2020-01-21, 09:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ÄR datakonsult. jag ÄR från Stockholm, även om jag bott i Skåne i 18 år. Skicka en länk som styrker det du säger, att det nu finns mer än 10.000 pers som fakturerar 2mkr per år, så kan jag uppdatera min kunskap.

Mina grannar är underkonsulter till Sony Ericsson i Lund med chefsansvar. De fakturerar 750 kr per timme...

Haha datakonsult, ingen I branschen har använt det ordet på årtionden.
2020-01-21, 09:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha datakonsult, ingen I branschen har använt det ordet på årtionden.
Du är så gullig när du är okunnig besserwisser. Googla på "datakonsult" och du får 202.000 hits.
2020-01-21, 09:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Helt offtopic, men vi fakturerar ca 750-950 :- för vår 2nd line support inom office 365 i Stockholm..
Då är det ofta killar direkt från högskola utan någon direkt erfarenhet..

De som dragit och startar eget ligger väl på runt en tusing nu..
Säg lite grovt att de får ut 400k i timmen efter skatt.

Jobbar de 40 veckor om året så får de 640k.
Låna 25M till 2% ränta kostar 500k om året.
Så de får 140k över till övriga kostnader. Det blir väldigt tight men kanske möjligt rent kalkylmässigt.
2020-01-21, 09:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Så de får 140k över till övriga kostnader. Det blir väldigt tight men kanske möjligt rent kalkylmässigt.
När räntan går upp från 2% till 4% kostar lånet plötsligt 1 mkr brutto per år + 0.5mkr i amortering... Perfekt bubbel-inlägg. Den familjen har inte råd med semester, barn, att renovera köket. En lägenhet på den nivån kan lätt ha 12000 kr per månad i fasta avgifter. Om man blir sjuk får man 0 kr i inkomst och måste flytta inom 3 månader. Osv osv. Jisses.
2020-01-21, 09:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kanske kan ge en definition av ordet bubbla då, ni har ju inte lyckats ena er om en sådan under dessa 10 som tråden har levt.
Inte så svårt.
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finansbubbla
En finansbubbla eller finansiell bubbla är en situation när det pris som personer betalar för finansiella tillgångar, till exempel aktier eller fastigheter, överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.
2020-01-21, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tillväxten är i samma sak som produktivitet. Eller i alla fall ett försök att mäta den. Lönerna hänger med i den mån att de klarar fortfarande att bära kreditkostnaden för det som produceras. Jag har inte sett till någon ide om vad som skulle utlösa en sådan korrigering. Att värdelösa fiat valutor skulle rusa i taket är egentligen en löjlig tanke.

Såhär långt är det snarare en observation. Jag trodde personligen att valutorna skulle kollapsa av detta men tji fick jag.
Har du inte sett en sådan idé?
Det talas vitt och brett om en kommande räntefondskris när investerarna springer mot dörren och obligationer måste dumpas för nålpengar.
Svensk tillväxt har drivits av krediter, inte så mycket ökad produktivitet.
2020-01-21, 09:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inte så svårt.

Jo svårt eftersom trådens bubbelbabblare aldrig har kunnat ställa sig bakom den definitionen men du kan ju försöka få uppslutning kring den definitionen nu om du vill.

Med den definitionen har det aldrig varit någon bubbla eftersom det som kurt beskrev leder till stora vinster varje månad att byta från dyr HR till BR.
2020-01-21, 09:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
När räntan går upp från 2% till 4% kostar lånet plötsligt 1 mkr brutto per år + 0.5mkr i amortering... Perfekt bubbel-inlägg. Den familjen har inte råd med semester, barn, att renovera köket. En lägenhet på den nivån kan lätt ha 12000 kr per månad i fasta avgifter. Om man blir sjuk får man 0 kr i inkomst och måste flytta inom 3 månader. Osv osv. Jisses.
Så länge realräntan inte förändras så spelar det ingen roll om räntan går upp.

Det är givetvis inte rekommendabelt att ta den typen av lån med en sådan inkomst. Ingen bank skulle tillåta det heller. Så det är ett hypotetiskt scenario.

Jag ville dock påvisa att taket för vad man max skulle klara ligger skyhögt över nivåerna som folk faktiskt ger sig in på. En person som tjänar 300k/år efter skatt kan tänka sig att låna 5M och räknas då ligga högt. Då är marginalerna ganska bra om man beaktar att 25M är teoretiskt möjligt.
2020-01-21, 09:52
Medlem
Citat:

Nog för att jag är en av bubbelbabblarna i tråden men inte fan lånar någon 25 miljoner i nuläget om man inte är VD på ett internationellt bolag och bor på Djursholms finaste adresser.
2020-01-21, 09:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du inte sett en sådan idé?
Det talas vitt och brett om en kommande räntefondskris när investerarna springer mot dörren och obligationer måste dumpas för nålpengar.
Svensk tillväxt har drivits av krediter, inte så mycket ökad produktivitet.
Det är ett helt realistiskt scenario. Egentligen har det redan hänt i Medelhavsländerna. Marknaden flydde från deras obligationer. Frågan är då hur man agerar.

Om historiken är en guide så kommer riksbankerna öppna kranen och stödköpa obligationerna i syfte att förhindra systemkollaps.
2020-01-21, 10:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nog för att jag är en av bubbelbabblarna i tråden men inte fan lånar någon 25 miljoner i nuläget om man inte är VD på ett internationellt bolag och bor på Djursholms finaste adresser.
Givetvis inte. Ingen lånar dig 25M heller. Det är endast en kalkyl för att visa vart taket för vad man klarar egentligen går.

Det är dock inte helt ovanligt med hushåll med två inkomster runt 300k efter skatt. Har de med sig lite ackumulerat kapital så kan de mycket väl låna upp ytterligare 10M tillsammans.
2020-01-21, 10:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag ville dock påvisa att taket för vad man max skulle klara ligger skyhögt över nivåerna som folk faktiskt ger sig in på. En person som tjänar 300k/år efter skatt kan tänka sig att låna 5M och räknas då ligga högt. Då är marginalerna ganska bra om man beaktar att 25M är teoretiskt möjligt.
Jag påstår att det är ett bubbel-exempel. 5mkr, 300k efter skatt i årslön, kanske kan man amortera 50k om jag töjer gränserna lite, då har han inte råd med bil eller semester. I så fall tar det 100 år att amortera lånet. Som jag tidigare skrivit, på 1960-talet tog det 15 år, på 1980-talet 25-30 år att amortera sin bostad. Det är inte rimligt med ett 100-års-spann, det förstår vem som helst.

Jag skulle nog påstå att man måste ha 1mkr i nettoo-års-inkomst om man är en familj som tänker köpa en 5-7mkr-lägenhet med 1mkr i kontantinsats. Annars kan jag inte långsiktigt få ihop siffrorna. Jag kan inte siffrorna om lönerna, men med tanke på den ihoptryckta lönekurvan i Sverige har jag svårt att se att ens 1-2% av alla barnfamiljer får loss 1mkr i årslön efter skatt. men jag kan ha fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in