Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Trodde du att vi diskurade något annat än havsis? Konstigt att det alltid kommer en massa irrelevanta invändningar.

Antarktis är en kontinent. En landmassa och inget hav.
Citera
2019-12-28, 21:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Alarmerande nej men havsnivån stiger.
Ja och det är ett naturligt fenomen som skulle ske även utan människan
Citera
2019-12-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Antarktis är en kontinent. En landmassa och inget hav.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tycker du det är irrelevant att den trend du tycker dig se ligger inom felmarginalen och dessutom tycks brutits senaste åren? Detta samtidigt som somliga drar upp enstaka dagars isutveckling i Arktis.

Ja, men nu råkade vi diskutera havsutbredning av is som "alltid" benämns med termen kvadratkilometer. Ganska uppenbart att isen på land är helt irrelevant. Lär er att is på landmassan "alltid" benämns med termen kubikkilometer.
Senast redigerad av Snullerux 2019-12-28 kl. 21:20.
Citera
2019-12-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, det är det knappast. Se mina kurvor över senaste årtusendenas havsnivåer. Egendomlig slump att de skulle börja stiga helt naturligt just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ja, men nu råkade vi diskutera havsutbredning av is som "alltid" benämns med termen kvadratkilometer. Ganska uppenbart att isen på land är helt irrelevant. Lär er att is på landmassan "alltid" benämns med termen kubikkilometer.
För det första missar du att Nixter som var den jag bemötte skrev "..alla kommer drunkna", vilket tyder på att i alla fall han talade om landis. För det andra så undviker du nogsamt att ta upp att den där trenden för havsis du tyckte dig se dels inte var statistiskt signifikant och dels tycks brutits senaste åren.
Citera
2019-12-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Det vet du naturligtvis inte.

Tröttsamt med alla dessa som uttalar sig så tvärsäkert i denna fråga där det finns så otroligt stora osäkerheter.
Citera
2019-12-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
... För det andra så undviker du nogsamt att ta upp att den där trenden för havsis du tyckte dig se dels inte var statistiskt signifikant och dels tycks brutits senaste åren.
Häromdagen skrev du att man inte ska titta på enstaka år i Arktis. Varför gäller inte samma princip för Antarktis?

Sedan 2010 är trenden positiv för septembermedelvärdet i Arktis. Trendbrott!
Citera
2019-12-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
4. Du menar balanskraft gissar jag. Jo så är det, men det går även att balansera genom import och export av el och dessa möjligheter kan byggas ut. Tänker man lite nytt kan man även balansera med batterier i elfordon.

7. Tänk globalt, inte många länder har kärnkraft. Visst kan det bli så att ett litet land som avvecklar sin kärnkraft kan drabbas av att de ha samma väder i hela landet, men samtidigt är många länder elektriskt hopkopplade så en del balansering kan göras mellan länder.

[b]8. ...
Det finns minst en hake!
Det tar väldigt, väldigt lång tid att projektera och bygga de tusentals kärnkraftverk som måste byggas.
4. Man kan inte importera oändligt med el, speciellt inte ren el. Till att börja med är det stora förluster i överföringen, Tyskland klarar inte ens av att få vindkraft från norra till södra delen av landet. Sedan finns en begränsning i tillgänglig effekt. Om det inte blåser i Tyskland, varifrån ska Tysklands 83 miljoner invånare importera alternativ ren el? Det är ju knappast som att Holland har 50 kärnreaktorer som står på bara för skojs skull, eller att det finns så i närheten av så mycket vattenkraft i EU.

Ett batteris livslängd är proportionellt mot antalet urladdningar. Om du använder bilen som balanskraft så kommer batteribanken att åldras mycket snabbare. För att konsumenterna ska gå med på att låta staten ladda sönder deras nya Teslor så kommer de vilja ha kompensation, och den kompensationen måste bli väldigt hög. Lika hög som om staten köpte egna batterier.

7. Balansera mellan vilka länder? Det är ju inte som att Tyskland kan balansera mot Australien. Man kan balansera mot de närmsta grannländerna, och det innebär att man har natt samtidigt, vinter samtidigt, helg och semester samtidigt, ofta vindstilla samtidigt.

8. Det tar ännu längre tid att bygga förnybart, räknat på effekt. T.ex. Sveriges kärnkraftsutbyggnad var enormt mycket snabbare än Tysklands Energiewende, och då fullkomligt kastar Tyskarna pengar på problemet.
Citera
2019-12-29, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Häromdagen skrev du att man inte ska titta på enstaka år i Arktis. Varför gäller inte samma princip för Antarktis?
Det var ungefär så jag tänkte också. Samma personer som gärna tog upp senaste åren eller rentav dagarna i Arktis blundade för vad som hänt senaste åren runt Antarktis. Skillnaden är i alla händelser att trenden i Arktis är starkt nedåt medan den i Antarktis inte är statistiskt signifikant.
Citera
2019-12-29, 08:47
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Alarmerande nej men havsnivån stiger.

