Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-02, 16:20
Medlem
100tearss avatar
Det har varit varmt förr med. Om det börjar bli vulkanutbrott mitt i EU då kan vi börja snacka om problem. Propagandan funkar inte längre så du vet.
Citera
2019-07-02, 16:20
Medlem
[quote=Trumpetflugan|68002116][quote=100tears|68001990]Du är fortfarande ej en forskare. Jag tror på det jag ser inte det som andra försöker tvinga på mig. Det handlar om pengar och makt inget annat.
Citat:

Konspiratoriskt. Utan att erkänna någon giltighet i argumentet blir jag smått förundrad hur den som lyfter pengaargumentet kan landa någon annanstans än att oljeindustrin är de både störst kapital och starkast vinstintresse i frågan.

Jag har lärt mig massor av saker. Från Xenonen och lasternassumma främst. Till skillnad från förnekarna som står och trampar konstant på samma ställe som de gjorde 2016. Det här är inga nya invändningar som grundar sig på missförstånd, om du trodde det. Intresse för ämnet, för mig till tråden.

Om du måste diskvalificera forskning för att anamma din ståndpunkt kan du ju alltid fråga dig om din ståndpunkt verkligen har vetenskapligt stöd och dels vad det gör för skillnad om någon i tråden själva är forskare. Du stoltserar med att din ståndpunkt har stöd av vetenskapen (vilket den inte har) samtidigt som du diskvalificerar den (och antyder konspiratoriskt att den skulle generera rikedom till forskarna och att det skulle vara intresset för forskarna).

Vore det lönsamt om "forskarna" fastslog att människans betydelse är minimal?
Alla utnyttjar klimathotet maximalt, blaskorna har en konstant återvändo när nyhetstorkan uppenbarar sig.

Står och trampar, det enda som kommer ur klimat dyrkarna är enligt forskarna?
Sanningen är fortsatt att ingen vet, men som sagt klimatet är en nutida trend, samt allting som sticker ut ur mängden är människans klimatpåverkan inte naturen.
Citera
2019-07-02, 17:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Det har varit varmt förr med. Om det börjar bli vulkanutbrott mitt i EU då kan vi börja snacka om problem. Propagandan funkar inte längre så du vet.
Tror du att det är så enkelt? Kalla vetenskapliga slutsatser för propaganda? Du är väl inte så dum att du tror på det själv?

Det är sant att det har varit varmt förr. Men värmeböljor som den förra veckan förekommer knappt alls i Europa. Och nu säger forskare att klimatförändringarna ökar risken för sådana värmeböljor med 5 gånger.
Har du något att säga om det eller sticker du bara huvudet i sanden och snackar om vulkanutbrott istället?
Eller skall du våga erkänna att verkligheten börjar se lite annorlunda ut?
Citera
2019-07-02, 18:05
Medlem
Expressen idag. Antarktis smälter fortare än artiskta isen. Pga av global uppvärmning.

Jag som regelbundet följer temperaturen på sydpolen och vostok vet att det alltid är svinkallt där. Idag - 61 resp -55..

Men det finns vulkaner under vattnet som läcker ut varmvatten. Men det har ju inte det minsta med fossilt bränsle och co2 att göra, men det går bra att skrämmas med i propagandasyfte.
Citera
2019-07-02, 18:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Detta borde ge klimatförnekarna något att tänka på:

Climate change made Europe's heatwave at least five times more likely

https://www.newscientist.com/article/2208331-climate-change-made-europes-heatwave-at-least-five-times-more-likely/

Även DN har en artikel om detta:

Citat:
Risken för värmeböljor i Europa har femfaldigats

Klimatförändringen har gjort att värmeböljor som den i Europa förra veckan har minst fem gånger större chans att inträffa. Det konstaterar ledande klimatforskare. Värmeböljorna kommer också oftare och är kraftigare än vad klimatscenarier har räknat med.

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/risken-for-varmeboljor-i-europa-har-femfaldigats/
Citat:
Enligt studien innebär klimatförändringen att risken för att liknande värmeböljor som i förra veckan satte en mängd nya temperaturrekord i Europa har minst femfaldigats, den kanske till och med innebär hundra gånger högre risk.

De visar också att värmeböljorna har blivit cirka fyra grader varmare.
Citat:
– Det nya rekordet på 45,9 grader i Frankrike är ytterligare ett bevis på att utan snabba åtgärder för att hejda klimatförändringen kan temperaturerna i Frankrike stiga till runt 50 grader eller mer mot slutet av århundradet.

I framtiden så kan det bli över 50 grader i Frankrike. Gäller att ha en bra AC då och hoppas att inte strömmen går den dagen.
Senast redigerad av -Info- 2019-07-02 kl. 18:33.
Citera
2019-07-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I framtiden så kan det bli över 50 grader i Frankrike. Gäller att ha en bra AC då och hoppas att inte strömmen går den dagen.

Ja då rusar snart CO2 exponentiellt när alla börjar installera AC också.
Citera
2019-07-02, 18:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
[quote=100tears|68002198][quote=Trumpetflugan|68002116]
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Du är fortfarande ej en forskare. Jag tror på det jag ser inte det som andra försöker tvinga på mig. Det handlar om pengar och makt inget annat.

