Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Jag har svårt att tro att du började leta tio år gamla personuppgifter och domar utan att du hört rykten om att du skulle finna något smaskigt.
Rör du dig i en krets som någotsånär överlappar med min (vilket du väl gör) så har du hört talas om domen för ett bra tag sedan. Att den ursprungliga källan till vad du hört inte är samma urspungskälla som min, finner jag närmast uteslutet. Må vara hänt att du inte med egna ögon såg uppgifterna när de postades på Facebook då du ber mig berätta av vem, var och när, men rimligtvis är det du hört i efterhand hämtat från den tråden. Fast utan att någon ställde frågor som "var det befogat posta det publikt, hur kunde någon fått förtroende att veta detta och varför bröts det förtroendet" för fokus när det nådde dina öron var väl "har du hört att X gjort detta" om inte rent av "X är detta [negativa saker]". Detta till skillnad från hur det lät i min krets, som efter nyhetens skvallerbehag "popcorn time" mer pratade om det oetiska i att doxa gamla vänner så pass publikt. Jag dömer dig inte då jag tror att du uppriktigt inte hört talas om Facebooktråden eller fått veta att uppgifterna cirkulerat publikt. Är opepp på att redan börja kvala till årets SM i skärmdumpsuthängning så vill du veta mer om tråden får du luska i dina kretsar. Som med de flesta dumpar saknas sammanghang så spontana reaktioner i kommentarerna ger en giftig och ensidig bild av avsändarna jag inte vill sprida till en publik som tror posta saker som "dumma hora" på nätet är något bygga en djupgående analys av. Sympatiserar med att du vill försvara dina vänner, men hoppas att de inte kommer att tacka dig för att du citerade domen eller hävdar att de har en galen stalker som kvalar in som psykopat.
[...]
Jag har sett det som postats här och på andra öppna kanaler. Såg påståendet att personen i fråga skulle ha flertalet konton i denna tråd (som sågar podden och personerna bakom den) vilket jag absolut inte tror, finns inget anmärkningsvärt med den kritiken jag inte hört från bekanta som har en negativ åsikt om Haveristerna.
Ja det där var verkligen en mängd ord du.
Visst fanns det ett snack om en person som hade privat information om Haveristerna som ingen riktigt ville ta i då den var just privat, men att han/hon golade till allt och alla som kunde tänkas sprida den.
Men den infon kommer inte från Haveristerna. Sen om det är samma källa som din är högst oklart men han/hon golade vitt och brett så inte konstigt att det spred sig.
Och inte nog med det. Han/hon försökte ju spinna vidare informationen i vissa forum där man utan större ansträngning kunde koppla ihop olika konton då han/hon spred lite väl insatt information.
Det tillsammans med att Anna från Della Q började gagga så föll alla pusselbitar på plats.
Sen det här med att personen inte använder fler konton. Lite svårt att bemöta det utan att åka på 1.06:a, men kan bara konstatera att man inte behöver vara ett geni för att se det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Det där stämmer för övrigt inte helt. Jag vet att det nyligen förekommit kontakt med den påstådda stalkerns bekantskaper, för att sprida domen i syfte att skada personens anseende och vardagsliv, förklätt till välmenande varningar. Men ingen påstår att Haveristerna står bakom det.
Du som kämpade för att få fram domen, kanske vet mer om detta.
"Men ingen påstår att Haveristerna står bakom det." Fast är det inte precis det du gjorde, du ger sken av att Haveristerna gjort detta: "Medvetet sprida en över tio år gammal dom". Jag efterfrågar om det finns något belägg för detta, du svarar med en massa ord om nån Facebooktråd och att nån hört av sig för att varna folk med domen. Finns det nått som styrker att någon i Haveristerna har nått med detta att göra?
Den mesta informationen som läckt kommer ju från folket runt han/hon, inte från Haveristerna själva. Kanske är det så att han/hon skulle varit lite noggrannare i valet av sina "vänner" istället för att gnälla över Haveristerna, men låt oss kalla det för en "spekulation" från min sida.
Sist men inte minst: "Sympatiserar med att du vill försvara dina vänner, men hoppas att de inte kommer att tacka dig för att du citerade domen".
De är inte mina vänner. Jag är en lyssnare som snubblade över saftigt skvaller, och ville han/hon inte att det skulle komma ut skulle han/hon nog ha satsat på att gola till en något mer begränsad "vän"krets.