2020-01-20, 23:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Och hur länge ska man vänta på den här finanskrisen? många här har redan väntat i 10 år. Det vanliga argumentet tycks ju vara att stigande räntor är den största risken, och just nu tyder ju allt på att vi kommer ha låga räntor för en lång tid framöver.

Ska man sälja sin BR och bo i en svindyr HR för att det eventuellt kommer en finanskris om 10-20 år?

Låter rimligt.

Har en kollega som hyr en likvärdig bostad som min. Kruxet är att rent kostnadsmässigt blir ca 8500 kr mer varje månad som hen måste betala. Slå ut den merkostnaden på 10 år och försök få mig att flytta till hennes hyresrätt.

Bara en ekonomisk analfabet skulle göra det bytet. Det blir som en ond cirkel för de som hyr. De har inte råd med den billigaste boendeformen, dvs den ägda, eftersom de betalar så vansinnigt mkt pengar i hyra.

Hade hen bott i min lgh med mina kostnader hade hen kunnat lägga undan över 1 mille på 10 år.

Bostadsbubbla? Nja det är nog att hoppas på för mkt.... mest bittra hyresgäster som gapar om det tror jag.
2020-01-20, 23:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har en kollega som hyr en likvärdig bostad som min. Kruxet är att rent kostnadsmässigt blir ca 8500 kr mer varje månad som hen måste betala. Slå ut den merkostnaden på 10 år och försök få mig att flytta till hennes hyresrätt.

Bara en ekonomisk analfabet skulle göra det bytet. Det blir som en ond cirkel för de som hyr. De har inte råd med den billigaste boendeformen, dvs den ägda, eftersom de betalar så vansinnigt mkt pengar i hyra.

Hade hen bott i min lgh med mina kostnader hade hen kunnat lägga undan över 1 mille på 10 år.

Bostadsbubbla? Nja det är nog att hoppas på för mkt.... mest bittra hyresgäster som gapar om det tror jag.

Ja så är det och den miljonen du tjänat på att äga ditt boende har du säkert mer än fördubblat genom att ha den investerad antar jag? Det är så här miljonerna rullar in även om bostadspriserna skulle stå still och när de dessutom har stigit...
2020-01-21, 00:47
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja så är det och den miljonen du tjänat på att äga ditt boende har du säkert mer än fördubblat genom att ha den investerad antar jag? Det är så här miljonerna rullar in även om bostadspriserna skulle stå still och när de dessutom har stigit...

Det är inte så konstigt att foliehattarna är så arga, det börjar väl sjunka in att de gått miste om miljoner. Foliehattarna har väl dessutom stått utanför börsen också i väntan på den stora kraschen, och missat 90% värdeökning plus eventuell direktavkastning sedan 2010.

Om nu bubblan mot alla odds spricker och allt rasar med 50% så ligger man ändå på ordentligt plus i jämförelse mot dom som lagt 500k-1msek extra på boende i sin svindyra HR och dessutom stått utan värdeökning och avkastning.
2020-01-21, 08:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eftersom marknaden har gett os dessa priser är det en mycket bättre bedömning av vad som är vettiga priser än vad någon expert kan ge, eller ännu bättre än vad en klåpare på flashback gissar.

Marknaden utgörs av samtliga aktörer och som har koll på varje individs förmåga att betala. Långt bättre än gissningar baserade på några få parametrar som du valt att fokusera på.

Ska man tro att man kan göra bättre bedömningar än marknaden ska man ha ordentligt på fötterna och förstå detta både på djupet och bredden. Men inte ens då är man lika bra som marknaden på det.
Kul. Jag tolkar detta inlägg som att du tydligen har missuppfattat hela tråden 75000 inlägg och att vi därför pratar förbi varann.

Jag har aldrig sagt, kanske ingen annan heller, att priserna på lägenhet Stockholms innerstad på dagens hemnet är fel. Jag tror 100% på marknaden, och ses en köpare och en säljare på 100.000 kr / kvm på Östermalm så är jag den siste att klaga.

Men en bubbla, som TS handlar om, beskriver en förryckt marknad där priserna går upp pga spekulation, alla "tror" att priserna ska stiga så de är själva villiga att köpa dyrare än vad de egentligen tycker om. När detta pågått ett tag blir det naturligt att betala "för mycket" i förhållande till vad en nytillverkad lägenhet kostar och i förhållande till vad man egentligen har råd med.

Precis när bubblan spricker så har marknaden oftast mest fel, och in kommer stollar som egentligen inte ska köpa lägenheter och betalar vad som helst. Det är fortfarande marknaden, men priset är förryckt.

Det ingår i definitionen av bubbla att ingen vet att man är i en bubbla. Det är detta som TS handlar om. Inte om marknadspriset för dagen är rätt eller inte. Det är rätt. Nästa år kan 40% mindre vara rätt, bubblan har spruckit. Det blir väldigt kostsamt, för de som lurades av bubblan.

Jag tror ärligt talat du inte förstår marknaden alls, du gillar mest att babbla och ha rätt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-21 kl. 08:20.
2020-01-21, 08:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är ingen elit på 10.000st, har du någon aning om hur mycket löner och andelen konsulter ökat inom IT och finans bara de senaste åren i Stockholm?
Jag ÄR datakonsult. jag ÄR från Stockholm, även om jag bott i Skåne i 18 år. Skicka en länk som styrker det du säger, att det nu finns mer än 10.000 pers som fakturerar 2mkr per år, så kan jag uppdatera min kunskap.

