2019-12-22, 14:36
  #85813
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Problemet för Annie Lööf är att det inte finns någon väg tillbaka nu. Hon är inte välkommen i en högerregering så länge SD håller i taktpinnen och hon kan inte göra sig ovän med S för då är partiet helt isolerat och har ingen väg till makten. Ett parti som inte kan få något inflytande är det ingen som vill rösta på.

Vi såg detta i spelet om arbetsförmedlingen. C backade direkt inför hotet om extraval och man kommer att backa om precis allt ifall Löfven hotar med extraval.

Det är därför som socialdemokratiska opinionsbildare nu kräver att Januariavtalet ska skrivas om. De inser att Centern har en så dålig förhandlingsposition att de går med på vad som helst.

Helt korrekt och jag har sagt detta ända sedan JÖK'en blev till så det beror inte bara på att SD vuxit sedan dess. C+L kan helt enkelt inte fälla regeringen eftersom de inte har något alternativt regeringsförslag som kan få makt när kravet är att stöd från SD inte krävs.

C+L provade att fika med talmannen i månader men till slut kommer de att hamna i läget att de måste tolerera en statsministerkandidat, då kommer de återigen stödja Löfven (eller sossarnas nästa partiledare). För V är det samma sak, de kan använda högt tonläge och komma med hot men i slutänden kommer de inte stödja en statsminister som tar stöd av SD.

Detta kommer gälla så länge SD får över 4% så det går inte för dem att hoppas på att SD minskar, M, Kd, C, L, V och MP kommer stå utan makt så långe som de inte kan tänka sig ett samarbete med SD. Om S ändå gör eftergifter till sina stödpartier beror det antingen på att Löfven är en usel förhandlare som inte förstår sitt övertag eller att han egentligen själv vill göra det samarbetspartierna kräver men inte vill säga det eftersom hans väljare inte gillar det. Då är det enklare att skylla på att han är tvungen trots att han vill göra detta.
2019-12-22, 14:42
  #85814
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Helt korrekt och jag har sagt detta ända sedan JÖK'en blev till så det beror inte bara på att SD vuxit sedan dess. C+L kan helt enkelt inte fälla regeringen eftersom de inte har något alternativt regeringsförslag som kan få makt när kravet är att stöd från SD inte krävs.
Centern kommer sannolikt att köra samma upplägg som vid förra valet. Att försöka lura i folk att dom är "ett tredje alternativ" för dom som är trötta på käbbel mellan höger & vänster. Det funkade i Frankrike med Macron, men det sket sig i Sverige & kommer sannolikt att göra så även vid kommande val. Speciellt nu efter att JÖK:en skapade den nuvarande Frankenstein-regeringen. All skit som Löfven rullar sig i kommer att kleta av sig på Centern.
2019-12-22, 14:44
  #85815
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Centern kommer sannolikt att köra samma upplägg som vid förra valet. Att försöka lura i folk att dom är "ett tredje alternativ" för dom som är trötta på käbbel mellan höger & vänster. Det funkade i Frankrike med Macron, men det sket sig i Sverige & kommer sannolikt att göra så även vid kommande val. Speciellt nu efter att JÖK:en skapade den nuvarande Frankenstein-regeringen. All skit som Löfven rullar sig i kommer att kleta av sig på Centern.

Ja C måste försöka med den retoriken och med tanke på hur korkade svenska väljare är kommer en del att gå på det men efter valet blir de sossarnas knähund igen.
2019-12-22, 14:53
  #85816
Medlem
ariberts avatar
SD kan mycket väl komma att bli ett parti runt 40% framöver. SD kan om partiet sköter sina kort rätt komma att bli det nya stora statsbärande partiet, den roll som S har haft i nästan 100-år i oavbruten följd.

Löfven är en katastrof för S och jag hoppas att han får nytt förtroende att leda S till stupstocken. Det enda Löfven säger i riksdagsdebatter är "det är bara käbbel alltihopa".
2019-12-22, 14:55
  #85817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Helt korrekt och jag har sagt detta ända sedan JÖK'en blev till så det beror inte bara på att SD vuxit sedan dess. C+L kan helt enkelt inte fälla regeringen eftersom de inte har något alternativt regeringsförslag som kan få makt när kravet är att stöd från SD inte krävs.

C+L provade att fika med talmannen i månader men till slut kommer de att hamna i läget att de måste tolerera en statsministerkandidat, då kommer de återigen stödja Löfven (eller sossarnas nästa partiledare). För V är det samma sak, de kan använda högt tonläge och komma med hot men i slutänden kommer de inte stödja en statsminister som tar stöd av SD.

