2020-01-10, 19:58
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vi pratade om trafiken inte livet i största allmänhet. Ett av de stora problemen i trafiken är att folk inte är tydliga med sina avsikter.

Det beror mest på att du är en dålig förare som inte kan se och planera din körning....
Citera
2020-01-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med tanke på vad jag påpekat så innebär inte blinkande att man är tydlig med sina avsikter. Blinkandet kan vara för att bilen bara tänker byta körfält eller helt enkelt bara blinkar utan anledning. Är det någon som skall in i rondellen kan det röra sig om någon som tänker köra motsols i rondellen. Alla dessa beteenden är helt tillåtna och skulle det smälla för att du missförstår blinkandet så är det du som kör in i rondellen som får ta skulden.

På tal om tydlig med sina avsikter så vet jag inte om det är att visa sina avsikter så tydligt om man väljer högerfilen in i rondellen, blinkar höger innan och sen kör yttervarvet och kör tillbaks samma väg han kom från (gör en U-sväng). Men du tycker säkert det är helt tydligt vad hans avsikt är?
Självklart inte, man ska använda körriktningsvisare i enlighet med den paragraf jag hänvisade till tidigare. Gör man som i ditt exempel så följer man inte lagen och är heller inte tydlig med sin avsikt.
Citera
2020-01-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det beror mest på att du är en dålig förare som inte kan se och planera din körning....
Det blir knappast lättare att planera sin körning om rövhattar som dig själv skiter i att använda körriktningsvisare och därigenom inte är tydliga med sina avsikter.
Citera
2020-01-10, 22:01
Medlem
Citat:
Det blir knappast lättare att planera sin körning om rövhattar som dig själv skiter i att använda körriktningsvisare och därigenom inte är tydliga med sina avsikter.

Sluta fantisera så underlättar det kanske endel för dig iaf.
Citera
2020-01-10, 22:12
Medlem
Citat:
Sluta fantisera så underlättar det kanske endel för dig iaf.
Vad yrar du om? Den här användaren har tidigare gjort det ytterst tydligt att denne inte tycker det är viktigt med att använda körriktningsvisare. Därutöver visar mätningar att så många som 40-50% inte blinkar ut på korrekt sätt när de ska lämna en cirkulationsplats, så ja detta är helt klart ett problem.
Citera
2020-01-11, 09:35
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Den här användaren har tidigare gjort det ytterst tydligt att denne inte tycker det är viktigt med att använda körriktningsvisare.

Det är nog DU som yrar. Var har jag gjort det "ytterst tydligt" att jag inte tycker det är viktigt med att använda körriktningsvisare?

Citat:
Därutöver visar mätningar att så många som 40-50% inte blinkar ut på korrekt sätt när de ska lämna en cirkulationsplats, så ja detta är helt klart ett problem.

Att många gör något innebär inte per automatik att det klart är ett problem. Ett problem du verkar bortse från är att reglerna är skrivna så att man ändå inte kan dra några säkra och användbara slutsatser oavsett från blinkandet eller frånvaron därifrån.
Citera
2020-01-11, 09:39
Medlem
Citat:
Självklart inte, man ska använda körriktningsvisare i enlighet med den paragraf jag hänvisade till tidigare. Gör man som i ditt exempel så följer man inte lagen och är heller inte tydlig med sin avsikt.

Enligt paragraf du hänvisade till står inget om att man inte får använda körriktningsvisare i andra situationer, och framför allt man kan ju inte förneka att föraren i det läge visar i god tid att han tänker lämna cirkulationsplatsen.

Men det är ju inte bara körriktninsgvisaren som gör att det dåligt framgår ens avsikter om man lägger sig i högerfilen när man närmar sig en cirkulationsplats, ligger i yttervarv i cirkulationsplats. Men enligt dig verkar det vara så att man är tydlig med sina avsikter om man gör så.
Citera
2020-01-11, 10:58
Medlem
Citat:
Det är nog DU som yrar. Var har jag gjort det "ytterst tydligt" att jag inte tycker det är viktigt med att använda körriktningsvisare?
Ett tips kan ju vara att du läser inlägget en gång till så kanske det ringer en liten klocka.
Citat:
Att många gör något innebär inte per automatik att det klart är ett problem. Ett problem du verkar bortse från är att reglerna är skrivna så att man ändå inte kan dra några säkra och användbara slutsatser oavsett från blinkandet eller frånvaron därifrån.
Jag bortser inte från någonting. Det enda jag konstaterar är att nästan hälften av alla trafikanter gör fel när de använder körriktningsvisare i cirkulationsplats. Därutöver finns det säkerligen även andra misstag som görs som man också kan vara kritisk mot.
Citera
2020-01-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ett tips kan ju vara att du läser inlägget en gång till så kanske det ringer en liten klocka.

