Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag ville dock påvisa att taket för vad man max skulle klara ligger skyhögt över nivåerna som folk faktiskt ger sig in på. En person som tjänar 300k/år efter skatt kan tänka sig att låna 5M och räknas då ligga högt. Då är marginalerna ganska bra om man beaktar att 25M är teoretiskt möjligt.
Jag påstår att det är ett bubbel-exempel. 5mkr, 300k efter skatt i årslön, kanske kan man amortera 50k om jag töjer gränserna lite, då har han inte råd med bil eller semester. I så fall tar det 100 år att amortera lånet. Som jag tidigare skrivit, på 1960-talet tog det 15 år, på 1980-talet 25-30 år att amortera sin bostad. Det är inte rimligt med ett 100-års-spann, det förstår vem som helst.
Jag skulle nog påstå att man måste ha 1mkr i nettoo-års-inkomst om man är en familj som tänker köpa en 5-7mkr-lägenhet med 1mkr i kontantinsats. Annars kan jag inte långsiktigt få ihop siffrorna. Jag kan inte siffrorna om lönerna, men med tanke på den ihoptryckta lönekurvan i Sverige har jag svårt att se att ens 1-2% av alla barnfamiljer får loss 1mkr i årslön efter skatt. men jag kan ha fel.