Detta kommer gälla så länge SD får över 4% så det går inte för dem att hoppas på att SD minskar, M, Kd, C, L, V och MP kommer stå utan makt så långe som de inte kan tänka sig ett samarbete med SD. Om S ändå gör eftergifter till sina stödpartier beror det antingen på att Löfven är en usel förhandlare som inte förstår sitt övertag eller att han egentligen själv vill göra det samarbetspartierna kräver men inte vill säga det eftersom hans väljare inte gillar det. Då är det enklare att skylla på att han är tvungen trots att han vill göra detta.
Vi kan ju gå tillbaka i tiden och se vad Löfven sade strax efter att överenskommelsen slutits.

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2019-01-14-lofven-om-overenskommelsen-med-c-l-och-mp-vi-tar-ansvar-for-Sverige

Citat.
– Överenskommelsen innebär att vi tar ansvar för Sverige. Den är bra för den svenska ekonomin och välfärden. Den innebär att vi klarar av att stå upp mot populismen och de antidemokratiska krafterna, sa Stefan Löfven.

Slut citat.

Idag kan vi se hur bra den var för den svenska ekonomin och välfärden. Allt det är enbart skitsnack.

Det handlade om att SL till vilket pris som helst skulle få behålla statsministerposten, utestänga SD och spräcka Alliansen. På centerns, liberalernas och MPs villkor. Vilket idag orsakat ett lämmeltåg från S till SD.
2019-12-22, 15:26
  #85818
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vi kan ju gå tillbaka i tiden och se vad Löfven sade strax efter att överenskommelsen slutits.

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2019-01-14-lofven-om-overenskommelsen-med-c-l-och-mp-vi-tar-ansvar-for-Sverige

Citat.
– Överenskommelsen innebär att vi tar ansvar för Sverige. Den är bra för den svenska ekonomin och välfärden. Den innebär att vi klarar av att stå upp mot populismen och de antidemokratiska krafterna, sa Stefan Löfven.

Slut citat.

Idag kan vi se hur bra den var för den svenska ekonomin och välfärden. Allt det är enbart skitsnack.

Det handlade om att SL till vilket pris som helst skulle få behålla statsministerposten, utestänga SD och spräcka Alliansen. På centerns, liberalernas och MPs villkor. Vilket idag orsakat ett lämmeltåg från S till SD.

Statsministerposten är oerhört viktig för S att få kontroll över, ty det ger Löfven utnämningsmakten på viktiga poster i Sveriges myndigheter. Nyligen utnämnde Löfven ett antal domare. S och Löfven beklagar sig över utnämningspolitiken i Ungen och Polen men han gör samma sak själv utan att skämmas.
2019-12-22, 17:07
  #85819
Medlem
Starobrnos avatar
Ni går hårt åt demokratins och välfärdens beskyddare Löfven. SR skriver
Citat:
Efter nyår skärps straffet för den som saboterar för räddningspersonal och polis.
Se där, Löfven & co hänger med och har fattat att "ungdomsgäng" lever rövare. Vet inte om han kommer brösta sig för detta - det är ju indirekt ett erkännande av en misslyckad politik - men jag gissar att denna nya lag bara gynnar SD (och AfS). De flesta med två hjärnhalvor kan nog inse att utan importen av stenkastande folkslag skulle vi inte behövt denna nya lag.
2019-12-22, 17:10
  #85820
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Gjorde som du sa men behöll S. Man kan se att från ca juli -14 så börjar S och SD närma sig varandra under ett och ett halvt år till slutet av december 15. Rätt så lång tid. S hade då 24 och SD 20. Sedan blev det störst skillnad i valet 2018, vilket höll i sig till december det året då S hade 30 procent och SD 19,8. Nedgången börjar ett halvår tidigare för S innan SD tjurrusar uppåt nu i höst. Magin är nu att S och SD är lika stora.

Moderaterna har varit lika stora som S flera gånger sedan 2010. December 2011 hade man över 35 procent. Det var strax därefter som Reinfeldt fick hybris och gjorde upp med MP om migrationen. Därefter dök man ned till 30 procent för inte hämta sig, utan det har gått nedför hela tiden. 25,8 i juni -16 och 17,2 nu i december.

Man kan se att SD under hela 2010-talet varit besvärlig för S och M. Givetvis är invandringens konsekvenser en viktig del i detta. Men det förklarar inte allt. Först nu kan vi se tydligare vad det beror på. Den nya trenden är att vara nationalkonservativ. Här ryms både liberalism och marknadsvänlig socialism. SD är alltså bara en del i denna nya riktning. Man var dock först och rymmer därmed både socialism och liberalism, medan M självklart bara är liberaler, men som sagt konservativa sådana. L förstår inte det nya och C hatar det. S borde haka på men kan det inte på grund av att partiet kidnappats av identitetsvänstern. MP och V ska inte göra det för att det ligger i deras natur att alltid vara en motkraft, oavsett vad.

