2019-07-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kan bara hålla med. Det som är värre än detta är småbilsförare som inte kan läsa av och förstå att man lämnar företräde åt de som inte har, just för storleken på fordonet. Troligen är du en sådan.
Nu hängde jag inte med riktigt? Om jag kör en skruttig Renault Clio ska jag lämna företräde åt den som kör en stor Mercedes?
Citera
2019-07-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Nu hängde jag inte med riktigt? Om jag kör en skruttig Renault Clio ska jag lämna företräde åt den som kör en stor Mercedes?

Om den stora marcedesen är 12-25 meter lång, 2-4,5 meter hög och 2,45m bred, ja. För den marcedesen kommer inte att komma runt dig i små korsningar, därav släpper de förbi dig. Som sagt, läs av situationen och inte bara förvänta dig att följa trafikreglerna.
Citera
2019-07-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, men nu är ju inte avsikten med vänsterfilen att man ska ligga där över långa sträckor.

Om jag kör 110 km/h och kommer ifatt en lastbil och går ut i vänsterfilen för tidigt så kommer det garanterat ett kukhuvud i 150+ och tycker att jag "hindrar och stör" hans framfart. Väntar jag tills jag är på lämpligt avstånd så kommer det ändå ett kukhuvud i vänsterfilen i 150+, trots att högerfilen är helt ren bakom mig, och tycker att det är han som är kung på vägen och att jag vackert får anpassa min hastighet för att han ska köra om först. Om han istället gått in bakom mig och markerat att "jag följer dig i omkörningen" och låtit mig gå ut, med mindre risk, i vänsterfilen så hade ingen av oss behövt anpassa någon hastighet.

För ett par dagar sen när jag skulle hem från en bilträff, så hade jag lite dåligt med soppa och det
var stor kö till macken vid träffområdet och ides inte leta upp en mack längs vägen. Det räckte ju
- men höll för säkerhets skull igen lite på farten och nöjde mig med ca 160 km/h (skulle blivit 200+ annars, för det var på kvällen med lite trafik)

Då vid ett tillfälle så körde jag om en radda bilar som höll kanske 120 - sen var högerfilen fri, ca 200 m och längre fram en lastbil. Samtidigt ser jag en bil kanske 200 m bakom mig som sakta närmar sig (såg dock det inte var en civilare, så blev inte nojig).
Tänker dock "ska jag gå höger?, asch kommer ju ikapp lastbilen på nolltid och får bromsa" (körde ju ändå dubbelt så fort som den). Så jag tryckte på istället upp i 180-190 (lagom så man ser avståndet mellan oss inte minskar längre), sen direkt höger när man var förbi lastbilen till höger igen och släppa av lite. Sekunderna efter kommer det en Renault Clio och steker om. Inte precis vad man förväntar sig åker på så bra (hade ju kanske inte blivit helt förvånad om det var en BMW eller Audi eller något).

Men där ser man ju hur lätt det är att anpassa sig liksom.
Sen tänker man på alla som sitter i en bil med relativt bra drag och fiskör i 110-120 och sen kan dom absolut inte tänka sig att öka 20 km/h för att underlätta för en "fartdåre". Behövs ju bara en lite duttt på gasen liksom - så marginellt. Skulle jag kört 110 i samma situation, så hade ju dock det självklara valet blivit att gå till höger, eftersom man inte alls kommit ikapp lastbilen lika fort då.
Så jävla löjliga människor som inte kan göra dessa små anpassningar alltså! Lat-arsel som vill sitta och halvsova medan dom kör - men vill inte erkänna detta
Citera
2019-07-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Så jävla löjliga människor som inte kan göra dessa små anpassningar alltså! Lat-arsel som vill sitta och halvsova medan dom kör - men vill inte erkänna detta

Att följa lagen har ett egenvärde men i trafiken skapar dessutom laglydnad mervärde i form av sparade människoliv. Ditt sätt att köra bil dödar och skadar människor. Du borde sitta inlåst i fängelse. Du är en värdelös sopa till människa.
Citera
2019-07-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om den stora marcedesen är 12-25 meter lång, 2-4,5 meter hög och 2,45m bred, ja. För den marcedesen kommer inte att komma runt dig i små korsningar, därav släpper de förbi dig. Som sagt, läs av situationen och inte bara förvänta dig att följa trafikreglerna.
Varför blandar du in mig i den här frågan?
Citera
2019-07-18, 20:46
Medlem
Vansterpartiets avatar
Folk som har noll uppfattning hur stor en bil är. Exempel, bred genomfartsgata med ganska lite trafik, bilar parkerade på båda sidor men två bilar kan ändå mötas utan problem, om det nu inte är en livrädd idiot man hamnat bakom/möter som behöver en meter fritt från parkerade bilar.

