Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En googling säger mer än 1000 ord.

Citat:
Tittar man på iskärnor från Arktis eller Antarktis så är det väl si sådär 125 000 år sedan vi hade en liknande kraftig temperaturstegring som nu. Temperaturuppgången runt 800-talet är inte alls så brant som den är idag. Det har i sig ingen betydelse för hur kurvan kommer att fortsätta, men det är en klar indikation på att vi nu befinner oss mitt i en kraftig temperaturförändring.

En kraftig temperaturökning som när som helst kan börja vända nedåt. Varför tror vi den kommer fortsätta? Finns det någon egentlig indikation på det, förutom modeller som förutsätter att en ökad koldioxidhalt medför en ökad temperatur?
Citera
2019-12-10, 20:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Tittar man på iskärnor från Arktis eller Antarktis så är det väl si sådär 125 000 år sedan vi hade en liknande kraftig temperaturstegring som nu. Temperaturuppgången runt 800-talet är inte alls så brant som den är idag. Det har i sig ingen betydelse för hur kurvan kommer att fortsätta, men det är en klar indikation på att vi nu befinner oss mitt i en kraftig temperaturförändring.
Jag tror du har rätt i sak.
Dock undrar jag om man verkligen kan veta hur snabbt ändringar har skett historiskt!? Skulle verkligen en snabb (tillfällig) ökning på några tiondels grader under några decennier visa sig i borrkärnor?
Citera
2019-12-10, 21:27
Medlem
Citat:

Det har hänt ett antal gånger de senaste 450 000 åren.

https://energyeducation.ca/encyclopedia/Glacial_and_interglacial_periods
Citera
2019-12-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
En kraftig temperaturökning som när som helst kan börja vända nedåt. Varför tror vi den kommer fortsätta? Finns det någon egentlig indikation på det, förutom modeller som förutsätter att en ökad koldioxidhalt medför en ökad temperatur?
Modellerna "förutsätter" inte att CO2 ger uppvärmning. De använder etablerade fysikaliska naturlagar för att räkna fram det. Det går inte att få ihop den uppmätta temperaturen på jorden eller de andra planeterna utan att ta med växthuseffekten.
Citera
2019-12-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Modellerna "förutsätter" inte att CO2 ger uppvärmning. De använder etablerade fysikaliska naturlagar för att räkna fram det. Det går inte att få ihop den uppmätta temperaturen på jorden eller de andra planeterna utan att ta med växthuseffekten.

Inte ett enda ord om koldioxid på den här sidan. Diagrammet på sidan visar att vattenånga har ökat.

https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ozwv/wvap/

Citat:
Why Is Upper Atmospheric Water Vapor So Important?

Our primary research focus is the long-term monitoring of upper tropospheric and lower stratospheric (UTLS) water vapor and the processes that control its abundance. Water vapor is a natural and very important component of the Earth’s atmosphere. Its distribution influences many physical and chemical properties of the atmosphere, including weather, clouds, precipitation, radiation balance, convective uplift, lightning generation, and ozone chemistry including the Antarctic ozone hole.

Most relevant to our study is water vapor’s effects on the Earth’s energy budget, influencing both the incoming solar radiation and outgoing heat (IR). Variations in the amounts of water vapor in the atmosphere are natural and normal, but changes in its vertical distribution, especially in the upper troposphere and lower stratosphere, may be indicative of changes in the Earth’s climate. For this reason there is great interest in long-term measurement records of water vapor vertical distributions in the UTLS as they may reveal changes in atmospheric dynamics resulting from climate change.
Citera
2019-12-10, 23:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det viktiga är väl om det finns någon indikation på att den kraftigaste temperaturökningen på 125 000 år ska vända nedåt. I sådana fall skulle alla bli glada och vi skulle kunna fortsätta använda fossila bränslen till de tar slut.
Citera
2019-12-10, 23:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror du har rätt i sak.
Dock undrar jag om man verkligen kan veta hur snabbt ändringar har skett historiskt!? Skulle verkligen en snabb (tillfällig) ökning på några tiondels grader under några decennier visa sig i borrkärnor?
Jag är inte insatt i hur exakt man kan utvärdera data ur borrkärnor, men det ser brant ut idag och det ser brant ut fär 125 000 år sedan.

Jag är absolut beredd att hålla med om att det borde vara svårt att avläsa en 70- årig temperaturökning för 125 000 år sedan. Vill man veta måste man nog ägna rätt mycket tid åt att förstå hur man utvärderar stjärnor.
Citera
2019-12-11, 01:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det har hänt ett antal gånger de senaste 450 000 åren.

https://energyeducation.ca/encyclopedia/Glacial_and_interglacial_periods
Jo absolut.
Det jag vet om dessa tidigare interglacialer är att det inte var människan som orsakade dem och jag tror mig veta att vattenytan då var 5 - 10 meter över dagens vattenyta.

