Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Vad bygger du denna tes på?
Vi kan titta på Sifos mätningar 2014-2018. Det fanns inga 20% där på SD under dom åren. I 2 (!) mätningar nådde man precis över 19%. Och eftersom tappet i valrörelsen 2018 berodde på abortfrågan så finns det inget som styrker att SD är extra starka i mätningar mellan val och sedan tappar till ett valresultat.
Enligt den eftervalsanalys jag läst så skedde mycket sent en väljarström från SD till M. Utan att det nämndes några siffror. Och tyvärr var eftervalsanalyserna från OI få och undermåliga.
Enligt Sifo låg M på 16,9 procent den 7e september. Det blev som bekant 19,8. De flesta OU hade liknande siffror för M. Men varifrån togs dessa väljare? Om eftervalsanalysen jag läste är korrekt, så var det just från SD. Vilket i sin tur innebär att Sifo underskattade SD den 7e och av tur fick rätt i valet. Sifo visade där 17,0 för SD.
VALU, som baserades på intervjuer av 11 630 personer visade ett M på 17,8 på valdagen. 19,8 för SD. Alltså 2 PE för lågt för M och 2 PE för högt för SD.
Som vi vet så hände mycket i slutspurten 2018. Där ingen OU täckte upp de dagarna. Slutdebatten i SVT som ett exempel.
Moderaternas eftervalsanalys.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/a25qWL/m-loofs-beslut-forstorde-for-oss-i-valet
Citat.
Partiet fick 19,8 procent av rösterna i valet 2018, det sämsta resultatet på 16 år. Trots att man tappade mest av alla drog många i partiet en lättnadens suck på valnatten, då det sett ännu sämre ut veckorna före.
https://moderaterna.se/sites/default/files/page_attachments/2019-03/Moderaternas%20eftervalsanalys%202018%20Slutversio n.pdf
Fram till valdagen ökade moderaterna med alltså 2,3 procentenheter sista veckan.
Bland moderata väljare bestämde sig 41 procent sista veckan.
Partiet lyckades lyfta sig i valspurten och vann de procentenheter som krävdes för att bli större än Sverigedemokraterna.
Att moderaterna ökade de sista veckorna,
eller till och med dagarna, beror....
Slut citat.
Det är detta som gör att jag inte litar på moderater som mellan valen svarar SD i OU. Och i dagarna så är M tillbaka på de siffror som OU visade precis före valet 2018.