Citat:
Ursprungligen postat av
retardator
En grej jag blir riktigt förbannad på är skapade trafikfaror tex rondeller utan genomsikt så varje bil i rondellen kommer som en total överraskning. Ofta i stora högfartsrondeller så man har nanosekunder på sig att avgöra om man hinner eller ska avvakta.
Undra på att det smäller i rondeller.
En annan är stora skymmande vägskyltar, oftast med totalt oväsentlig info typ fornminne eller en jävla orienteringstavla över ett motionsspår placerad 5 meter före korsningen jag står i så att jag inte ser ett dugg av huvudleden med 100 km/tim(=120) som jag ska ut på. Att inte kunna förutse någonting om trafiken förrän jag själv ser ut att svänga rakt ut framför någon som kommer i 100+ bidrar helt klart till den globala uppvärmningen.
Hm… ”högfartsrondeller” vad sjutton är det….? Det törs jag lova dig att det aldrig någonsin existerat i landet….
Oavsett rondells utformning så skall du som förare inte köra fortare än att du behåller kontroller över bilen, och kan stanna för varje hinder eller fara du kan förutse…..
Kan ändå hålla med om att det i vissa rondeller har pyntats så att det försämrar sikten ja, men igen, då är det jag som förare som skall anpassa hastigheten så att jag inte kör fortare än att jag kan hantera alla situationer, hinder och faror jag kan förutse.
Att det kan sitta orienteringstavlor och trafikskyltar etc i korsningar som kan skymma sikten är sant, men bara för att du tycker infon på dessa inte är intressant betyder ju inte att andra tycker lika….
Dessutom så kan det vara svårt att placera skyltar så att ingen trafikant kan få skymd sikt. Så vi kan utgå från att man normalt inte bara smällt upp skyltarna på måfå utan faktiskt tänkt på sikt etc. Men då det är omöjligt att placera det så att ingen någonsin kan få skymd sikt, så får vi nog själva bidra med att klara av att hantera sådana situationer. Vad lärde t ex körskolan ut i sådana tillfällen…?