2023-01-26, 08:35
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Folk som ger fan i att blinka i rondeller

Ja den e fan värst..

Enligt körskolan sa dem att man MÅSTE blinka när du ska ut ur rondell.

Men aldrig ett krav om du ex om du ska ut i 3e utfarten från rondellen dvs du kommer från ett håll o väljer innerfil och ska ut höger. Svårt att förklara när du ska ut alltid blinkers. Men skadar inte o blinka att du åker vänster i innerfil eller vad körskolan lärare sa. Tror du fattar
Citera
2023-01-26, 08:47
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Folk som ger fan i att blinka i rondeller
Folk som ger fan i att blinka över huvud taget så att PerniWha tvingas likt Saida sia om vart idioterna är på väg.
Citera
2023-01-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBRussel
En tanke bara en hastighetsmätare i bil visar mellan 6-9 km/h fel medans lastbilarnas är kalibrerade att visa rätt..

Alltså åker som du nu i det här fallet 5km/h över så åker du iaf 2-4km/h för sakta därav att dom kommer ikapp dej..

Därav alla bilister gnäller på att lastbilarna kör för fort, när det bilisterna som kör för sakta..

Och sen släpp förbi dom som kommer ikapp så är ju problemet borta..

Nu stämmer inte det där, p.g.a ett tidigare arbete körde jag med 99.95% rätt hastighet(Mätt med ett kalibrerat extrahjul) under långa sträckor i sverige blev väl bortåt 70-80 000 mil under ca 10år. Var många lastbilar som körde för fort.
Framför allt på 70-80 sträckor men även på 90 och 100 vägar.
Så att lastbilarna håller rätt hastighet är en skröna.
Citera
2023-01-26, 08:53
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Folk som ger fan i att blinka över huvud taget så att PerniWha tvingas likt Saida sia om vart idioterna är på väg.

Det vet dom nog inte själva.
Citera
2023-01-26, 09:55
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Det vet dom nog inte själva.
Förmodligen inte, kommer som en happening...
Citera
2023-01-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej herr martinator, nu gör du mig besviken på dig, för jag har alltid hållit dig för att vara en av de ordentligare på FB och med en god dos sunt förnuft och logik, men så kör du i diket så här…..?

Nej, du har totalt feltolkat hur jag tolkar väjningsplikt.

Det är sant att cyklisten i det läget inte har några rättigheter där på övergångsstället, men, inte heller DU har några rättigheter där du kommer farande mot övergångsstället….

Jag har heller inte skrivit eller menat att det skulle vara helt fel eller förbjudet att tuta i liknande lägen. Det jag reagerade på var din raljerande formulering, att ”jag kör och tutar som fan, om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”.
Självklart är det även ditt problem, annars skulle du ju inte behöva tuta…. Men, ditt uttryck för att du känslolöst skiter i hur det går för andra i trafiken är inget vi vill ha i trafikmiljön, oavsett vem som gör fel och varför.

Så, oavsett vem som gör fel och varför, så ska man inte skita i hur det går för dem om man själv på minsta sätt kan påverka detta….

Och jag är övertygad om att du skulle regera och göra olika beroende på vem det är där på cykeln…
Fränputten eller pundartypen som kommer farande ut på övergångsstället kanske du gör så som du beskrev.
Men om det skulle vara en gammal skröplig gumma på cykel, skulle du verkligen skita i om hon råkade så illa ut för sin egen tabbe, om du egentligen hade kunnat vara mer mjuk och överseende själv med att påverka situationen…? Kanske då istället minska hastigheten, väja lite etc…? Eller skulle du även då helt skita i utgången och bara ”köra på och tuta som fan, och om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”…..

TF och andra regler säger ju att vi ska inte köra fortare etc än att vi kan hantera att andra kan göra fel, alltså skal, du inte köra fortare än att du kan stanna för varje fara eller hinder du kan förutse, och då blir det ju i princip direkt fel om du skiter i att bromsa och istället avsiktligt kör på och tutar, om nån gör fel och cyklar ut på övergångsstället.
Hänger du med….? Helheten som sagt….
Nu vill jag lägga mig i.
När jag tog körkort för länge sedan så fanns det en paragraf som hette något med den första paragrafen.
Jag minns den inte ordagrannt och vid Googling verkar det som att TF är ett nytt namn där de justerat lite.
Men den gick ut på att man skulle iakta så stor försiktighet att man i princip blev skyldig om man blev sidosmälld när man körde på huvudled. Nu vet man självklart att detta aldrig skulle hända.
Med andra ord, slänger du dig på tutan och skrämmer en cyklist så pass att den går i backen så har man begått ett trafikbrott. Om man samtidigt gasar på från platsen så har man även smitit.

