2019-12-22, 05:17
  #85765
Medlem
Svensk väljaropinion.

S 24,4 procent. SD 24,2.

https://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-succe-utmanar-lofven/
2019-12-22, 05:22
  #85766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Troligen har någon redan förklarat detta men jag ligger ungefär 50 sidor efter nutid.

SD fick runt 17% hos Ipsos,Sifo,Demoskop etc i sista mätningen inför valet och fick i valet runt 17%. Nu har man runt 25% hos dessa institut..

Sedan passar jag på att avfärda myten att S skulle vara så fantastiska i en valspurt. SD har täppt till dom hålen man hade i sitt partiprogram.
Det är riktigt att de flesta instituten hade rätt i valet 2018. Det jag personligen gjorde bort mig på var att överskatta efter att litat för mycket på Sentio och Yugov.

Idag ligger Sentio 4-5 PE över de övriga. Där man får fråga sig om de siar om framtiden eller är ute och cyklar.
2019-12-22, 06:35
  #85767
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Svensk väljaropinion.

S 24,4 procent. SD 24,2.

https://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-succe-utmanar-lofven/

Hela listan.


S 24,4
SD 24,2
M 17,2
KD 6,1
V 9,8
C 8,1
MP 6,8
L 4,1

"– Å ena sidan upplever människor en mer påtaglig brottslighet och att välfärden inte har ekonomiska resurser till det som var tänkt. Samtidigt har vi som parti länge påtalat och varnat för den utveckling vi ser. Vi har också påtalat lösningar på kommande och aktuella problem, säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Gustafsson till Ekot."
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2019-12-22 kl. 06:38.
2019-12-22, 06:59
  #85768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ska vi tro på det har alla OU för december kommit. Resultat december 2019:
-SD för första gången störst i val.digital löpande medel.
-Högsta medel någonsin för månaden 25,4 % och medel över 25 %.
-Högsta lägsta institut någonsin 24 %.
-Högsta uppmätta värde någonsin via Sentios 29,1 procent.
2019-12-22, 07:14
  #85769
Medlem
Grevelesevis avatar
Nya områden för media och politiska motståndare att attackera SD för att undvika att prata om problemen på hemmaplan.
Förra valrörelsen var det aborträtten, nu öppnas nya dörrar.
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-politiker-fordomer-hbtq-fria-zoner-utom-sd/
2019-12-22, 07:22
  #85770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hela listan.


S 24,4
SD 24,2
M 17,2
KD 6,1
V 9,8
C 8,1
MP 6,8
L 4,1

"– Å ena sidan upplever människor en mer påtaglig brottslighet och att välfärden inte har ekonomiska resurser till det som var tänkt. Samtidigt har vi som parti länge påtalat och varnat för den utveckling vi ser. Vi har också påtalat lösningar på kommande och aktuella problem, säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Gustafsson till Ekot."

Hmmm, alla trender är inte positiva. Jag ser att Mp också smyger sig uppåt och nu är långt från 4%. Kan det vara en fördröjd Gretaeffekt? På samma sätt som SD:s framgångar inte kommer omedelbart efter skjutningar och sprängningar etc utan kommer några månader senare, kanske denna tröghet också gäller generellt? I så fall kan det bli än värre. Ursäkta min oro.
2019-12-22, 07:37
  #85771
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Hmmm, alla trender är inte positiva. Jag ser att Mp också smyger sig uppåt och nu är långt från 4%. Kan det vara en fördröjd Gretaeffekt? På samma sätt som SD:s framgångar inte kommer omedelbart efter skjutningar och sprängningar etc utan kommer några månader senare, kanske denna tröghet också gäller generellt? I så fall kan det bli än värre. Ursäkta min oro.
Som tur är har MP inte 6,8 utan 4,8. Fortfarande för högt i och för sig.
2019-12-22, 07:38
  #85772
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hela listan.


S 24,4
SD 24,2
M 17,2
KD 6,1
V 9,8
C 8,1
MP 6,8
L 4,1

"– Å ena sidan upplever människor en mer påtaglig brottslighet och att välfärden inte har ekonomiska resurser till det som var tänkt. Samtidigt har vi som parti länge påtalat och varnat för den utveckling vi ser. Vi har också påtalat lösningar på kommande och aktuella problem, säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Gustafsson till Ekot."