Lysande sammanfattning av de gångna decenniet i svensk politik.
2019-12-22, 17:31
  #85821
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Partierna har slutat prata så att det berör vanligt folk – då vänder arbetarväljarna politiken ryggen. Det menar Socialdemokraternas gruppledare Annelie Karlsson, som anser att det också gäller hennes eget parti.

– Det har blivit för snobbigt generellt, säger hon.

Enligt färsk statistik från SCB är det framför allt till Sverigedemokraterna som arbetarväljarna går. Var tredje LO-man skulle rösta på Jimmie Åkessons parti om det vore val i dag. Annelie Karlsson ser det som ett bevis på att S inte lyckats.

– Det är mer vårt eget misslyckande än SD:s fantastiska insats, tycker jag, säger hon.

Hon tror dock inte att det är S politiska förslag för arbetsmarknaden som det är fel på. Som exempel nämner hon att stoppa hyvlingen av arbetstider och slopa allmän visstid. I stället återkommer hon till att man inte lyckats prata så att det attraherar vanligt folk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0nJVG6/s-gruppledaren-det-har-blivit-for-snobbigt
2019-12-22, 18:09
  #85822
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Numera är inte Fjamåt en person som underordnar sig. Det var hon som fick Löfven att underordna sig och lova att införa centerns och liberalernas partiprogram. Att tro att hon skulle ställa upp för att rädda S, utan att få ett skit för det, är enligt mig naivt.

Att man senast backade angående AF berodde på V. Att man alltså riskerade att få stryk i riksdagen. Inte för att man tyckte synd om Löfven, eller var rädda för att SD ska öka ytterligare.
Fjamåt är körd, hennes C kommer inte att ha en politisk funktion vid nästa val (oavsett typ av val).
Högern kommer inte att ta i C med tång då M och KD inte kan göra någonting utan SD och S kommer inte att inleda ett nytt samarbete med C om inte Fjamåt transformerar sitt parti till ett renodlat vänsterparti.

Fjamåt har all anledning att hålla käft och sitta still i båten. Ett extraval är nog det sista som C vill vara med om.

Jag tror att svetsaren i det närmaste kan köra över C för att blidka V. Fjamåt vet att högern har stängt dörren vad det gäller ett eventuellt framtida regeringssamarbete.
Svarte Petter är L, vad blir Sabunis drag om svetsaren kräver att JÖK'en skall omförhandlas?

L kanske föredrar att kliva av JÖK'en och inleda samtal med SD/M/KD? Kanske L hoppas att missnöjda centerpartister skall följa med L p.g.a. missnöje när Fjamåt lägger sig platt för S?
2019-12-22, 19:06
  #85823
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
SD kan mycket väl komma att bli ett parti runt 40% framöver. SD kan om partiet sköter sina kort rätt komma att bli det nya stora statsbärande partiet, den roll som S har haft i nästan 100-år i oavbruten följd.

Löfven är en katastrof för S och jag hoppas att han får nytt förtroende att leda S till stupstocken. Det enda Löfven säger i riksdagsdebatter är "det är bara käbbel alltihopa".

Ja det är faktiskt inte omöjligt att SD blir nya S.

Likt S började det som en folkrörelse för 100 år sedan, SD och S har väldigt mycket gemensamt, åtminstone det äldre S.

Så att säga att det är nu SD kommer sluta växa är dumt, precis som många andra gjort innan. Så länge utvecklingen går åt fel håll när SD inte har riktigt inflytande eller makt i en regering kommer man öka. Sen om SD sköter sina kort väl och gör ett bra jobb när man kan förändra ett Sverige i förfall så tror jag de mycket väl kan komma kring Socialdemokraternas gamla nivåer och få så lojala väljare att man röstar på partiet till döden.

Dock tror jag SD aldrig kommer få egen majoritet, det skulle skrämma för många med ett parti som SD som kan göra vad dom vill, då kan man bli de nya nazisterna liksom (anser säkert några).

Men kring 35-40% tror jag faktiskt inte är omöjligt långsiktigt.
2019-12-22, 19:12
  #85824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Svarte Petter är L, vad blir Sabunis drag om svetsaren kräver att JÖK'en skall omförhandlas?

L kanske föredrar att kliva av JÖK'en och inleda samtal med SD/M/KD? Kanske L hoppas att missnöjda centerpartister skall följa med L p.g.a. missnöje när Fjamåt lägger sig platt för S?
Ja, det är nog det som hindrar sossarna från att sätta press på C. De tror att L kommer ta varje tillfälle de får att lämna Jöken, och då har regeringen bara ett mandats övervikt, vilket är för lite för att kunna regera säkert.

Jag är dock inte lika säker på att Liberalerna KAN lämna samarbetet utan en revolt där Sabuni får sparken. Senaste landsmötet visade att Sabuni inte har makten i partiet utan att det fortfarande är den gamla Stockholm-Uppsala-falangen som har makt att blockera allt hon vill göra, och det är därför hon låter annorlunda nu än innan hon blev vald.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in