Jag misstänker att du har lite koll på detta.
Citera
2023-01-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej herr martinator, nu gör du mig besviken på dig, för jag har alltid hållit dig för att vara en av de ordentligare på FB och med en god dos sunt förnuft och logik, men så kör du i diket så här…..?

Nej, du har totalt feltolkat hur jag tolkar väjningsplikt.

Det är sant att cyklisten i det läget inte har några rättigheter där på övergångsstället, men, inte heller DU har några rättigheter där du kommer farande mot övergångsstället….

Jag har heller inte skrivit eller menat att det skulle vara helt fel eller förbjudet att tuta i liknande lägen. Det jag reagerade på var din raljerande formulering, att ”jag kör och tutar som fan, om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”.
Självklart är det även ditt problem, annars skulle du ju inte behöva tuta…. Men, ditt uttryck för att du känslolöst skiter i hur det går för andra i trafiken är inget vi vill ha i trafikmiljön, oavsett vem som gör fel och varför.

Så, oavsett vem som gör fel och varför, så ska man inte skita i hur det går för dem om man själv på minsta sätt kan påverka detta….

Och jag är övertygad om att du skulle regera och göra olika beroende på vem det är där på cykeln…
Fränputten eller pundartypen som kommer farande ut på övergångsstället kanske du gör så som du beskrev.
Men om det skulle vara en gammal skröplig gumma på cykel, skulle du verkligen skita i om hon råkade så illa ut för sin egen tabbe, om du egentligen hade kunnat vara mer mjuk och överseende själv med att påverka situationen…? Kanske då istället minska hastigheten, väja lite etc…? Eller skulle du även då helt skita i utgången och bara ”köra på och tuta som fan, och om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”…..

TF och andra regler säger ju att vi ska inte köra fortare etc än att vi kan hantera att andra kan göra fel, alltså skal, du inte köra fortare än att du kan stanna för varje fara eller hinder du kan förutse, och då blir det ju i princip direkt fel om du skiter i att bromsa och istället avsiktligt kör på och tutar, om nån gör fel och cyklar ut på övergångsstället.
Hänger du med….? Helheten som sagt….
Problemet är att jag uppfattar att du tolkar förkörsrätten negativt för bilisten - och väjningsplikten som underordnad för cyklisten.
Det står att man ska köra så man hinner bromsa för osv... MEN DET gäller ÄVEN cyklister - och det framförallt SOM CYKLISTEN HAR ABSOLUT OCH TOTAL VÄJNINGSPLIKT på ett övergångsställe.
Väjningsplikten generellt är precis det samma som stopplikt - minus att fordonet inte behöver stå still.
Det är fortfarande så att om du INTE HINNER PASSERA, utan att det fordon som har förkörsrätt påverkas och måste bromsa, väja, sakta ner osv - så har du brustit i din väjningsplikt, skapat en uppenbart farlig situation där du har rätt att med tutans hjälp påkalla personens uppmärksamhet för att undvika en kollision. Vilket i princip innebär att cyklisten är skyldig att väja för att undvika den situation denna skapat.
Senast redigerad av martinator 2023-01-27 kl. 17:01.
Citera
2023-01-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är att jag uppfattar att du tolkar förkörsrätten negativt för bilisten - och väjningsplikten som underordnad för cyklisten.
Det står att man ska köra så man hinner bromsa för osv... MEN DET gäller ÄVEN cyklister - och det framförallt SOM CYKLISTEN HAR ABSOLUT OCH TOTAL VÄJNINGSPLIKT på ett övergångsställe.
Väjningsplikten generellt är precis det samma som stopplikt - minus att fordonet inte behöver stå still.
Det är fortfarande så att om du INTE HINNER PASSERA, utan att det fordon som har förkörsrätt påverkas och måste bromsa, väja, sakta ner osv - så har du brustit i din väjningsplikt, skapat en uppenbart farlig situation där du har rätt att med tutans hjälp påkalla personens uppmärksamhet för att undvika en kollision. Vilket i princip innebär att cyklisten är skyldig att väja för att undvika den situation denna skapat.

