2019-12-26, 01:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
ok. Då är det ungefär lika. Hittar dock inte sånt då jag googlar, inte videor iaf.
Här ser du mer metoden jag brukar använda. Tänk att löken och äpplet(!) är din steksky och kastrullen stekpannan: https://www.youtube.com/watch?v=0vFxhl2b5Ow
Citera
2019-12-26, 01:21
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På filmen blandar kocken mjölet med vätska innan han häller ner det i kastrullen, eller i ditt fall blir det stekpannan. Det är en bra idé om man vill slippa klumpar, men jag brukar faktiskt pudra mjölet direkt ner i stekpannan - har fått för mig att det blir bättre om mjölet får bryna lite. Räkna med 2 msk vetemjöl till 4 dl vätska.

https://www.youtube.com/watch?v=DzC4-Ztsf6c

Det blir väl inte brunt om det inte bryns?
Citera
2019-12-26, 01:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Det blir väl inte brunt om det inte bryns?
Du har fått filmer på två olika typer av redning. En brunsås enligt mig kan du göra med båda metoderna. Redan innan har du brynt kött i stekpannan, och det ger smak och färg, men en klassisk brunsås innehåller även coloritsoja som ger den bruna färgen - Men jag föredrar japansk soja.
Citera
2019-12-26, 01:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Här ser du mer metoden jag brukar använda. Tänk att löken och äpplet(!) är din steksky och kastrullen stekpannan: https://www.youtube.com/watch?v=0vFxhl2b5Ow
Jag får tacka för den videon. Det där med att koka minst 3 min har jag varit omedveten om. Dock så har jag nog kokat de minutrarna.
Vi brukar inte sätta någon soja utan vår brunsås bygger på enbart brynt vetemjöl. Normalt föredrar jag den lite vattningare klarbruna såsen än den tjocka gräddsåsen.
Citera
2019-12-26, 01:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag får tacka för den videon. Det där med att koka minst 3 min har jag varit omedveten om. Dock så har jag nog kokat de minutrarna.
Har hört tio minuter innan, och att det ska smaka mjöl annars, men jag har aldrig varit med om att sås smakat mjöl. Å andra sidan blir det alltid att det får koka ett tag. Sedan har jag hört att det gällde förr, att mjölet i dag är renare eller något sådant. Kanske någon vet mer om det?

Och coloritsoja är viktig om du ska göra brunsås, annars blir det en skysås...
Citera
2019-12-26, 01:38
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Har hört tio minuter innan, och att det ska smaka mjöl annars, men jag har aldrig varit med om att sås smakat mjöl. Å andra sidan blir det alltid att det får koka ett tag. Sedan har jag hört att det gällde förr, att mjölet i dag är renare eller något sådant. Kanske någon vet mer om det?

Och coloritsoja är viktig om du ska göra brunsås, annars blir det en skysås...
Det är tydligen skysås som vi kallat för brunsås då.
Citera
2019-12-26, 01:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är tydligen skysås som vi kallat för brunsås då.
När vi haft i coloritsoja :-)

Det är i alla fall alltid vad jag trott.
Citera
2019-12-26, 02:05
Medlem
constants avatar
Tyckte det kunde vara på sin plats med det perfekta receptet på brunsås. Wikipedias artikel om såsen stämmer inte riktigt enligt mig, så någon får gärna uppdatera :-)
Stek det kött du ska ha, gärna i en gjutjärnspanna. När det är färdigstekt, ta upp och lägg att vila medan du gör såsen.

Ha i en msk smör och lite vatten i stekpannan.

Vispa i 2 msk vetemjöl och bryn några minuter.

Tillsätt 4-5 dl mjölk, vatten, grädde eller en blandning under vispning.

Koka ihop under cirka fem minuter tills konsistensen är bra.

Smaksätt med vitpeppar och eventuellt salt.

Tillsätt ett par stänk coloritsoja för att få brunsåsfärgen.

Sila eventuellt innan servering.
Nu har du en klassisk svensk brunsås, enligt "constant"...

Edit: En riktig brunsås gör man nog mestadels av mjölk.

Någon som har synpunkter?
Senast redigerad av constant 2019-12-26 kl. 02:37.
Citera
2019-12-26, 05:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Kokade skinka härom dagen och skulle spara spadet för att göra ärtsoppa på, men drog till mamma och firade jul och kom hem 24 timmar senare och insåg att grytan stått kvar på spisen med lock på. Slängde in den i kylskåpet.

Går det att använda spadet fastän det stått framme 24 timmar eller är det bara att kasta?
Citera
2019-12-26, 12:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kokade skinka härom dagen och skulle spara spadet för att göra ärtsoppa på, men drog till mamma och firade jul och kom hem 24 timmar senare och insåg att grytan stått kvar på spisen med lock på. Slängde in den i kylskåpet.

Går det att använda spadet fastän det stått framme 24 timmar eller är det bara att kasta?
Använd, kan inte se nått skett med spadet på så kort tid.
Citera
2019-12-28, 22:51
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Tyckte det kunde vara på sin plats med det perfekta receptet på brunsås. Wikipedias artikel om såsen stämmer inte riktigt enligt mig, så någon får gärna uppdatera :-)
Stek det kött du ska ha, gärna i en gjutjärnspanna. När det är färdigstekt, ta upp och lägg att vila medan du gör såsen.

Ha i en msk smör och lite vatten i stekpannan.

Vispa i 2 msk vetemjöl och bryn några minuter.

Tillsätt 4-5 dl mjölk, vatten, grädde eller en blandning under vispning.

Koka ihop under cirka fem minuter tills konsistensen är bra.

Smaksätt med vitpeppar och eventuellt salt.

Tillsätt ett par stänk coloritsoja för att få brunsåsfärgen.

Sila eventuellt innan servering.
Nu har du en klassisk svensk brunsås, enligt "constant"...

Edit: En riktig brunsås gör man nog mestadels av mjölk.

Någon som har synpunkter?

Gött - ungefär som jag gör det förutom att jag icke silar bort något. Är gott med lite små lökbitar från ex. köttbullarna man stekt och även små bitar som lossnat - blir mer "bulk" då. En matsked, eller två, med lingonsylt är också kanoners. Pröva får ni se...
Citera
2019-12-28, 22:53
Medlem
mjukmjukares avatar
Vilken innertemperatur kött

Nyfiken:
Nu vankas nyårsafton strax. Runt hörnet.
Och folket, svensken, kommer steka kött.
Hur tänker ni steka fr Rare - Well Done?
(Blodigt - Välstekt)

Temperatur:

Tamkött:
Fläskfilé
Lammfilé
Oxfilé
Fågel; kyckling-kalkon
Anka

Vilt:
Renfilé
Hjortfilé
Älgfile