Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-26, 15:25
Medlem
Försöker prova lite mer rotfrukter i min diet då jag vanligtvis kör med andra basvaror.

Köpte en stackars liten palsternacka, men hittar tvetydig information om hur jag ska käka den. Behöver jag tillaga den, eller går den att äta rå som en morot? Om tillagning krävs, räcker det att steka upp den lite lätt i en panna tillsammans med nötfärs och andra grönsaker?
Citera
2021-09-26, 15:30
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanicpanic218
Försöker prova lite mer rotfrukter i min diet då jag vanligtvis kör med andra basvaror.

Köpte en stackars liten palsternacka, men hittar tvetydig information om hur jag ska käka den. Behöver jag tillaga den, eller går den att äta rå som en morot? Om tillagning krävs, räcker det att steka upp den lite lätt i en panna tillsammans med nötfärs och andra grönsaker?
Du kan absolut äta palsternacka rå. Det är dock inte lika gott som att äta rå morot. Det godaste tycker jag är att rosta potatis, morötter och palsternacka i ugnen med örter och salt. Och sen servera med antingen kött (om man äter det) eller vegetariskt protein. Du kan koka den, du kan råriva den, ha den i grytor. Det är bara din fantasi som sätter stopp
Citera
2021-09-27, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Du kan absolut äta palsternacka rå. Det är dock inte lika gott som att äta rå morot. Det godaste tycker jag är att rosta potatis, morötter och palsternacka i ugnen med örter och salt. Och sen servera med antingen kött (om man äter det) eller vegetariskt protein. Du kan koka den, du kan råriva den, ha den i grytor. Det är bara din fantasi som sätter stopp

Tack för svaret. Nu har den blivit lite gummiaktig (jag har bara förvarat den rätt upp och ned i kylen, borde kanske legat i plastfolie eller liknande), men jag ska testa en bit i morgon och hoppas på det bästa.
Citera
2021-09-27, 08:50
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Tack för svaret. Nu har den blivit lite gummiaktig (jag har bara förvarat den rätt upp och ned i kylen, borde kanske legat i plastfolie eller liknande), men jag ska testa en bit i morgon och hoppas på det bästa.
Bara lägg den i en bunke med vatten över natten så kommer den bli som ny igen.
Citera
2021-09-27, 14:08
Medlem
BePatients avatar
Citat:
gummiaktig
Med största sannolikhet för att den har blivit torr.
Citera
2021-09-29, 11:19
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Kan man laga köttfärsbiffar utan ägg?

Har köttfärs hemma som jag tänkte laga till.

Har inte ägg hemma och kan av olika anledningar inte köra till affären.

Citera
2021-09-29, 11:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken

Ja, här har du knep som funkar: https://recept.se/artikel/sa-gor-du-kottbullar-och-biffar-utan-agg

Här har du en annan variant med bra betyg: https://receptfavoriter.se/recept/koettfaersbiffar-utan-aegg.html
Citera
2021-09-29, 11:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Det går alldeles utmärkt.

Gör danska frikadeller. Ja for helvede!
Citera
2021-09-29, 11:26
Medlem
Min mor använder alltid en bas av mjölk, havregryn, senap och currypulver, hoprört till en smet, som grund för både köttbullar och biffar/hamburgare. Aldrig ägg i. De håller ihop alldeles utmärkt. Dessutom drygar man ut köttfärsen något, så det är ju gott för börsen också.
Citera
2021-09-29, 11:27
Medlem
BENZOMOORs avatar
Jag använder aldrig ägg till pannbiffar eller köttbullar då jag tycker att de väldigt lätt blir för hårda, jag låter havregryn eller ströbröd stå i lite mjölk och det blir till en smet som funkar som bindemedel och ger inger bismak.
Citera
2021-09-29, 11:27
Medlem
klybans avatar
Citat:

Ja, och är att föredra är min uppfattning.
Jag kör två varianter, en med bara kryddor och salt, och noga med stektiden.
En annan med ströbröd, mjölk, kryddor och salt, där stektiden inte alls är lika viktig.
Citera
2021-09-29, 11:30
Medlem
Potatismjäl binder bra. Men är det vanlig färs är det bara att röra den lite mer i bunken så bindet proteinet färsen. Det är därför köttbullar gärna blir för studsiga av för mycket rullande. Man har ägget i för att köttbullar inte skall rullas utan trillas och inte bli sega. Samma med burgare. Det är det som är svårt, att blanda färsen lagom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in