2018-10-11, 10:44
  #79825
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Reagerade själv flera gånger under valkampanjen, när Åkesson direkt pekade ut Moderaterna som SD:s framtida partner!
Detta gjordes även för två år sedan, så det var inget nytt.
2018-10-11, 15:14
  #79826
Medlem
Darkwinds avatar
SD/Jimmie har alltid hävdat att de är ett mittenparti.Det har gjort att även många sossar tänkte rösta SD. Men på partiledarutfrågningen placerade han SD precis vid M,långt ut på högerskalan.
Jag tänkte då "Va fan gör han"? Där gick flertalet sossar tillbaks till Löfven. Sossarna röstar inte på ett så utpräglat högerparti. Tyvärr gjorde Jimmie några fadäser i slutet av valrörelsen. Det straffade sej tyvärr.
2018-10-11, 15:22
  #79827
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
SD/Jimmie har alltid hävdat att de är ett mittenparti.Det har gjort att även många sossar tänkte rösta SD. Men på partiledarutfrågningen placerade han SD precis vid M,långt ut på högerskalan.
Jag tänkte då "Va fan gör han"? Där gick flertalet sossar tillbaks till Löfven. Sossarna röstar inte på ett så utpräglat högerparti. Tyvärr gjorde Jimmie några fadäser i slutet av valrörelsen. Det straffade sej tyvärr.
Detta har diskuterats tidigare. Istället för att försöka minnas alla siffror så citerar jag originalet.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Delar ingenting av denna analys.

Åkessons offensiv för M-samarbete har pågått sedan åtminstone början av 2016 då SD skickade massmejl till M-toppar ute i kommunerna och uppmanade till att ta kontakt med SD lokalt. Han gjorde också stora intervjuer i bl a Aftonbladet vid tiden där han sa att det var “naturligt med M-samarbete”.

Detta fick inte till resultat att M ökade på SDs bekostnad, tvärtom var 2016 en lång dags färd mot natt för M:s del. Och 2017 ska vi inte tala om (Batras implosion). Men SD tuffade på, och så sent som i juni i år låg de på 20,5 i Inizio och 21,1 i Demoskop, de två OI som fick dela på guldet i år. Att väljarna skulle ha varit okej med M-flörtande under nästan 3 år för att sedan plötsligt fly i massor till M en vecka innan valet faller på sin egen orimlighet. Särskilt då M själva har haft en nedåtgående trend i år - de gick in i 2018 med ett medel på 23,2% och tappade sedan kring 1 %e varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Angående teorin “Åkessons M/KD-flörtande och självplacering till höger i SVT:s partiledarutfrågning skrämde bort sosse/vänster-SD:are”:

Novus gjorde en undersökning i augusti som hette Partiernas sympatikapital, riksdagsvalet 2018 (googla för PDF).

Ur tabellraden andrahandsalternativ för SD-väljare:

M 50% KD 22% L 4% C 3%
S 7% V 4% MP 0%

Alltså:
79% har ett blått parti som näst bästa
11% har ett rött parti som näst bästa

Man måste förr eller senare göra någon av grupperna sura, och ingen skulle välja bort de 79%, så...
2018-10-11, 18:36
  #79828
Medlem
I SD:s egen eftervalsanalys kan man säkert kunna se vilka som stannade kvar och vilka som ev. återvände till Sossarna.
'
Men SD:s närmande till M startade faktiskt tidigare och man kan inte skylla allt på det. Men kanske placerade Jimmie SD lite för nära M. Jag tror ändå inte att hela 2% plötsligt hoppade över till S utan att Sossarna inte sjönk mer beror på mobilisering av mobben, klarare uttryckt
man lyckades fösa iväg soffliggarna till valurnorna och man lät inte heller utlänningarna sova i fred.... ....

Ser man på SD står dom något närmare mitten men påminner lite om KD i värdekonservatism men har mycket mer nationalistiska drag. Alltså: "Sverige först".