Jag har överhuvudtaget inte värderat några skillnader i väjningsplikt i det fall du själv beskrev, utan endast din attityd för hur du väljer att hantera dylik situation, vilket gör att du själv faktiskt brister i att följa flera regler.
Citera
2023-01-28, 02:44
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Folk som cyklar med blinkande lysen, kom igen det var svin coolt när man var barn inte 40+.

men jävlar så mycket bättre man syns.
Citera
2023-01-28, 03:46
Medlem
retardators avatar
En grej jag blir riktigt förbannad på är skapade trafikfaror tex rondeller utan genomsikt så varje bil i rondellen kommer som en total överraskning. Ofta i stora högfartsrondeller så man har nanosekunder på sig att avgöra om man hinner eller ska avvakta.
Undra på att det smäller i rondeller.

En annan är stora skymmande vägskyltar, oftast med totalt oväsentlig info typ fornminne eller en jävla orienteringstavla över ett motionsspår placerad 5 meter före korsningen jag står i så att jag inte ser ett dugg av huvudleden med 100 km/tim(=120) som jag ska ut på. Att inte kunna förutse någonting om trafiken förrän jag själv ser ut att svänga rakt ut framför någon som kommer i 100+ bidrar helt klart till den globala uppvärmningen.
Citera
2023-01-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
En grej jag blir riktigt förbannad på är skapade trafikfaror tex rondeller utan genomsikt så varje bil i rondellen kommer som en total överraskning. Ofta i stora högfartsrondeller så man har nanosekunder på sig att avgöra om man hinner eller ska avvakta.
Undra på att det smäller i rondeller.

En annan är stora skymmande vägskyltar, oftast med totalt oväsentlig info typ fornminne eller en jävla orienteringstavla över ett motionsspår placerad 5 meter före korsningen jag står i så att jag inte ser ett dugg av huvudleden med 100 km/tim(=120) som jag ska ut på. Att inte kunna förutse någonting om trafiken förrän jag själv ser ut att svänga rakt ut framför någon som kommer i 100+ bidrar helt klart till den globala uppvärmningen.

Hm… ”högfartsrondeller” vad sjutton är det….? Det törs jag lova dig att det aldrig någonsin existerat i landet….

Oavsett rondells utformning så skall du som förare inte köra fortare än att du behåller kontroller över bilen, och kan stanna för varje hinder eller fara du kan förutse…..

Kan ändå hålla med om att det i vissa rondeller har pyntats så att det försämrar sikten ja, men igen, då är det jag som förare som skall anpassa hastigheten så att jag inte kör fortare än att jag kan hantera alla situationer, hinder och faror jag kan förutse.

Att det kan sitta orienteringstavlor och trafikskyltar etc i korsningar som kan skymma sikten är sant, men bara för att du tycker infon på dessa inte är intressant betyder ju inte att andra tycker lika….
Dessutom så kan det vara svårt att placera skyltar så att ingen trafikant kan få skymd sikt. Så vi kan utgå från att man normalt inte bara smällt upp skyltarna på måfå utan faktiskt tänkt på sikt etc. Men då det är omöjligt att placera det så att ingen någonsin kan få skymd sikt, så får vi nog själva bidra med att klara av att hantera sådana situationer. Vad lärde t ex körskolan ut i sådana tillfällen…?
Citera
2023-01-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu vill jag lägga mig i.
När jag tog körkort för länge sedan så fanns det en paragraf som hette något med den första paragrafen.
Jag minns den inte ordagrannt och vid Googling verkar det som att TF är ett nytt namn där de justerat lite.
Men den gick ut på att man skulle iakta så stor försiktighet att man i princip blev skyldig om man blev sidosmälld när man körde på huvudled. Nu vet man självklart att detta aldrig skulle hända.
Med andra ord, slänger du dig på tutan och skrämmer en cyklist så pass att den går i backen så har man begått ett trafikbrott. Om man samtidigt gasar på från platsen så har man även smitit.

Jag misstänker att du har lite koll på detta.

Ursäkta sent svar.

Om vi ser till vad TF säger så finns det flera olika lagar/regler som kan vara aktuella i detta fall, och då gälla för både herr Martinator och hans fiktiva cyklist.

Citat:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

Citat:
Åligganden vid trafikolyckor
8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka ska stanna kvar på platsen. I mån av förmåga ska trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan, som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan, ska trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.

Citat:
Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,[SIC]

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback