2019-12-02, 00:15
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo, en person (eller två om det är jämna antal) behöver faktiskt det. Median, inte medel.

Vid jämt antal så ligger vanligen ingen exakt på medianen:

Kalle 20 kr
Olle 40 kr
Nisse 90 kr
Lasse 160 kr

median: 65 kr
2019-12-02, 10:51
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Jag säger medellönen och du länkar medianlön..

36 500kr var medellönen för män i Sverige 2018. Lär bli ca 37 000 2019 och sedan ligger etniska svenskar högre, skulle gissa 38 500 - 39 000 nu när vi går mot 2020.

Medellönen i Sverige 2018 var 34600 kronor.

Det blir missvisande att, som du gör, utesluta vissa grupper. Det kvittar om etniskt svenska manliga ingenjörer med guldbyxor, ymnighetshorn och entreprenöriell anda har råd med dyra bostäder. De kan inte ensamma skapa pristryck.

Både median och medellön är intressanta, men på olika sätt. Medianen är användbar när en mycket liten grupp har en extremt hög lön. De drar då upp medellönen på ett sätt som inte påverkar bostadspriserna uppåt eftersom människor sällan har mer än en bostad. Den stora köpkraften hos den lilla gruppen skapar då inget pristryck, vilket det skulle ha gjort om de köpte så många bostäder som de bara kunde.

Vilken siffra man än väljer så har lönerna mycket lite kraft att skapa några höjningar av bopriserna. Borättspriserna har i princip tredubblats sedan 2005. Lönerna är inte ens på samma planet.
2019-12-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vid jämt antal så ligger vanligen ingen exakt på medianen:

Kalle 20 kr
Olle 40 kr
Nisse 90 kr
Lasse 160 kr

median: 65 kr

Du skapade ett självklart scenario man använder i lågstadiet för att lära barn att förstå skillnaden på median och medelvärde. Vid större populationer så hamnar någon på medianen eller väldigt nära om antalet är jämnt.
2019-12-02, 21:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
DET HETER: "Ökar efterfrågan så ökar produktionen." Du påstår vidare att priset inte ändrar på sig. Helt plötsligt har du förkastat principen om utbud och efterfrågan.

För i helvete. Regeln: ökar efterfrågan ökar priset. Det ger ökad produktion till dess att det ökade priset minskar på efterfrågan.

Vad sysslar du med???
Om vi håller oss till din vokabulär och låter efterfrågan öka, och produktionen (utbudet) öka, vad händer då med priset?

Eftersom jag vet att du och en del andra har svårt för detta, så nämnde jag platt-tv så att ni omöjligen skulle undgå att inse.
Där har efterfrågan ökat. Men har priset ökat?

Citat:
Och det kommer från dig, du som påstår dig vara ekonom
Nej, jag har aldrig påstått det. Det är något som du suttit och fantiserat ihop.
2019-12-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om vi håller oss till din vokabulär och låter efterfrågan öka, och produktionen (utbudet) öka, vad händer då med priset?

Eftersom jag vet att du och en del andra har svårt för detta, så nämnde jag platt-tv så att ni omöjligen skulle undgå att inse.
Där har efterfrågan ökat. Men har priset ökat?

Nej, jag har aldrig påstått det. Det är något som du suttit och fantiserat ihop.

Ja dina plattv-apparater ja. Vad har de med något att göra? Dessa ändrar inte vad jag skrev.

Men BRA, liksom-fb. Du är inte ekonom. Då ska du nog vara lite ödmjuk också beträffande sådana ting. Jag begriper tex tydligare nu varför du inte fattar vad inflation är för någonting.
2019-12-03, 10:09
Medlem
Citat:
Nu blev det ännu roligare.
Du har ju helt rätt i att den individ som är närmast medianinkomst antagligen inte alls har alla inkomstslagen samtidigt. Men varför säger du det? Vad har det med saken att göra?

Ta och läs vad du skrev tidigare innan du hånskrattar. :-)
2019-12-03, 10:11
Medlem
Rea på långa boräntor har burit frukt. Folk har passat på att ta nya lån till lång ränta.

I november valde 57 procent av de som tecknade nya bolån hos SBAB tremånadersränta, ned från 60 procent i oktober och 70 procent i september. Det skriver SBAB i ett pressmeddelande.

Av de som valt längre löptider valde 6 procent en ettårig bindningstid och 12 procent tvåårig bindningstid. 15 procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid.

Andelen som binder på 5-10 år var 7 procent. Så hög har andelen inte varit sedan 2014.

https://www.privataaffarer.se/sbab-allt-fler-binder-bolan-pa-langre-tid/

Har sett nyheter om att några banker nu börjat höja långräntorna. Misstänker att de fyllt kvoten som de ville ha, vilket tyder på att det är inte bara SBAB som fått in nya låntagare som nappat på reorna. I januari får vi se om trenden om bundna lån har vänt.

Annars är trenden att banker håller på att sänka sina kalkylräntor för att kunna ge lån till folk som enligt min mening inte borde skuldsätta sig.