Här kanske han borde varit mer tydlig varför det inte finns resurser till välfärden och att det bl.a. är för att vi haft en ansvarslös massinvandring. Fast det kan väl de flesta läsa mellan raderna, man kanske inte vill skrika sig hes att allt är invandrares fel. Bra att de tog upp välfärden.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Hmmm, alla trender är inte positiva. Jag ser att Mp också smyger sig uppåt och nu är långt från 4%. Kan det vara en fördröjd Gretaeffekt? På samma sätt som SD:s framgångar inte kommer omedelbart efter skjutningar och sprängningar etc utan kommer några månader senare, kanske denna tröghet också gäller generellt? I så fall kan det bli än värre. Ursäkta min oro.

Jag tror tyvärr det är en trend vi ser eftersom alla i Gretas ålder blir 18 och kan rösta, många ungdomar är klimatfanatiker.
2019-12-22, 07:50
  #85773
Medlem
Apropå mätningarna vs resultatet 2018, gå in på senaste Svensk väljaropinion från Ekot, scrolla ner till trenddiagrammet och stäng av allt utom SD: https://sverigesradio.se/artikel/7372101

Som ni ser hade sossarnas ”omvändning” i slutet av 2015 en väldigt dämpande effekt på SD:s utveckling, från en konstant ökning hela vägen från 2010 i början av diagrammet blev det nu kräftgång i trakten av 18 hela vägen från mars 2016 till juni 2019. En gång så lågt som 15,6, det var när UK var nyvald.

Valresultatet 2018 var således ingen stor nedgång, det var en nivå som legat i korten sedan mars 2016. Att det i det korta perspektivet upplevdes som en stor nedgång/besvikelse handlar endast om att gymnasielagen gav ett lyft till c:a 20 i maj 2018 som höll i sig till augusti. En tillfällig protestblipp som höll i sig ett par månader. Det har aldrig funnits massiva mängder SD-luft i dessa OU, 17,5 var en förutsägbar nivå.

Men kolla sedan på sista biten, senaste halvåret. Från 17,8 i juni till 24,2 idag. I en sammanställning där de gamla topparna var 20,0 (dec-15) och 20,1 (maj-18). Det är en helt ny fas som har inletts. En ökning på 6,4 på bara ett halvår. Liknar inget annat som hänt SD någonsin. Man får ta hela året 2015 då de ökade 5,9 på 12 månader för att ens komma i närheten.

SD-sympatisörer är visserligen bortskämda med stora ökningar, men det senaste halvåret är något helt nytt och unikt även för SD. Det finns inget ”äh det går lite upp och lite ner”, det finns inget ”nja jag är skeptisk pga vad som hände i valet, det brände nog många”, dessa är inte relevanta tankar i sammanhanget för fem öre. Sista halvåret 2019 är unikt och ska behandlas därefter. Oklart om aktörerna själva har förstått det än.
2019-12-22, 07:58
  #85774
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/a/Op2obb

SD på väg att bli helt dominerande

Citat:
Deras politik toppar listan på nio av nio områden, enligt Aftonbladet/Demoskop

Sverigedemokraterna kan vara på väg att bli den dominerande kraften i svensk politik.
De jobbar sig upp underifrån. I dag ligger deras politik på Sverigetoppen i samtliga undersökta frågor i Aftonbladet/Demoskop.

Citat:
De har bästa politiken
Sjukvård
Socialdemokraterna 22 procent
Kristdemokraterna 19 procent
Sverigedemokraterna 16 procent
*
Jobb och sysselsättning
Moderaterna 28 procent
Socialdemokraterna 23 procent
Sverigedemokraterna 14 procent
*
Skola och utbildning
Socialdemokraterna 19 procent
Moderaterna 18 procent
Sverigedemokraterna 16 procent
*
Äldreomsorg
Socialdemokraterna 22 procent
Kristdemokraterna 19 procent
Sverigedemokraterna 18 procent
*
Miljö och klimat
Miljöpartiet 17 procent
Moderaterna 16 procent
Sverigedemokraterna 13 procent
*
Flyktingar och invandring
Sverigedemokraterna 43 procent
Socialdemokraterna 15 procent
Moderaterna 11 procent
*
Sveriges ekonomi
Moderaterna 33 procent
Socialdemokraterna 23 procent
Sverigedemokraterna 14 procent
*
Försvaret
Moderaterna 27 procent
Socialdemokraterna 21 procent
Sverigedemokraterna 17 procent
*
Lag och ordning
Sverigedemokraterna 31 procent
Moderaterna 24 procent
Socialdemokraterna 19 procent
*

Andel väljare som tycker att partiet har den bästa politiken på området.
Om undersökningen
Målgrupp:*Allmänheten, 16 år och äldre.
Fråga:*“Vilket parti tycker du har bäst politik för respektive område” (9 sakfrågeområden).
Undersökningsperiod:*6 – 9 december 2019.
Metod och urval:*Undersökningen är genomförd inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket.
Antal genomförda intervjuer:*Undersökningen omfattar 1 002 intervjuer*och är genomförd som en webbundersökning.