Eftersom flirten med M gav så lite utdelning är jag säker på att SD orienterar sig tillbaka och nu gäller det att slå åt alla håll men inte på ett sådant sätt att SD framstår som obstinata. Får se nu om pattledningen klarar att ligga rätt. Vi kan räkna med att missnöjet i samhället bara ökar och ökar och då är det bra att sticka ut och peka finger åt alla håll, samtidigt som man säger sig "vilja ta ansvar". Detta kan bli mycket bra. Jag tar gärna en konjunkturnedgång och även sänkt levnadsstandard för mig själv, det viktiga är att dom självgoda pattarna jag menar sjuklövern i långa loppet bestraffas.
2018-10-11, 19:36
  #79829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta gjordes även för två år sedan, så det var inget nytt.

Att oppositionspartiet SD under en mellanvalsperiod gör närmanden till ett annat oppositionsparti (M) är ju en sak.
Men att göra detta under en valrörelse är ju en himmelsvid skillnad.

Fanns ingen som helst anledning för Åkesson säga något alls innan valet om eventuella framtida kopplingar till något annat parti.
Denna i min mening dundertabbe kostade SD minst 5 % i valresultat, och dessutom måste Åkesson vara slut som partiledare!
2018-10-11, 21:08
  #79830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta har diskuterats tidigare. Istället för att försöka minnas alla siffror så citerar jag originalet.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Skämt åsido, man kan naturligtvis invända att även om bara 11% av SD-väljarna har ett vänsterparti som andrahandsalternativ så var det “otaktiskt” att skrämma dem med att skylta med sin önskan om M-samarbete. Själv uppskattar jag dock att SD förhåller sig till verkligheten och därmed demonstrerar varför de inte är som andra partier. Att likt Annie Lööf leva i en låtsasvärld där man inte behöver välja utan bara står inmålad i ett hörn intrasslad i en omöjlig ekvation, är inget som SD ska syssla med.

Precis som C måste välja och sluta låtsas som att det finns ett magiskt tredje alternativ, så måste SD välja vilka de ska satsa på för samarbete. De har då valt att sträva efter samma upplägg som i Danmark där halvsossiga DF agerar stödparti åt borgarna. Visst, det går trögt att nå dit men några andra realistiska alternativ existerar inte, och då ska SD inte låtsas som att de gör det. Vänstersamarbete är en 100% stängd dörr och icke-samarbete har nått vägs ände. Då är det M och KD som gäller. Gillar man inte det utan föredrar att leva i förnekelse så bör man nog lämna SD för några utopister t ex C eller L.
2018-10-11, 22:12
  #79831
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Skämt åsido, man kan naturligtvis invända att även om bara 11% av SD-väljarna har ett vänsterparti som andrahandsalternativ så var det “otaktiskt” att skrämma dem med att skylta med sin önskan om M-samarbete. Själv uppskattar jag dock att SD förhåller sig till verkligheten och därmed demonstrerar varför de inte är som andra partier. Att likt Annie Lööf leva i en låtsasvärld där man inte behöver välja utan bara står inmålad i ett hörn intrasslad i en omöjlig ekvation, är inget som SD ska syssla med.

Precis som C måste välja och sluta låtsas som att det finns ett magiskt tredje alternativ, så måste SD välja vilka de ska satsa på för samarbete. De har då valt att sträva efter samma upplägg som i Danmark där halvsossiga DF agerar stödparti åt borgarna. Visst, det går trögt att nå dit men några andra realistiska alternativ existerar inte, och då ska SD inte låtsas som att de gör det. Vänstersamarbete är en 100% stängd dörr och icke-samarbete har nått vägs ände. Då är det M och KD som gäller. Gillar man inte det utan föredrar att leva i förnekelse så bör man nog lämna SD för några utopister t ex C eller L.

