Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
Du använder alltså piteå som statuerande exempel för att påvisa att ja har fel. Vad jag har läst så kanske white flight sker till kranskommuner intill storstäderna?
Om det fanns en white flight så borde den vitaste av kommuner öka. Finns något väldigt rimligt i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
Vart flyr svenskarna annars när innerstan blir för otrevlig? Om inte kranskommuner, så måste det ju isådana fall vara emmigration? Eller kommer svenska foöket bara bita ihop?
Nykvarn är den vitaste (eller en av de vitaste iaf) Stockholmskommunen. Där sker en ökning av befolkningen men inte så att den matchar länets ökning.
Om det nu fanns en white flight där prio 2 eller lägre var white flight, men en högre prio är att vara kvar i Stockholm borde vi se ett lämmeltåg till Nykvarn.
Men vi ser inget flöde till vare sig vitast i landet eller vitast i Stockholm.
Ovanpå det är bostadspriserna relativ låga i både vita drömkommunerna. Och det borde dom inte vara om vitt var attraktivt.
Tittar vi på bostadspriser så verkar inte folk fly innerstaden. Var kommer det pratet ifrån?
Det finns hela tiden en viss omsättning av folk. Men så länge priserna inte faller (relativt) så är området attraktivt. Det är bara att konstatera vad verkligheten säger oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
Jag håller med att lägre ränta inte ger något. Du har rätt att den redan är låg och det ger ändå ingen nämnvärd lägre ränta om räntan sånks ytterligare, utan för oss ör det mer amorteringskravet som är barriären. Att det sen sänker produktionskostnaderna och därmed br priserna, ja den anaologin är ja osäker på om den stämmer, för.den.känns inte klockren.
1. Lägre reporänta sänker inte bolåneränta.
2. Lägre ränta till byggprojektet sänker produktionskostnaden. Det är den prissänkning lägre ränta kan ge. Men räntan är så låg nu att jag ser inte att en sådan sänkning har annat än försumbar betydelse.
(Du kan också begrunda att det är mycket prat om Stockholm innerstad. Och dess bostadspriser. Det betyder att många suktar över att flytta dit. Det är inte alls prat om Piteås och Nykvarns bostadspriser).
Vi skall inte vänta oss att en mindre ändring i reporänta påverkar något.