2019-12-24, 17:44
Medlem
Jag har ofta funderat på en sak med JV.
Varför är det legitimt att hata JV, prata om hur man är otrevlig mot dem och hur illa man tycker om dem?

Jämfört med muslimer, där man med lätthet kan få sparken eller dömas i domstol om man säger något.
Citera
2019-12-25, 10:26
Medlem
Artikelserie i Aftonbladet om kvinnorna i JV. Skrämmande läsning men viktigt att allmänheten får veta hur denna organisation fungerar.
Citera
2019-12-25, 12:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men de är inte ärligare eller lever “godare” liv är resten av befolkningen. Statistiskt sett så begår de lika mycket brott, skilsmässor och galenskaper som vanligt folk, inklusive ateister.

Utåt sett, när de representerar under Vakttornets parasoll så framstår de som “goda” i sina finkostymer och långkjolar så klart och många är gulliga på riktigt. Men det är ju vanligt folk också, hur de än klär sig.
Men meningen är väl att de ska vara heligare än andra?
Citera
2019-12-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Det under punkt 3 för Äldstenmöten, är ju uppenbart lögn.

"kan Kristus med hjälp av den heliga anden påverka vem som helst av de äldste att säga nått som bidrar till ett förståndigt beslut"

Om detta vore sant hade inte JV haft problem med pedofili, självmord, avfällighet.
Ifall sant så hade äldste vetat det innan genom att Kristus gjort det levande genom heliga anden.
Vad har dessa brott att göra med "ett förståndigt beslut"? Jag misstänker att du missuppfattar i vilka lägen äldste förväntas ta "ett förståndigt beslut". Nej, jag är inget JV, aldrig varit det heller.
Citera
2019-12-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
De ska vara lika heliga som de heliga. Om de lyckas låter jag vara osagt.
Citera
2019-12-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja det är tragiskt. Mekanismerna bakom utfrysningen är till enbart för att behålla organisationen intakt. Det är en mycket effektiv metod för att hålla medlemmarna i schack. Jag vet av egen erfarenhet att extremt många Jehovas Vittnen egentligen inte har så mycket till övers för själva organisationen eller teologin, utan man är kvar för att man inte mäktar med att förlora sitt kontaktnät och sin familj.

De individuella Jehovas Vittnen som tillämpar utfrysning av sina familjemedlemmar är i brist på andra ord hjärntvättade och ser det som ett nödvändigt ont för att den som blivit utesluten ska inse att den gjort fel och komma tillbaka till "sanningen". Dom är extremt toppstyrda och det som sägs från högkvarteret i USA sipprar ner till alla församlingar och tas emot som absolut sanning. Skulle den styrande kretsen via sina publikationer meddela att nu är det OK att umgås med sina uteslutna familjemedlemmar så skulle Jehovas Vittnen runt om i världen börja ta kontakt med sina familjemedlemmar igen. De är bokstavligen får. Och det är lite komiskt att man i sin litteratur faktiskt beskriver sig själva som får som leds av en fåraherde (jesus & gud), där man är omgiven av den onda världen som består av getter och vargar

Men i övrigt är Jehovas Vittnen ofta ganska ärliga personer och lever goda liv.

Hur manga tror du skulle hoppa av om de inte skulle riskera att förlora familj och vänner? Jag skulle gissa på en ansenlig andel kanske 25-30 procent.
Citera
2019-12-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Intressanta diskussioner. Jag har själv kommit på jv med att fuska med vårt ekonomiska system. Att höja upp sig själv, över andra. Jv har ofta simpla jobb. För dom vill inte ingå i samhället. Trots detta, så anser sig jv över andra? Andra med mycket mer kunskap ?

På min tid var det många som såg till att bli sjukskrivna eller förtidspensionerade.......men sannolikt är det inte lika lätt att göra detta nu som det var då (1980-talet). Man brukade ibland kalla fibromyalgi för "systersjukan" just för att många JV-kvinnor var sjukskrivna för detta.
Citera
2019-12-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

I a f framstå som det. Ytan är mycket viktig inom JV.
Citera
2019-12-27, 21:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur manga tror du skulle hoppa av om de inte skulle riskera att förlora familj och vänner? Jag skulle gissa på en ansenlig andel kanske 25-30 procent.
Ja en tredjedel är väl ganska realistiskt. Under min uppväxt så träffade jag på ganska få människor som är äkta seloter. De flesta är som vilken svenne som helst och vill bara leva ett vanligt liv med så få problem som möjligt. Om uteslutningen inte vore en faktor så kommer väldigt många att hoppa av. Inte på en gång men successivt
Citera
2019-12-29, 16:35
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
På min tid var det många som såg till att bli sjukskrivna eller förtidspensionerade.......men sannolikt är det inte lika lätt att göra detta nu som det var då (1980-talet). Man brukade ibland kalla fibromyalgi för "systersjukan" just för att många JV-kvinnor var sjukskrivna för detta.
Ja det är sant. I denna församling här på orten, så är hälften sjukskrivna för utbrändhet. Några är sjukpensionärer. Inte konstigt, tycker jag, med all den pressen dom har på sig att leva efter bibeln, och förkunna överallt!? Jag tyckte det var mycket märkligt att så många var utbrända...
Citera
2019-12-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Ja det är sant. I denna församling här på orten, så är hälften sjukskrivna för utbrändhet. Några är sjukpensionärer. Inte konstigt, tycker jag, med all den pressen dom har på sig att leva efter bibeln, och förkunna överallt!? Jag tyckte det var mycket märkligt att så många var utbrända...
Sedan är det nog många som är deprimerade.....att vara JV är att leva i väntan på Harmagedon som man tror ska komma snart. Men åren och decennierna går och livet har passerat förbi......många inser att de kommer att åldras och dö.
Citera
2019-12-29, 16:55
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Sedan är det nog många som är deprimerade.....att vara JV är att leva i väntan på Harmagedon som man tror ska komma snart. Men åren och decennierna går och livet har passerat förbi......många inser att de kommer att åldras och dö.
Jag tror så med. Dom har ju förespått jordens undergång flertal gånger. Och på 70 talet sålde folk sina hus, för allt skulle ju ändå bort? Inget av det dom sagt, har slagit in. Istället har det gett ångest åt folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in