Jimmie satsade allt på att haka på M. Fullständigt onödigt när vi låg så bra till. Så som han har slickat röv på M iflera år, så vet dom redan vart SD står. Däremot med facit i hand såg vi hur han skrämde iväg åtskilliga sossar. Helt klart en dundertabbe. Han borde satt SD närmare mitten. Det är väl smartare att bägge blocken inte vet riktigt var de har SD. Om de ens vet själva var de står. Mittenparti har alltid Jimmie sagt förut. Tro fan att folk kände sej lurade. Nu har Jimmie förödmjukat sej så till den milda grad. M skiter fullständigt i hans vimpel. Det viktiga är att vi förlorade röster på det tilltaget. Han skulle än en gång krypa för M. Dessutom harvade han loss i flyktingkvoten. Onödigt drag det med. Kristersson slet sitt hår när Jimmie tog upp det. Tänker att Jimmie var fullständigt snurrig.
2018-10-11, 23:23
  #79832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jimmie satsade allt på att haka på M. Fullständigt onödigt när vi låg så bra till. Så som han har slickat röv på M iflera år, så vet dom redan vart SD står. Däremot med facit i hand såg vi hur han skrämde iväg åtskilliga sossar. Helt klart en dundertabbe. Han borde satt SD närmare mitten. Det är väl smartare att bägge blocken inte vet riktigt var de har SD. Om de ens vet själva var de står. Mittenparti har alltid Jimmie sagt förut. Tro fan att folk kände sej lurade. Nu har Jimmie förödmjukat sej så till den milda grad. M skiter fullständigt i hans vimpel. Det viktiga är att vi förlorade röster på det tilltaget. Han skulle än en gång krypa för M. Dessutom harvade han loss i flyktingkvoten. Onödigt drag det med. Kristersson slet sitt hår när Jimmie tog upp det. Tänker att Jimmie var fullständigt snurrig.

Jag tror inte man skall gråta över spilld mjölk utan efter ganska lång betänketid nu kan SD formera sig för framtiden. Vill Alliansen utplåna sig självt får det bli så. Nu kan SD bygga på sin egen plattform. Jag tyckte inte Jimmie gjorde det dåligt och man har fått in flera nya bra rikspolitiker. SD har en framtid. Det viktiga är inte hur det går för Sverige just nu----eftersom det går ändå åt helvete----det viktiga blir nu att SD växer och blir större.

Sen vill jag nog säga att SD hade lite otur. Det blev aldrig några riktigt bra upplopp i nogo-zonerna. Dom där bilbränderna i Göteborg gjorde ju ingen som helst nytta. Nu är jag cynisk men bilbränder är för fjuttigt, skolbränder biter bättre propagandamässigt.
Sommarens klimathelvete tog ju bort uppmärksamheten från sånt som kunde gynna SD.

Men som Ni förstår, egentligen är vanligt folk trötta på Sossarna, dom fick många röster bara för att folk också är trötta på Allahiansen. Och nu är det ännu värre.
Sossarna går inte fram för att dom ens är duktiga eller vackra. Visst finns det fog att vara optimistisk eftersom ett missnöjesparti som ju SD är alltid kan se framåt mot sämre tider.... ...som säkert kommer.
2018-10-12, 15:44
  #79833
Medlem
Powergirls avatar
Även om jag och Crispy Creem står långt ifrån varandra poilitskt så har han uppfattat verkligheten helt korrekt. Det fungerar inte att "mörka" sin egen politik i längden. Till sist blir man genomskådad och då brakar korthuset sönder och samman. Nej lägg korten på bordet istället. Det är först då vi kan få en debatt som handlar om verkligheten och inte den fiktiva bubbla många tycks leva i.
2018-10-12, 18:58
  #79834
Medlem
svenabs avatar
Någon som kan skvallra lite om senaste Sentio?
2018-10-12, 22:38
  #79835
Medlem
En sak som jag tänkte på var att SD under sommaren låg högre även i de traditionella institutens undersökningar. Nånting utvecklade sig till partiets nackdel där under de sista veckorna.
2018-10-12, 22:43
  #79836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
En sak som jag tänkte på var att SD under sommaren låg högre även i de traditionella institutens undersökningar. Nånting utvecklade sig till partiets nackdel där under de sista veckorna.

Folk som var osäkra på vilket av 7-klöver partierna de skulle rösta på bestämde sig och syntes plötsligt i opinionsmätningarna. Det är inte alls självklart att något alls utvecklades till (SD):s nackdel under valrörelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in