Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-11, 02:07
Medlem
Litetmongobarns avatar
Var kan man köpa färsk buljong/fond? Alltså inte Bongs koncentrat eller Knorrs buljongtärningar. Helst utan salt. Vet att det fanns ett företag som hette Scandinavian Organics innan, tyvärr gick de i konkurs...
Citera
2019-03-11, 22:32
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Var kan man köpa färsk buljong/fond? Alltså inte Bongs koncentrat eller Knorrs buljongtärningar. Helst utan salt. Vet att det fanns ett företag som hette Scandinavian Organics innan, tyvärr gick de i konkurs...

Tror aldrig jag sett färsk buljong eller fond i butik men hade satsat på saluhallar, internet eller fråga hos restauranger.
Citera
2019-03-13, 00:27
Medlem
Ska göra kalops imorgon(ca 1kg högrev), saknar kryddpepparkorn men har malen. Hur bör jag dosera? 10-15 korn verkar vanligt enligt recepten för samma mängd. Kan såklart pröva mig fram men vore bra med någon ungefärlig riktlinje.
Citera
2019-03-13, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Ska göra kalops imorgon(ca 1kg högrev), saknar kryddpepparkorn men har malen. Hur bör jag dosera? 10-15 korn verkar vanligt enligt recepten för samma mängd. Kan såklart pröva mig fram men vore bra med någon ungefärlig riktlinje.
Kryddpepparkornen kan variera i storlek och fräschhet. Samma gäller för malen kryddpeppar (fräschheten menar jag).

Att därför ge tips gällande en exakt mängd är ogörligt. Du får, som du antyder, testa dig fram.

~Paul~
Citera
2019-03-13, 11:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kryddpepparkornen kan variera i storlek och fräschhet. Samma gäller för malen kryddpeppar (fräschheten menar jag).

Att därför ge tips gällande en exakt mängd är ogörligt. Du får, som du antyder, testa dig fram.

~Paul~
Lite som en annan gör också, man tar en mängd man stöter/maler, tar sen 75% av detta och sen ser man om man behöver mer efter man smakat och det fått koka med en stund.

Gjorde faktiskt en kalops/gulash liknande sak igår, kummin saknades, mejram saknades, så det blir en del annat.
Men blev sån där skön djup smak som bara högrev kan ge, och rätt stark när det kom till kritan.
Citera
2019-03-13, 17:38
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Vispa grädde snabbt utan visp

Min elvisp har gått sönder och har inte lust att vispa grädde för hand till en efterätt ikväll, Finns det nåt annat knep? Och NEJ jag vill inte köpa "sprutgrädde". Tips tack ?
Citera
2019-03-13, 17:40
Medlem
Du får nog köpa grädde på burk om du inte vill vispa för hand.
Citera
2019-03-13, 17:41
Medlem
Turist i tidens avatar
Köp en gräddspruta!
Citera
2019-03-13, 17:41
Medlem
Har du en mixer av något slag?
Citera
2019-03-13, 17:43
Medlem
Gabagols avatar
Vilka i-landsproblem. Det tar två minuter att vispa själv.
Citera
2019-03-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Min elvisp har gått sönder och har inte lust att vispa grädde för hand till en efterätt ikväll, Finns det nåt annat knep? Och NEJ jag vill inte köpa "sprutgrädde". Tips tack ?
Men jösses det tar fem minuter att vispa för hand. Dessutom gör du av med lite kalorier på kuppen.
Citera
2019-03-13, 17:46
Medlem
häll grädden i en plastburk typ matlåda. lägg i ett bestick. skaka utav helvete några sekunder. klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in