SD har alltså 43% på invandring och integration, högt tak måste jag säga om kaoset fortsätter! Nackdelen är att de ligger lågt i jobb/sysselsättning och landets ekonomi. Vad händer när lågkonjunkturen kommer? Gör det att väljare drar sig till S? Hoppas inte.

Det som är intressant är att man även frågar målgruppen 16-18 som säkert drar ner SD i vissa frågor då ungdomar generellt är anti-SD.

Undrar varför man gör det och inte 18+ som vanligt? Hmm.

Citat:
Politikens viktigaste frågor
◼ Lag och ordning 39 procent (Oförändrat)
◼ Sjukvård 35 procent (+1)
◼ Flyktingar och invandring 34 procent (+3)
◼ Skola och utbildning 27 procent (+3)
◼ Klimat och miljö 24 procent (-2)
Andel väljare som tycker att frågan är en av politikens viktigaste just nu. Upp till tre svarsalternativ var möjliga. Jämförelsen gäller den förra mätningen som gjordes i september.

Intressant att miljö och klimat dippar -2, antagligen handlar det om när välståndet i landet minskar och oroligheterna ökar har man viktigare saker att bry sig om, trots all klimathysteri i MSM.

Sjukvård fortsatt extremt viktig, som vi sagt tidigare, säg att välfärden och sjukvården påverkas av oansvarig massinvandring SD! Om alla som inte betalar skatt även får tillgång till sjukvården klart det skapar enormt tryck och bristande resurser.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-22 kl. 08:08.
2019-12-22, 08:45
  #85775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Apropå mätningarna vs resultatet 2018, gå in på senaste Svensk väljaropinion från Ekot, scrolla ner till trenddiagrammet och stäng av allt utom SD: https://sverigesradio.se/artikel/7372101

Som ni ser hade sossarnas ”omvändning” i slutet av 2015 en väldigt dämpande effekt på SD:s utveckling, från en konstant ökning hela vägen från 2010 i början av diagrammet blev det nu kräftgång i trakten av 18 hela vägen från mars 2016 till juni 2019. En gång så lågt som 15,6, det var när UK var nyvald.

Valresultatet 2018 var således ingen stor nedgång, det var en nivå som legat i korten sedan mars 2016. Att det i det korta perspektivet upplevdes som en stor nedgång/besvikelse handlar endast om att gymnasielagen gav ett lyft till c:a 20 i maj 2018 som höll i sig till augusti. En tillfällig protestblipp som höll i sig ett par månader. Det har aldrig funnits massiva mängder SD-luft i dessa OU, 17,5 var en förutsägbar nivå.

Men kolla sedan på sista biten, senaste halvåret. Från 17,8 i juni till 24,2 idag. I en sammanställning där de gamla topparna var 20,0 (dec-15) och 20,1 (maj-18). Det är en helt ny fas som har inletts. En ökning på 6,4 på bara ett halvår. Liknar inget annat som hänt SD någonsin. Man får ta hela året 2015 då de ökade 5,9 på 12 månader för att ens komma i närheten.

SD-sympatisörer är visserligen bortskämda med stora ökningar, men det senaste halvåret är något helt nytt och unikt även för SD. Det finns inget ”äh det går lite upp och lite ner”, det finns inget ”nja jag är skeptisk pga vad som hände i valet, det brände nog många”, dessa är inte relevanta tankar i sammanhanget för fem öre. Sista halvåret 2019 är unikt och ska behandlas därefter. Oklart om aktörerna själva har förstått det än.
Visst är uppgången unik. Och därför kan ingen idag tala om vad som kommer att hända i framtida OU, eftersom tidigare dito inte behandlat en unik period.

Ska bli spännande att se vart det tar vägen. Jag kan inte se någon politikfakta som skulle tala för att SD skulle sluta att gå upp i längden. Så länge dagens JÖK består och det grova importerade våldet fortsätter. Plus att välfärden ytterligare kommer att krackelera.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-22 kl. 08:49.
2019-12-22, 08:57
  #85776
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
SD på väg att bli helt dominerande
Deras politik toppar listan på nio av nio områden, enligt Aftonbladet/Demoskop
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Op2obb/sd-pa-vag-att-bli-helt-dominerande

Märkligt de är snart totalt dominerande. Det största partiet av alla men fortsatt har de noll att säga till om. Blir inte ens inbjudna till samtal med "makten".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in