2020-01-21, 10:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo svårt eftersom trådens bubbelbabblare aldrig har kunnat ställa sig bakom den definitionen men du kan ju försöka få uppslutning kring den definitionen nu om du vill.

Med den definitionen har det aldrig varit någon bubbla eftersom det som kurt beskrev leder till stora vinster varje månad att byta från dyr HR till BR.
Nonsens. Här är exempel på hus-bubblor som sprack:
Citat:
http://1.bp.blogspot.com/-XBP1fB3gcH8/TicBisGucjI/AAAAAAAABWw/ekmfLD5dUX4/s320/TokyoHousePrices.png
Japan, världens största bubbla, sprack 1987, har aldrig kommit tillbaka

Citat:
http://2.bp.blogspot.com/-TyTNdhxHWTg/TibQFYia_xI/AAAAAAAABWg/Oj36IzhjsMI/s1600/UsRealHomePricesEarningsHouseholdDebtPerCapita.gif
USA, sprack 2007, den känner alla utom du till? De har precis återhämtat sig till samma värden, det tog 11 år.

Citat:
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAjk/TiX0k3CRD3I/AAAAAAAABWU/43c3G-5e1RQ/s1600/RealaBostadspriser1967-2011k2prel.gif
Sverige, bubblan sprack 1976 och 1992, sedan dess rakt uppåt nästan oavbrutet till 2018. Den största bubbla vi någonsin haft. Inget annat land i världen har en lika lång oavbruten uppgång.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-21 kl. 10:16.
2020-01-21, 10:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nonsens. Här är exempel på hus-bubblor som sprack:

Det motsäger inte det jag skrev:

Med den definitionen har det aldrig varit någon bubbla eftersom det som kurt beskrev leder till stora vinster varje månad att byta från dyr HR till BR.
2020-01-21, 10:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det motsäger inte det jag skrev:

Var i wikins definitioner står det någon om bostadskostnader och om hyresrätter? Den exakta ordalydelsen är "bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera."

En hyresrätt som du bor i har noll i värde, det är en lånad bostad inte en tillgång. Det är f.ö ett nollsummespel att tänka sig att en BR hyrs ut som HR. I en fungerande marknad så är värdena identiska. Tillkommer hyresregleringen i Sverige som förstör marknaden något, men inte mycket. Man får ut lite mindre hyra än vad folk är villiga att betala.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-21 kl. 10:25.
2020-01-21, 10:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var i wikins definitioner står det någon om bostadskostnader och om hyresrätter? Den exakta ordalydelsen är "bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera."

En hyresrätt som du bor i har noll i värde, det är en lånad bostad inte en tillgång. Det är f.ö ett nollsummespel att tänka sig att en BR hyrs ut som HR. I en fungerande marknad så är värdena identiska. Tillkommer hyresregleringen i Sverige som förstör marknaden något, men inte mycket. Man får ut lite mindre hyra än vad folk är villiga att betala.

Jag har inte hittat på någon definition, jag använde den som du förspråkade och konstaterar att det enligt den inte existerar någon bostadsbubbla.

Som jag skrev har ni bubbelbabblare aldrig kunnat enas om en definition eftersom det aldrig har hållit ihop för er när den har testats.

Vill du försöka med en ny definition som fungerar bättre för bostäder och att det skulle vara en bubbla?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-21 kl. 10:32.
2020-01-21, 10:32
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag ÄR datakonsult. jag ÄR från Stockholm, även om jag bott i Skåne i 18 år. Skicka en länk som styrker det du säger, att det nu finns mer än 10.000 pers som fakturerar 2mkr per år, så kan jag uppdatera min kunskap.

Mina grannar är underkonsulter till Sony Ericsson i Lund med chefsansvar. De fakturerar 750 kr per timme...

Jag har aldrig förnekat att det finns konsulter som jobbar till priser som är lägre än branschstandard. Att din granne fakturerar 750 kr / h för chefsansvar tror jag är en kombination av dålig förhandling samt att det är placering i Lund och inte i Stockholm. Som någon annan nämnde i tråden så brukar 750 kr / h vara ett typiskt pris för supporttekniker och liknande.

Finns nog ingen direktlänk som sammanställer företagsinfo som du eftersöker. Det jag bygger mitt resonemang på är att jag jobbat med visst personal och rekryteringsansvar i många år nu inom IT branschen i Stockholm med fokus på finanskunder, bara på dom ca 20 företagen jag jobbat med så har det sammanlagt varit ett par tusen konsulter inne för olika uppdrag, och då pratar vi konsulter som fakturerar 1600-2000 kr / h, och jag har bara jobbat med en ynka bråkdel av alla företag som finns här.