Åter igen så dissar du. DU har rätt i allt...Skulle jag lägga upp länkar här så kommer dessa bli dissade direkt. Därför klimatet blir gifigt att "försöka" samtala om. Du om någon stoltserar med vetenskapen Det är ju du och dina sektmedlemmar som länkar och skapar nya trådar verje dag om detta skitsnack.

Tar du en tid på att läsa saker och verkligen kika på dessa länkar? Tror inte jag...

NI ÄR INGA FORSKARE. NI SPEKULERAR OM SÅNT NI INGET VET

Runt runt går det. Läs tidigare svar. Vilken evidens skulle kunna få dig att byta uppfattning? Hänvisa till publicerade artiklar så kommer jag att titta på dom.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-07-02 kl. 18:44.
Citera
2019-07-02, 18:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även DN har en artikel om detta:

Bra, då har vi en svensk version här också. Lite svårare att ignorera kanske.
Citera
2019-07-02, 18:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja då rusar snart CO2 exponentiellt när alla börjar installera AC också.
Då får forskarna ytterligare en sekundär effekt att räkna med.
Citera
2019-07-02, 18:50
Medlem
runeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den hade hållit sig konstant på ca 280 ppm under lång tid. Just nu är den uppe i 415 ppm. En ökning med 48% som är helt antropogen.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/
Så El Nino är entroprogen enligt dig? Måste nog omvärdera din kunskap.
El Nino (Styrka: "Very Strong") 2015-2016, gör att betydligt mer av havets co2 överlämnas till atmosfären pga uppvärmning av vatten!

https://ggweather.com/enso/oni.htm
"John Christy är en framstående klimatforskare med ett specialintresse inom satellitmätningar av bl.a. den globala temperaturen (remote sensing). Tillsammans med Roy Spencer (NASA Exceptional Scientific Achievement Medal) har han utvecklat denna teknik i samarbete med NASA och de har erhållit ett flertal priser för sitt arbete. Christy har också varit en av huvudförfattarna i den tredje rapporten från FNs klimatpanel (IPCC)."
Se kurvorna här, väl underbyggda.
https://www.thegwpf.com/putting-climate-change-claims-to-the-test/
-Plats!
Citera
2019-07-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runeo
Så El Nino är entroprogen enligt dig? Måste nog omvärdera din kunskap.
Jag förstår inte riktigt var El Nino kom in i sammanhanget. Det är ett periodiskt fenomen som temporärt kan ändra CO2 någon enstaka ppm, men är obetydligt i sammanhanget.
Citat:
Se kurvorna här, väl underbyggda.
https://www.thegwpf.com/putting-climate-change-claims-to-the-test/
-Plats!
Får man då fråga hur du gått tillväga för att kontrollera hur väl underbyggda kurvorna och det andra Christy säger är? Själv blir jag lite misstänksam när någon skriver för en lobbygrupp som GWPF och säger att han inte kan få sina arbeten publicerade i mer normal vetenskaplig litteratur, men du tycks föredra auktoritetsargument om att han är "framstående klimatforskare". Han är förvisso etablerad klimatforskare, men också extrem i sina åsikter bland dessa.

Lite skumt är det att han får exakt samma trend trots alla betydande ändringar i beräkningarna av satellitdata genom åren.
https://en.wikipedia.org/wiki/UAH_satellite_temperature_dataset#Corrections_made
Extra komiskt är hur han talar om "we did not trust the surface temperature dataset especially at that time", givet hur många fel som därefter upptäckts i hans egna beräkningar.

Christy har valt att räkna i " the deep atmosphere" till skillnad från andra som räknar vid ytan. Hur har han viktat det för olika atmosfärshöjd? Är det samma viktning som används i de klimatmodeller han jämför med? Det finns hur många frågor som helst. Har du verkligen kritiskt granskat innehållet?
Citera
2019-07-02, 19:29
Medlem
runeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lite skumt är det att han får exakt samma trend trots alla betydande ändringar i beräkningarna av satellitdata genom åren.
https://en.wikipedia.org/wiki/UAH_satellite_temperature_dataset#Corrections_made
Extra komiskt är hur han talar om "we did not trust the surface temperature dataset especially at that time", givet hur många fel som därefter upptäckts i hans egna beräkningar.

Christy har valt att räkna i " the deep atmosphere" till skillnad från andra som räknar vid ytan. Hur har han viktat det för olika atmosfärshöjd? Är det samma viktning som används i de klimatmodeller han jämför med? Det finns hur många frågor som helst. Har du verkligen kritiskt granskat innehållet?
Vad då fel i hans beräkningar? Källor?

Vid ytan har man termometrar på en hel del omöjliga ställen, med utgångspunkt från det, var tror du att man mäter för att minimera antalet felkällor vid satelitmätning?
Läs texten i hans redovisning, hittar du fel så krävs källor och inte tyckande. Vore han opålitlig, så jobbade han inte för NASA med utveckling för satellitdata, eller för IPCC rapport tre.
Höj nivån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in