Vore kul med närmare analys av de som bundit sig 5-10 år. Undrar om det finns folk där som finansierar köp att en lägenhet för uthyrningsändamål. Köper de rätt objekt så kan de få bra betalt under den tiden.
2019-12-03, 12:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Vilken siffra man än väljer så har lönerna mycket lite kraft att skapa några höjningar av bopriserna. Borättspriserna har i princip tredubblats sedan 2005. Lönerna är inte ens på samma planet.

Prisutvecklingen beror på att pris och kostnad inte är samma sak. Lönerna har ökat och kostnaderna gått ner tack vare extremt låga räntor. Då går priserna upp mer än lönenivåerna.

Det som hindrar priserna från att stiga nu är bankernas ovilja att låna ut pengar, men det är ju främst till folk som inte har fast anställning.
2019-12-03, 18:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ta och läs vad du skrev tidigare innan du hånskrattar. :-)
Jag vet vad jag har skrivit.

Inkluderar man folk som har låga inkomster, pensionärer och folk som har försörjningsstöd i populationen som man beräknar ett medianvärde på så blir det värdet lägre än om man inte inkluderar de.
Riktigt hur du går tillväga för att inte förstå det är obegripligt.

En sådan median, som innehåller folk som inte har ekonomiska resurser att bli bostadsägare, blir irrelevant för diskussioner om inkomster för de som köper bostäder.
Varför går inte det ett förstå?
Borde inte vara kontroversiellt.

Citat:
Ja dina plattv-apparater ja. Vad har de med något att göra? Dessa ändrar inte vad jag skrev.

Men BRA, liksom-fb. Du är inte ekonom. Då ska du nog vara lite ödmjuk också beträffande sådana ting. Jag begriper tex tydligare nu varför du inte fattar vad inflation är för någonting.
Platt-tv är ett utmärkt exempel på att ökad efterfrågan inte har lett till stigande priser.
Istället har produktionen ökat.

Eller vill du meddela att du lyckats blunda för även denna del av verkligheten.
2019-12-03, 19:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Medellönen i Sverige 2018 var 34600 kronor.

Det blir missvisande att, som du gör, utesluta vissa grupper. Det kvittar om etniskt svenska manliga ingenjörer med guldbyxor, ymnighetshorn och entreprenöriell anda har råd med dyra bostäder. De kan inte ensamma skapa pristryck.

Både median och medellön är intressanta, men på olika sätt. Medianen är användbar när en mycket liten grupp har en extremt hög lön. De drar då upp medellönen på ett sätt som inte påverkar bostadspriserna uppåt eftersom människor sällan har mer än en bostad. Den stora köpkraften hos den lilla gruppen skapar då inget pristryck, vilket det skulle ha gjort om de köpte så många bostäder som de bara kunde.

Här är en graf som visar bostadspriser i relation till disponibel inkomst. (För Sverige).
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1312073.png?w=600&h=366

Detta är alltså bostadspriser. Då har vi inte (ännu) vägt in minskade räntor.

I relation till betalförmåga (dvs disponibel inkomst) har bostadspriserna fallit sedan 2007. (Kan väl kanske ha gått upp sedan SVaMp tog över).
2019-12-03, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vet vad jag har skrivit.

Inkluderar man folk som har låga inkomster, pensionärer och folk som har försörjningsstöd i populationen som man beräknar ett medianvärde på så blir det värdet lägre än om man inte inkluderar de.
Riktigt hur du går tillväga för att inte förstå det är obegripligt.

En sådan median, som innehåller folk som inte har ekonomiska resurser att bli bostadsägare, blir irrelevant för diskussioner om inkomster för de som köper bostäder.
Varför går inte det ett förstå?
Borde inte vara kontroversiellt.

Platt-tv är ett utmärkt exempel på att ökad efterfrågan inte har lett till stigande priser.
Istället har produktionen ökat.

Eller vill du meddela att du lyckats blunda för även denna del av verkligheten.

Ok om du nu förstår skillnaden mellan median och medel vilket jag fortfarande inte är riktigt säker på att du gör. Kan du då förklara varför du tycker det är mer relevant att hänvisa till en lön som bara en dryg tredjedel av invånarna har? Samtidigt som 56% av invånarna bor i bostadsrätt?

Du har alltså en hel femtedel av populationen som bor i bostadsrätt och tjänar mindre än medellönen.

Om det blir arbetslöshet, eller stigande räntor vilka tror du det är som kommer få problem i samhället? Tror du verkligen att de är den där tredjedelen av samhället med högst löner?
2019-12-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok om du nu förstår skillnaden mellan median och medel vilket jag fortfarande inte är riktigt säker på att du gör. Kan du då förklara varför du tycker det är mer relevant att hänvisa till en lön som bara en dryg tredjedel av invånarna har? Samtidigt som 56% av invånarna bor i bostadsrätt?

Du har alltså en hel femtedel av populationen som bor i bostadsrätt och tjänar mindre än medellönen.

Om det blir arbetslöshet, eller stigande räntor vilka tror du det är som kommer få problem i samhället? Tror du verkligen att de är den där tredjedelen av samhället med högst löner?

Alla bostadsrätter kostar inte 75000/kvadratmeter. Har man en lön på 25000 så ser jag ärligt talat inte problemet att ha ett lån på runt en miljon på sin bostad, vilket motsvarar drygt 3 årslöner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in