Dessa rövhattar slänger sig på bromsen och kastar sig in i närmaste ficka så fort denne får syn på möte och blir ståendes där till mötande trafik passerat eller en liknande rövhatt kommer från andra hållet och stoppar trafiken för att det är den förste rövhattens tur att åka.
Respekterar man inte att en rövhatt står still längre fram och man kör som vanligt blir dessa skogstokiga och hänger sig på tutan. Idioter.
Citera
2019-07-29, 02:43
Medlem
Personer som kör i 60 på 90väg. Personer som inte blinkar. Personer som inte stannar vid övergångsställen. Personer som gör dumma omkörningar. Personer som är på väg att köra in i en när man lägger ut sig i andra filen i en rondell. Personer som parkerar alldeles för nära. Personer som ligger och pressar en i röven. Personer som drar på helljuset alldeles innan de passerat en istället för efter de kört förbi.
Senast redigerad av treplustreblirsex 2019-07-29 kl. 02:45.
Citera
2019-07-30, 13:31
Bannlyst
Något som stör mig är när långtradare ska köra om andra långtradare. Borde va förbjudet. Dessutom får de ju bara köra i max 90 vilket de ju sällan håller.
Citera
2019-07-30, 15:55
Medlem
Aakerbocks avatar
Lastbil med släp (=långtradare) får inte ens köra i 90. Maxfart är 80 km/timme.
Citera
2019-07-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Något som stör mig är när långtradare ska köra om andra långtradare. Borde va förbjudet. Dessutom får de ju bara köra i max 90 vilket de ju sällan håller.

Komiskt. Du är inte så glad när du får smaka på din egen medicin va?
Du skryter i andra trådar om hur du själv medvetet ligger och fis-kör och hindrar bakomvarande som vill köra om och njuter av det. Men när du blir blockerad av lastbilar, då är det helt plötsligt fel

Jag själv stör mig oftast inte mycket på lastbilar, för dom måste ju få köra om varandra dom också och det händer ändå inte så ofta. Med fartspärr och acceleration som inte är så snabb så går det ju inte att undvika omkörningen tar lite tid. Men såna som dig i vanliga bilar - som kan gasa på och va förbi "på ett kick" men ändå inte gör det, bara för ni har en fittig attityd, är 100 ggr mer irriterande.
Det är dessutom oerhört mycket vanligare man hamnar bakom såna än bakom lastbilar som kör om varandra.
Citera
2019-07-30, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Komiskt. Du är inte så glad när du får smaka på din egen medicin va?
Du skryter i andra trådar om hur du själv medvetet ligger och fis-kör och hindrar bakomvarande som vill köra om och njuter av det. Men när du blir blockerad av lastbilar, då är det helt plötsligt fel

Jag själv stör mig oftast inte mycket på lastbilar, för dom måste ju få köra om varandra dom också och det händer ändå inte så ofta. Med fartspärr och acceleration som inte är så snabb så går det ju inte att undvika omkörningen tar lite tid. Men såna som dig i vanliga bilar - som kan gasa på och va förbi "på ett kick" men ändå inte gör det, bara för ni har en fittig attityd, är 100 ggr mer irriterande.
Det är dessutom oerhört mycket vanligare man hamnar bakom såna än bakom lastbilar som kör om varandra.
egen medicin? jag bryter inga hastighetsgränser vid mina omkörningar till skillnad från lastbilarna som gasar på mer än de får och ska. Lastbilen ska veta sin plats alternativt lasta om till godsvagn.

Det enda de är bra till är att använda dem som block när nån fartdåre bakom försöker köra om i fel hastighet och med fel bakomvarande avstånd. Man använder långtradaren till att göra vägen en-filig :-D.
Citera
2019-07-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
egen medicin? jag bryter inga hastighetsgränser vid mina omkörningar till skillnad från lastbilarna som gasar på mer än de får och ska. Lastbilen ska veta sin plats alternativt lasta om till godsvagn.

Det enda de är bra till är att använda dem som block när nån fartdåre bakom försöker köra om i fel hastighet och med fel bakomvarande avstånd. Man använder långtradaren till att göra vägen en-filig :-D.

Jo, det är ju precis det du får. Du vill åka snabbare men får sänka när du blockeras av lastbilarna.
Precis samma sak som det blir för oss "fartdårar" när du ligger i din snigelfart och blockerar.
Dessutom behöver du ju inte sänka farten lika mycket heller. Orkar man söla fram i 110 på en motorväg, så kan det ju inte vara någon stor grej att sänka till 85-90 en kort stund heller.

Du är bara så löjlig - allt du bryr dig om är godtyckligt satta värden på en skylt och "leka polis". Hoppas många lastbilar blockerar dig framöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in