Detta är bara IT och fintech, lägg till alla typer av jurister, redovisningskonulter osv. Det är betydligt fler än 10,000 personer i Stockholm som fakturerar mer än 2 msek / år.
2020-01-21, 10:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag påstår att det är ett bubbel-exempel. 5mkr, 300k efter skatt i årslön, kanske kan man amortera 50k om jag töjer gränserna lite, då har han inte råd med bil eller semester. I så fall tar det 100 år att amortera lånet. Som jag tidigare skrivit, på 1960-talet tog det 15 år, på 1980-talet 25-30 år att amortera sin bostad. Det är inte rimligt med ett 100-års-spann, det förstår vem som helst.

Jag skulle nog påstå att man måste ha 1mkr i nettoo-års-inkomst om man är en familj som tänker köpa en 5-7mkr-lägenhet med 1mkr i kontantinsats. Annars kan jag inte långsiktigt få ihop siffrorna. Jag kan inte siffrorna om lönerna, men med tanke på den ihoptryckta lönekurvan i Sverige har jag svårt att se att ens 1-2% av alla barnfamiljer får loss 1mkr i årslön efter skatt. men jag kan ha fel.
Det finns ingen ambition om att amortera av hela lånet. Det inte heller nödvändigt. Det förstår vem som helst.

Med 5M i lån och 300k i lön så lägger du 100k eller 30% på ränta om året vid 2% ränta. Det ger ganska goda marginaler för övriga kostnader och det kanske blir någon tusenlapp över till amortering också.
2020-01-21, 11:31
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det kallas cirkulär logik.

Priserna skulle vara lägre vid en finanskris. Därför är priserna för höga......

Det är inte riktigt så det fungerar. Till och börja med så är alla värden relativa. Om priserna på någon vara är fel och man får en kraftig korrigering så kan det utlösa en kris. Vanligtvis så förändras priset när något som är dolt kommer upp i ljuset. Man kan också orsaka kriser genom förändringar i regelverket som gör kraftiga skiften av kostnader och värden.
Det jag skrev är inte cirkulär logik. Vad babblar du om.
2020-01-21, 11:36
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Och hur länge ska man vänta på den här finanskrisen? många här har redan väntat i 10 år. Det vanliga argumentet tycks ju vara att stigande räntor är den största risken, och just nu tyder ju allt på att vi kommer ha låga räntor för en lång tid framöver.

Ska man sälja sin BR och bo i en svindyr HR för att det eventuellt kommer en finanskris om 10-20 år?

Låter rimligt.
För 10 år sedan hade det precis varit kris. Så det var ju korkat att tro att den skulle komma då.

Sverige går mot lågkonjunktur. Det är sannolikt förknippat med problem. I synnerhet med avseende på de sociala problem som landet lider av.

Men jag har ju förstått att kreditknarkarna bara bryr sig om sig själv och sin egna fix. Dom missar helhetsbilden och problemen för att istället stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.
Senast redigerad av estetik 2020-01-21 kl. 11:40.
2020-01-21, 11:41
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
För 10 år sedan hade det precis varit kris. Så det var ju korkat att tro att den skulle komma då.

Sverige går mot lågkonjunktur. Det är sannolikt förknippat med problem. I synnerhet med avseende på de sociala problem som landet lider av.

Frågan var hur länge man ska vänta på finanskrisen, vi har haft perioder på 40 år utan kriser om du vill se till historian. Ska man alltså kliva av marknaden nu för en eventuell kris om 30 år?

Om Sverige hade gått mot en lågkonjunktur med säkerhet hade det varit inprisat i cykliska bolag och vi hade sett en tydlig nedgång. Återigen verkar du gå emot marknaden med säkerhet?
2020-01-21, 11:43
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns ingen ambition om att amortera av hela lånet. Det inte heller nödvändigt. Det förstår vem som helst.

Frågan är då varför man amorterar bostäder i andra jämförbara länder (t.ex. 30 år i Finland, Tyskland och Norge) samt varför man gjorde det i Sverige tidigare?
2020-01-21, 11:45
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Frågan var hur länge man ska vänta på finanskrisen, vi har haft perioder på 40 år utan kriser om du vill se till historian. Ska man alltså kliva av marknaden nu för en eventuell kris om 30 år?
Den här tråden handlar inte om hur man bör agera.

Den handlar om huruvida det råder bostadsbubbla i Sverige. Kan du inte läsa rubriken.

Citat:
Om Sverige hade gått mot en lågkonjunktur med säkerhet hade det varit inprisat i cykliska bolag och vi hade sett en tydlig nedgång. Återigen verkar du gå emot marknaden med säkerhet?

Kan du utveckla hur du tänker.
2020-01-21, 11:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Frågan är då varför man amorterar bostäder i andra jämförbara länder (t.ex. 30 år i Finland, Tyskland och Norge) samt varför man gjorde det i Sverige tidigare?
Det är en bra fråga som jag inte har en aning om varför man gör.

Du som gillar amortering kanske kan förklara syftet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in