Absolut. Det har den alltid gjort och kommer så att fortsätta göra i samma takt. Som du säkert känner till finns även områden där havsnivån sjunker pga landhöjningen, Sverige är ett sådant.

Var du inne och tittade på PSMSL ? Man har ca 800 stationer som mäter havsnivån dagligen de mest kända stationerna ett par hundra år tillbaka. Du kan leta efter din favoritstad och läsa av.

Det är dessa mätdata man nyttjat för att bygga samhället, alla mätningar utförs fysiskt.

Mäktigt. Global överblick på PSMSL's mätstationer
https://www.psmsl.org/data/obtaining/map.html
Senast redigerad av Nixter 2019-12-29 kl. 08:49.
Citera
2019-12-29, 10:26
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det viktiga är som sagt inte isvolymen totalt på jordklotet utan att det finns rejält med is i Arktis på sommaren som kan reflektera bort solens energirika strålar.

Spännande, du är alltså emot att det finns is på Antarktis ?

Att vi har mer is i September månad sedan 2010 på Arktis och nu ser stora volymer byggas upp visar med tydlighet att den "ständigt smältande isen" kanske är på väg att ändra mönster. Inget du läser i DN eller ser när Erica rapporterar i SVT men likväl ett faktum sedan 2010.
Citera
2019-12-29, 10:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
4. Man kan inte importera oändligt med el, speciellt inte ren el. Till att börja med är det stora förluster i överföringen,
Ett batteris livslängd är proportionellt mot antalet urladdningar. Om du använder bilen som balanskraft så kommer batteribanken att åldras mycket snabbare. För att konsumenterna ska gå med på att låta staten ladda sönder deras nya Teslor så kommer de vilja ha kompensation, och den kompensationen måste bli väldigt hög. Lika hög som om staten köpte egna batterier.

7. Balansera mellan vilka länder? Det är ju inte som att Tyskland kan balansera mot Australien. Man kan balansera mot de närmsta grannländerna, och det innebär att man har natt samtidigt, vinter samtidigt, helg och semester samtidigt, ofta vindstilla samtidigt.

8. Det tar ännu längre tid att bygga förnybart, räknat på effekt. T.ex. Sveriges kärnkraftsutbyggnad var enormt mycket snabbare än Tysklands Energiewende, och då fullkomligt kastar Tyskarna pengar på problemet.
4. Trots de stora överföringsförluster du hänvisar till byggs det kraftledningar som är både 100 och 200 mil långa. Jag tror svårigheten med elöverföring över långa avstånd sitter i ditt huvud inte i tekniken.
Jag håller med om att det även kan behövas fossil elkraft i vissa lägen och det ser inte jag något problem med. Varje soltimmar och varje vindby minskar direkt användningen av fossila bränslen.

Det förvånar mig att du direkt avfärdar en idé om att använda elbilar som reservkraft eller balanskraft.
Är det verkligen billigare för Svenska kraftnät att bygga egna batterilager än att ersätta elbilsägare?

7. Gissningsvis har 70 % av elen i världen producerats med fossil energi. Det innebär i stort sett att varje solpanel eller vindkraftverk som tas i drift minskar behovet av fossil energi.

8. Om du börjar bygga ut kärnkraft idag och jag börjar med sol- och vindkraft så levererar jag mina första kWh el långt, långt innan du ens har ett kontraktsförslag på ditt kärnkraftverk.
Om fem år har jag en hyffsad produktionskapacitet medan du i bästa fall har påbörjat ditt bygge,
Om 10 år har jag kapacitet motsvarande två kärnreaktor och om allt gått bra för dig har du en kärnreaktor driftsatt.

Jag tror inte det är ett vinnande koncept att skippa kärnkraft, men jag är övertygad om att man minskar koldioxidutsläppen snabbare genom att bygga ut de förnybara alternativen.
Citera
2019-12-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Att vi har mer is i September månad sedan 2010 på Arktis och nu ser stora volymer byggas upp visar med tydlighet att den "ständigt smältande isen" kanske är på väg att ändra mönster. Inget du läser i DN eller ser när Erica rapporterar i SVT men likväl ett faktum sedan 2010.
Du menar nog "sedan 2012". Du måste vara noga vilket år du körsbörsplockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in