Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Flashback har ambitionen att bli peer review forum där inläggen måste likna vetenskaps och forskningsartiklar?
Slut med FB som snack o pladder -forum där nivån varierar som diskussioner på krogen en fredakväll.
Om man tittar på två ytterligheter brukar i alla fall jag kunna tänka vidare på ett bra vis.
1) Om ingen skog används är jorden/atmosfären i total balans, skogen växer (binder CO2) och sedan dör den och förmultnar och/eller äts upp (släpper ifrån sig allt kol som CO2 efter en tid). Ingen förändring av CO2 i atmosfären.
2) Om vi eldar up all jordens skog "idag" ökar CO2 i atmosfären dramatiskt för att sedan med tiden gå tillbaks till ursprunglig nivå när alla skogar är uppväxta igen.
Vad ger nu detta?
Jo, att användningen av biobränslen, skogsråvara tex, måste vara i någorlunda balans med naturen för att det vara koldioxidneutrala. Detta kan tyckas självklart, men jag har träffat många från både de som förespråkar biobränslen och de som inte alls kan förstå att det har någon betydelse om CO2 kommer från fossila eller biologiska bränslen som inte tänkt på detta.
En sak till som är viktig är att återföra åskan till kretsloppet. Om all aska ständigt läggs på hög kommer mördarna att utarmas (Edit: Jo det skulle ju vara bra, men det är jordarna som utarmas) på viktiga beståndsdelar så att det till slut inte kan växa något. Här vet jag inte vilka tidsperspektiv man pratar om och det skiljer sig åt mellan olika marker. Googla på askåterföring + skog så finns det mycket info.
Rovdrift funkar inte på skog och inte på något annat heller.