Den här gången har människan höjt koldioxidhalten med cirka 33 % hittills.
Citera
2019-12-11, 01:38
Medlem
flummares avatar
Citat:
Jag är inte insatt i hur exakt man kan utvärdera data ur borrkärnor, men det ser brant ut idag och det ser brant ut fär 125 000 år sedan.

Jag är absolut beredd att hålla med om att det borde vara svårt att avläsa en 70- årig temperaturökning för 125 000 år sedan. Vill man veta måste man nog ägna rätt mycket tid åt att förstå hur man utvärderar stjärnor.
Borrkärnorna ger en upplösning på några dagar till en vecka.

Tex kan man utläsa att senaste istiden tog slut inom det spannet. En del tror det var en komet eller asteroid som slog ner i isen men det finns inget annat som styrker det. Andra tror att det var ett solutbrott.

Det stämmer också in i tiden för syndafloden som finns i många religösa skrifter över hela jorden.

Efter det blev klimatet oerhört stabilt inom ca 4 grader upp o ner vilket möjliggjorde bofasthet och utvecklingen av civilisationen, under ca 12 000 år.

Nu har vi avvikit från den stabiliteten. Som jag förstår det är dom 2 eller 3 grader man pratar om ovanpå dessa 4 graders vatiation. Om vi inte gör något åt det tror man det kommer handla om uppåt 8 grader under dom närmaste 100 åren eller så.

Disclaimer: Jag kan ha missuppfattat.
Citera
2019-12-11, 01:42
Medlem
Danneliuss avatar
Klimatforskare villrådiga: vart tog uppvärmningen vägen?
"Sedan 1998 har den globala temperaturen ökat mycket långsammare än man tidigare förutspått, visar mätningar. Det rimmar illa med flera klimatforskares modeller och nu försöker man förklara den 16 år långa ”pausen” i uppvärmningen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforskare-villradiga-vart-tog-uppvarmningen-vagen
Citera
2019-12-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Klimatforskare villrådiga: vart tog uppvärmningen vägen?
"Sedan 1998 har den globala temperaturen ökat mycket långsammare än man tidigare förutspått, visar mätningar. Det rimmar illa med flera klimatforskares modeller och nu försöker man förklara den 16 år långa ”pausen” i uppvärmningen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klimatforskare-villradiga-vart-tog-uppvarmningen-vagen
Artikeln är från 2014. Om jordens yta hade varit fast hade medeltemperaturen vid ytan stigit jämnt enligt Arrhenius formel:

ΔT=λ·α·㏑(C/C₀)

Men 90 % av energin ackumuleras av havet som värms upp på alla djup. Fenomen som El Niño och La Niña förflyttar vattenmassor och för upp vatten av olika temperatur till ytan, där mätningarna sker. Därför varierar uppvärmningen kraftigt men genomsnittsvärdena pekar uppåt med 0,2 ℃ per decenium sedan 70-talet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Global_Temperature_Anomaly.svg
Citera
2019-12-11, 07:27
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur gammal är du egentligen? I början av 1900-talet var många som avfärdade koldioxidens effekt för att man gjorde ett grundläggande fel: man tittade på absorptionslinjer man mätt upp under lågt tryck och fann att de var så smala att de bara kunde absorbera en bråkdel av utgående ljus. Tryckbreddning var något man upptäckte senare. Redan i början av 30-talet gjorde dock Hulburt en bra beräkning av koldioxidens effekt.

På 1960-talet oroade man sig för den kommande istiden och letade efter sätt att höja temperaturen. Man diskuterade naturligtvis koldioxid men inte som ett seriöst alternativ till påverkan på molnbildning och polalbedo.

Om man vill få en känsla för hur växthuseffekten fungerar kan man se vad som händer när halten av den viktigaste växthusgasen, alltså vattenånga, varierar. Halten vattenånga varierar ju dag för dag och variationerna är så stora att man ibland kan ana hur vattenfri luft känns.

När det gäller tryckbreddning har jag alltid tagit för givet att de vanliga bilderna av absorptionsband avser atmosfärstryck och att bredden alltså avtar något vid högre höjd. Men när jag tänker på det kommer jag på att jag kanske inte har kollat att det är så. Men åtminstone bilder för hela atmosfären måste ju avse atmosfärstryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in