Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Vad jag minns så står det inget specifikt om att ge tecken när man lämnar en cirkulationsplats i Trafikförordningen utan det faller nog snarare in i den allmänna skyldigheten om att ge tecken med körriktningsvisare i de fall som framgår av kapitel 3 paragraf 65.
Problemet är att det måste finnas stöd i lag eller förordning för att få utdöma böter.
Den här var lite lurig när jag kollade nu hittade jag lite stöd, det jag hittade var definitionen av cirkulationsplats i "Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner" jag hade för mig att det stod att cirkulationsplats var en
korsning vilket skulle innebära att man skulle blinka när man skall in i den. Det betyder alltså att det är i princip samma regler som gäller vilken enkelriktad huvudled som helst. Det är t.ex. helt i sin ordning att använda höger körfält om man skall "svänga vänster". Själv tycker jag att man har sjabblat till det med reglerna för rondellkörning och samma sak har man gjort med utformningen. Är det tanken att de vill åstakomma maximal förvirring i trafiken eller?
Jag kan dock inte hitta det jag hade för mig vilket återigen verkar stödja det jag påpekade. Att man faktiskt inte ändrat i lagen, jag har för mig att samma sak gäller den så kallade zebralagen.