Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag är inte insatt i hur exakt man kan utvärdera data ur borrkärnor, men det ser brant ut idag och det ser brant ut fär 125 000 år sedan.
Jag är absolut beredd att hålla med om att det borde vara svårt att avläsa en 70- årig temperaturökning för 125 000 år sedan. Vill man veta måste man nog ägna rätt mycket tid åt att förstå hur man utvärderar stjärnor.
Borrkärnorna ger en upplösning på några dagar till en vecka.
Tex kan man utläsa att senaste istiden tog slut inom det spannet. En del tror det var en komet eller asteroid som slog ner i isen men det finns inget annat som styrker det. Andra tror att det var ett solutbrott.
Det stämmer också in i tiden för syndafloden som finns i många religösa skrifter över hela jorden.
Efter det blev klimatet oerhört stabilt inom ca 4 grader upp o ner vilket möjliggjorde bofasthet och utvecklingen av civilisationen, under ca 12 000 år.
Nu har vi avvikit från den stabiliteten. Som jag förstår det är dom 2 eller 3 grader man pratar om ovanpå dessa 4 graders vatiation. Om vi inte gör något åt det tror man det kommer handla om uppåt 8 grader under dom närmaste 100 åren eller så.
Disclaimer: Jag kan ha missuppfattat.