Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag ÄR datakonsult. jag ÄR från Stockholm, även om jag bott i Skåne i 18 år. Skicka en länk som styrker det du säger, att det nu finns mer än 10.000 pers som fakturerar 2mkr per år, så kan jag uppdatera min kunskap.
Mina grannar är underkonsulter till Sony Ericsson i Lund med chefsansvar. De fakturerar 750 kr per timme...
Jag har aldrig förnekat att det finns konsulter som jobbar till priser som är lägre än branschstandard. Att din granne fakturerar 750 kr / h för chefsansvar tror jag är en kombination av dålig förhandling samt att det är placering i Lund och inte i Stockholm. Som någon annan nämnde i tråden så brukar 750 kr / h vara ett typiskt pris för supporttekniker och liknande.
Finns nog ingen direktlänk som sammanställer företagsinfo som du eftersöker. Det jag bygger mitt resonemang på är att jag jobbat med visst personal och rekryteringsansvar i många år nu inom IT branschen i Stockholm med fokus på finanskunder, bara på dom ca 20 företagen jag jobbat med så har det sammanlagt varit ett par tusen konsulter inne för olika uppdrag, och då pratar vi konsulter som fakturerar 1600-2000 kr / h, och jag har bara jobbat med en ynka bråkdel av alla företag som finns här.
Detta är bara IT och fintech, lägg till alla typer av jurister, redovisningskonulter osv. Det är betydligt fler än 10,000 personer i Stockholm som fakturerar mer än 2 msek / år.