
Som sagt Alfakassan är väl det basala skitpaketet som man får på köpet om man skriver under en blankett och intygar att man är helt dum i huvudet och skriver in sig som arbetssökande? Jag är själv där men systemet funkar ju inte, jag står bara på toan, röker zutt och runkar
Citera
2020-05-22, 10:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej!

vara med i facket,men,ändå vill säkra

Wow.. Vem fan har ett sånt skitjobb att 910kr skulle motsvara 80% av lönen? Jodå, jag vet att det är lagen, men det är också anledningen till varför en i komstförsäkring är en bättre idé, men jo, det förutsätter som regel fackligt medlemskap. Enda vettiga anledningen att vara med i ett fack förövrigt.
Citera
2020-05-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Om man jobbar nu och ända fram tills mitten på juni då man har jobb i 10 veckor, då är det inte lönt att vara med i a-kassan väl? Det är bara om man vet ifall man har jobb i minst 6 månader framåt som man ens kan få någon a-kassa, korrekt?
Inte lönt att vara med?

Det kostar 130 kr i månaden så det är väl inte så mycket att fundera på.
Citera
2020-05-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickie88
Precis! och är med i Unionen. Det borde gå igenom men man vet ju aldrig riktigt heller.

Fint det! Något nytt?
Citera
2020-05-22, 19:08
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Inte lönt att vara med?

Det kostar 130 kr i månaden så det är väl inte så mycket att fundera på.
Även om man bara har sommarjobb? När sommarjobbet är över, vad är meningen då att betala för något man inte kan få användning för?
Citera
2020-05-22, 21:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Wow.. Vem fan har ett sånt skitjobb att 910kr skulle motsvara 80% av lönen? Jodå, jag vet att det är lagen, men det är också anledningen till varför en i komstförsäkring är en bättre idé, men jo, det förutsätter som regel fackligt medlemskap. Enda vettiga anledningen att vara med i ett fack förövrigt.
Det finns privata alternativ, medlemskap i fackförbund är inte en förutsättning för inkomstförsäkring. Två exempel nedan.

https://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Inkomstforsakring
https://www.accept.se/inkomstförsäkring/privat-inkomstförsäkring/
Citera
2020-05-22, 22:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det finns privata alternativ, medlemskap i fackförbund är inte en förutsättning för inkomstförsäkring. Två exempel nedan.

https://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Inkomstforsakring
https://www.accept.se/inkomstförsäkring/privat-inkomstförsäkring/

Solidab har ett maxtak på 60 000kr, jag ligger betydligt högre än så. Dessutom tar de 864kr per månad för det. Det är mer än unionen tar med sin i komstförsäkring för 60tkr. Varför skulle man byta?

Accept försäkrar faktiskt min lön... Men jag skulle få betala över 1200kr per månad... Så, varför skulle man byta?
Citera
2020-05-23, 05:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Solidab har ett maxtak på 60 000kr, jag ligger betydligt högre än så. Dessutom tar de 864kr per månad för det. Det är mer än unionen tar med sin i komstförsäkring för 60tkr. Varför skulle man byta?

Accept försäkrar faktiskt min lön... Men jag skulle få betala över 1200kr per månad... Så, varför skulle man byta?
Andas lugnt och läs mitt inlägg en gång till. När du gjort det får du gärna berätta var i mitt inlägg jag uppmanar dig eller någon till att byta till något av de privata alternativen för inkomstförsäkring som jag exemplifierar med, eller något annat liknande alternativ.

Hittar du någon sådan formulering?

Nej, inte jag heller. Därför är mitt förslag att du läser innantill vad som uttrycks i ett inlägg och responderar på det som faktiskt står där, inte på vad du på egen hand därutöver tolkar in i formuleringarna. Jag påtalade att det finns privata alternativ, inget mer.

Vad gäller olika inkomstförsäkringars innehåll och pris, är de utifrån min begränsade erfarenhet väldigt olika, och behöver jämföras med varandra var för sig, inte genom att t.ex. ställa fackförbundens olika varianter mot de privata.

För övrigt blir jag nyfiken på de siffror du hänvisar till...hur långa tidsperioder omfattar de - ligger de närmast de inkomstförsäkringar som följer med en del fackliga medlemskap, eller de försäkringarna + tilläggsförsäkring?
Citera
2020-05-23, 06:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
För övrigt blir jag nyfiken på de siffror du hänvisar till...hur långa tidsperioder omfattar de - ligger de närmast de inkomstförsäkringar som följer med en del fackliga medlemskap, eller de försäkringarna + tilläggsförsäkring?

I bägge fallen så förefaller de privata ge ett sämre / kortare skydd än unionens. Undantaget var väl att den ena hade ett arbetskrav på 9 istf 12 månader även i icke Coronatider

Så jag gissar att jag är mest fundersam på varför någon skulle välja ett av dessa alternativ över en av de fackliga.

Visst, ag anser att fackens roll är överspelad och att konflikträtten borde kraftigt reduceras, men rent kostnadsmässigt förstår jag inte privatisternas upplägg.

Nånstans ger det sig ju själv, antalet medlemmar är ju en stark faktor i vilka kostnader som måste tas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in