Mina grannar är underkonsulter till Sony Ericsson i Lund med chefsansvar. De fakturerar 750 kr per timme...
2020-01-21, 08:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är inte så konstigt att foliehattarna är så arga, det börjar väl sjunka in att de gått miste om miljoner. Foliehattarna har väl dessutom stått utanför börsen också i väntan på den stora kraschen, och missat 90% värdeökning plus eventuell direktavkastning sedan 2010.

Om nu bubblan mot alla odds spricker och allt rasar med 50% så ligger man ändå på ordentligt plus i jämförelse mot dom som lagt 500k-1msek extra på boende i sin svindyra HR och dessutom stått utan värdeökning och avkastning.
Det riktigt stora förluster är alla år de suttit bittra i ett råtthål med en hög av kontanter i väntan på en krasch. Detta är år de aldrig får tillbaka.

Om det går åt pipan så har jag levt rikt men dör fattig.
2020-01-21, 08:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
det kan jag visst för det är en sannolikhet förknippad med kostnad som en rationell individ tar höjd för i sin betalningsvilja.
Det kallas cirkulär logik.

Priserna skulle vara lägre vid en finanskris. Därför är priserna för höga......

Det är inte riktigt så det fungerar. Till och börja med så är alla värden relativa. Om priserna på någon vara är fel och man får en kraftig korrigering så kan det utlösa en kris. Vanligtvis så förändras priset när något som är dolt kommer upp i ljuset. Man kan också orsaka kriser genom förändringar i regelverket som gör kraftiga skiften av kostnader och värden.
2020-01-21, 08:37
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ÄR datakonsult. jag ÄR från Stockholm, även om jag bott i Skåne i 18 år. Skicka en länk som styrker det du säger, att det nu finns mer än 10.000 pers som fakturerar 2mkr per år, så kan jag uppdatera min kunskap.

Mina grannar är underkonsulter till Sony Ericsson i Lund med chefsansvar. De fakturerar 750 kr per timme...

Helt offtopic, men vi fakturerar ca 750-950 :- för vår 2nd line support inom office 365 i Stockholm..
Då är det ofta killar direkt från högskola utan någon direkt erfarenhet..

De som dragit och startar eget ligger väl på runt en tusing nu..
2020-01-21, 09:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Helt offtopic, men vi fakturerar ca 750-950 :- för vår 2nd line support inom office 365 i Stockholm..
Då är det ofta killar direkt från högskola utan någon direkt erfarenhet..

De som dragit och startar eget ligger väl på runt en tusing nu..
Det är säkert så, frågan är om de får/ni ger 2000 garanterade timmar per år med det beloppet? Tråd-frågan gäller att det finns 10.000-tals personer i Stockholm som årligen fakturerar 2mkr i åratal, vilket skulle kunna förklara de höga lägenhetspriserna. Jag påstår att detta är påhitt.
2020-01-21, 09:13
Medlem
Citat:
Jag har inte siffrorna för kapitalinkomster, men de har naturligtvis stigit rejält för de 10% som äger aktier de senaste 25 åren. Dessa 10% kan köpa dyrare och dyrare lägenheter, vilket de gör, finns numera personer som likt jag kan lägga 25 mkr på en topplägenhet. Men även på aktiebörsen finns en bubbla, USA-börsen är ATH liksom Sverige, fast det vänta en lågkonjunktur precis om hörnet.

Siffrorna på kapitalinkomster senaste åren är ganska irrelevanta då många har aktier/fonder på investeringssparkonto och således inte betalar reavinstskatt
2020-01-21, 09:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Siffrorna på kapitalinkomster senaste åren är ganska irrelevanta då många har aktier/fonder på investeringssparkonto och således inte betalar reavinstskatt
Jag har själv ISK. Man både betalar skatt och deklarerar ISK, dock ett schablon-belopp. Så det du påpekar gäller bara personer som lyckas få en bättre avkastning än den uträknade schablonen. Förra året var det många, andra år nästan ingen. Så din kommentar är inte relevant i denna diskussion, det är inte så att "de flesta" investerar bättre än "de flesta".
2020-01-21, 09:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kul. Jag tolkar detta inlägg som att du tydligen har missuppfattat hela tråden 75000 inlägg och att vi därför pratar förbi varann.

Jag har aldrig sagt, kanske ingen annan heller, att priserna på lägenhet Stockholms innerstad på dagens hemnet är fel. Jag tror 100% på marknaden, och ses en köpare och en säljare på 100.000 kr / kvm på Östermalm så är jag den siste att klaga.

Men en bubbla, som TS handlar om, beskriver en förryckt marknad där priserna går upp pga spekulation, alla "tror" att priserna ska stiga så de är själva villiga att köpa dyrare än vad de egentligen tycker om. När detta pågått ett tag blir det naturligt att betala "för mycket" i förhållande till vad en nytillverkad lägenhet kostar och i förhållande till vad man egentligen har råd med.

Precis när bubblan spricker så har marknaden oftast mest fel, och in kommer stollar som egentligen inte ska köpa lägenheter och betalar vad som helst. Det är fortfarande marknaden, men priset är förryckt.

Det ingår i definitionen av bubbla att ingen vet att man är i en bubbla. Det är detta som TS handlar om. Inte om marknadspriset för dagen är rätt eller inte. Det är rätt. Nästa år kan 40% mindre vara rätt, bubblan har spruckit. Det blir väldigt kostsamt, för de som lurades av bubblan.

Jag tror ärligt talat du inte förstår marknaden alls, du gillar mest att babbla och ha rätt.

Du kanske kan ge en definition av ordet bubbla då, ni har ju inte lyckats ena er om en sådan under dessa 10 som tråden har levt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in