Det får jag nog skylla på flashback som visar snett när man vill visa ett av sina citerade inlägg...

Citat:
Jag bortser inte från någonting. Det enda jag konstaterar är att nästan hälften av alla trafikanter gör fel när de använder körriktningsvisare i cirkulationsplats. Därutöver finns det säkerligen även andra misstag som görs som man också kan vara kritisk mot.

Nej, det är inte det enda du konstaterar. Du drar en slutsats också, av allt av döma av att de flesta gör fel: att det "helt klart är ett problem".
Citera
2020-01-11, 11:27
Medlem
Citat:
Det får jag nog skylla på flashback som visar snett när man vill visa ett av sina citerade inlägg...
Eller också tar man eget ansvar för sina egna misstag. Det är mer respektingivande.
Citat:
Nej, det är inte det enda du konstaterar. Du drar en slutsats också, av allt av döma av att de flesta gör fel: att det "helt klart är ett problem".
Tycker man inte att det är ett problem att nästan hälften hanterar körriktningsvisare fel i cirkulationsplatser så har man nog inte i trafiken att göra. Detta enskilda problem utesluter dock inte att det även finns andra bekymmer med trafikanters körsätt.
Citera
2020-01-11, 11:46
Medlem
Citat:
Eller också tar man eget ansvar för sina egna misstag. Det är mer respektingivande.

Tycker man inte att det är ett problem att nästan hälften hanterar körriktningsvisare fel i cirkulationsplatser så har man nog inte i trafiken att göra. Detta enskilda problem utesluter dock inte att det även finns andra bekymmer med trafikanters körsätt.

Ett problems storlek är inte enbart beroende på antalet som gör felet. Det man även bör beakta är vilka konsekvenser beteendet ger upphov till. Går man enbart på antalet som gör ett fel så skulle jag nog säga att ge tecken med stopplykta i god tid är nog mycket vanligare fel.

Får man detta till att vara huvudproblemet i trafiken så har man nog inte i trafiken att göra (kanske till och med är så att man inte är ute i trafiken egentligen utan sitter bakom skrivbordet och filosoferar om trafiken).

Eftersom du dessutom inte alls tycker det verkar vara något problem med folk som väljer yttervarvet för att "svänga vänster" eller "göra en U-sväng" så får man undra vilka andra problem som du tycker kan tänkas finnas med trafikanters körsätt? Eller du kanske bara skrev det där att man inte kan utesluta andra fel bara som en brasklapp?
Citera
2020-01-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ett problems storlek är inte enbart beroende på antalet som gör felet. Det man även bör beakta är vilka konsekvenser beteendet ger upphov till. Går man enbart på antalet som gör ett fel så skulle jag nog säga att ge tecken med stopplykta i god tid är nog mycket vanligare fel.

Får man detta till att vara huvudproblemet i trafiken så har man nog inte i trafiken att göra (kanske till och med är så att man inte är ute i trafiken egentligen utan sitter bakom skrivbordet och filosoferar om trafiken).

Eftersom du dessutom inte alls tycker det verkar vara något problem med folk som väljer yttervarvet för att "svänga vänster" eller "göra en U-sväng" så får man undra vilka andra problem som du tycker kan tänkas finnas med trafikanters körsätt? Eller du kanske bara skrev det där att man inte kan utesluta andra fel bara som en brasklapp?
Nu är du ute och snurrar igen. Ett tips är att du ånyo läser igenom inläggen på föregående sidor och faktiskt försöker förstå dem, så slipper du vantolka vad som sagts. Ordet "huvudproblem" relaterade exempelvis till körning i cirkulationsplats.

Av allt att döma så har jag troligen kört bil långt innan du ens var påtänkt. Är det något som jag lärt mig så är det att man måste hålla sig ajour med trafikreglerna då de inte är statiska över tid samt vikten av att visa hänsyn och att vara tydlig med sina avsikter i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in