Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Jo, men nu är ju inte avsikten med vänsterfilen att man ska ligga där över långa sträckor.
Om jag kör 110 km/h och kommer ifatt en lastbil och går ut i vänsterfilen för tidigt så kommer det garanterat ett kukhuvud i 150+ och tycker att jag "hindrar och stör" hans framfart. Väntar jag tills jag är på lämpligt avstånd så kommer det ändå ett kukhuvud i vänsterfilen i 150+, trots att högerfilen är helt ren bakom mig, och tycker att det är han som är kung på vägen och att jag vackert får anpassa min hastighet för att han ska köra om först. Om han istället gått in bakom mig och markerat att "jag följer dig i omkörningen" och låtit mig gå ut, med mindre risk, i vänsterfilen så hade ingen av oss behövt anpassa någon hastighet.
För ett par dagar sen när jag skulle hem från en bilträff, så hade jag lite dåligt med soppa och det
var stor kö till macken vid träffområdet och ides inte leta upp en mack längs vägen. Det räckte ju
- men höll för säkerhets skull igen lite på farten och nöjde mig med ca 160 km/h (skulle blivit 200+ annars, för det var på kvällen med lite trafik)
Då vid ett tillfälle så körde jag om en radda bilar som höll kanske 120 - sen var högerfilen fri, ca 200 m och längre fram en lastbil. Samtidigt ser jag en bil kanske 200 m bakom mig som sakta närmar sig (såg dock det inte var en civilare, så blev inte nojig).
Tänker dock "ska jag gå höger?, asch kommer ju ikapp lastbilen på nolltid och får bromsa" (körde ju ändå dubbelt så fort som den). Så jag tryckte på istället upp i 180-190 (lagom så man ser avståndet mellan oss inte minskar längre), sen direkt höger när man var förbi lastbilen till höger igen och släppa av lite. Sekunderna efter kommer det en Renault Clio och steker om. Inte precis vad man förväntar sig åker på så bra (hade ju kanske inte blivit helt förvånad om det var en BMW eller Audi eller något).
Men där ser man ju hur lätt det är att anpassa sig liksom.
Sen tänker man på alla som sitter i en bil med relativt bra drag och fiskör i 110-120 och sen kan dom absolut inte tänka sig att öka 20 km/h för att underlätta för en "fartdåre". Behövs ju bara en lite duttt på gasen liksom - så marginellt. Skulle jag kört 110 i samma situation, så hade ju dock det självklara valet blivit att gå till höger, eftersom man inte alls kommit ikapp lastbilen lika fort då.
Så jävla löjliga människor som inte kan göra dessa små anpassningar alltså! Lat-arsel som vill sitta och halvsova medan dom kör - men vill inte erkänna detta