Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Eftersom marknaden har gett os dessa priser är det en mycket bättre bedömning av vad som är vettiga priser än vad någon expert kan ge, eller ännu bättre än vad en klåpare på flashback gissar.
Marknaden utgörs av samtliga aktörer och som har koll på varje individs förmåga att betala. Långt bättre än gissningar baserade på några få parametrar som du valt att fokusera på.
Ska man tro att man kan göra bättre bedömningar än marknaden ska man ha ordentligt på fötterna och förstå detta både på djupet och bredden. Men inte ens då är man lika bra som marknaden på det.
Kul. Jag tolkar detta inlägg som att du tydligen har missuppfattat hela tråden 75000 inlägg och att vi därför pratar förbi varann.
Jag har aldrig sagt, kanske ingen annan heller, att priserna på lägenhet Stockholms innerstad på dagens hemnet är fel. Jag tror 100% på marknaden, och ses en köpare och en säljare på 100.000 kr / kvm på Östermalm så är jag den siste att klaga.
Men en bubbla, som TS handlar om, beskriver en förryckt marknad där priserna går upp pga spekulation, alla "tror" att priserna ska stiga så de är själva villiga att köpa dyrare än vad de egentligen tycker om. När detta pågått ett tag blir det naturligt att betala "för mycket" i förhållande till vad en nytillverkad lägenhet kostar och i förhållande till vad man egentligen har råd med.
Precis när bubblan spricker så har marknaden oftast mest fel, och in kommer stollar som egentligen inte ska köpa lägenheter och betalar vad som helst. Det är fortfarande marknaden, men priset är förryckt.
Det ingår i definitionen av bubbla att ingen vet att man är i en bubbla. Det är detta som TS handlar om. Inte om marknadspriset för dagen är rätt eller inte. Det är rätt. Nästa år kan 40% mindre vara rätt, bubblan har spruckit. Det blir väldigt kostsamt, för de som lurades av bubblan.
Jag tror ärligt talat du inte förstår marknaden alls, du gillar mest att babbla och ha rätt.