2019-12-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GingerJo
Hej! Jätteintressant tråd, tack för alla som har skrivit. Jag undrar om någon vet hur det är med att söka praktikplats utomlands (under YH-utbildningen då), jag funderar på England? Jag är bra på engelska och har kompisar jag kan bo med där, lokförare där verkar ju ha rätt så mycket bättre betalt också. Vad jag sett online så kräver dom inte utbildning i England utan man blir lokförare enbart via praktik/internship så det kanske inte ska va omöjligt.

Skulle va amazing om nån har erfarenhet av hur det är att jobba som lokförare i England och kan dela med sig av hur det är där också

Det kommer ju inte fungera att göra praktik under YH någon annanstans än i Sverige, praktiken/körtimmarna behövs för att du ska kunna bli examinerad.
Du kan väl söka direkt dit som praktik om det inte krävs någon annan teoretisk utbildning

Annars gör du klart YHn med praktik här i Sverige och sedan hör av dig till England efter examinationen här hemma.

Det finns ingen mening att läsa teorin här med Svenska regler för att köra i England, det är stor skillnad på det mesta.
Citera
2019-12-21, 15:24
Medlem
Alsenos avatar
När det gäller olika lokförarutbildningar, oavsett vilken, är det skolan som ordnar praktik åt en eller gör man det själv? Skickar man bara ett mejl, "hej, jag pluggar..." osv eller hur går man tillväga?
Citera
2019-12-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
När det gäller olika lokförarutbildningar, oavsett vilken, är det skolan som ordnar praktik åt en eller gör man det själv? Skickar man bara ett mejl, "hej, jag pluggar..." osv eller hur går man tillväga?
Skolan fixar plats, dock kan folk som känner körlärare tex fixa själva. Men företagen brukar inte vilja att man hör av sig själv, skulle ju bli väldigt rörigt om alla gjorde det. Har man något särskilt önskemål brukar skolorna kunna kolla det åt en, det gjorde våran iaf.
Citera
2019-12-21, 18:52
Medlem
Hej, jag undrar om någon som gått på MTR:s utbildning i Älvsjö vet om man där liksom på TCC och Protrain har studiedag på fredagar?

Mvh
Hassan
Citera
2019-12-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassanbobadilla
Hej, jag undrar om någon som gått på MTR:s utbildning i Älvsjö vet om man där liksom på TCC och Protrain har studiedag på fredagar?

Mvh
Hassan

Nej. Normalt har man lektioner åtminstone fram till lunch på fredagarna. Man anser att det är bättre med fem kortare dagar i veckan så att man kan tillgodoräkna sig all teori. Oftast börjar skoldagen 8:30 och slutar före 15:00. De flesta elever verkar hålla med. Även de som har lång resväg.

För övrigt kan jag avslöja att det var över 700 sökande till vårens utbildning. Grattis till er som kom in.
Citera
2019-12-23, 19:58
Medlem
Tack för bra svar! Vet du när man brukar ha LIA-perioderna? Är det efter cirka tio veckor den första perioden är måhända?

Vet du om man gör LIA-perioderna på samma ställe eller man byter varje period?

Mvh
Citera
2019-12-25, 09:30
Medlem
Vill ni jobba dygnets alla timmar och alltid gå runt och vara trött vill ni jobba helger och storhelger som julafton mm vill du ha ett jobb där du inte behöver använda din hjärna och där du inte utvecklas ja då ska du bli lokförare.
Citera
2019-12-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerx
Vill ni jobba dygnets alla timmar och alltid gå runt och vara trött vill ni jobba helger och storhelger som julafton mm vill du ha ett jobb där du inte behöver använda din hjärna och där du inte utvecklas ja då ska du bli lokförare.

Man kan nästan tro att du är en som kuggat på testerna och är småbitter. Det finns mycket positivt också med yrket, speciellt för oss som inte skulle kunna tänka oss arbeta mån-fre 08-17 vareviga vecka och aldrig vara ledig i veckan.

Ni som är intresserade av yrket kan bilda er en egen uppfattning av de andra inläggen, visst får man vara inställd på att arbeta udda tider, men det passar mig bra.
Godstrafiken går ganska neddraget trafikmässigt runt storhelger, så där är lättare att vara ledig till jul och midsommar. Har man barn och föräldradagar kvar kan man ju alltid söka föräldraledigt annars.

Yrket blir lite vad man gör det till, tycker att jag får använda min hjärna ganska bra, jag tar i.o.f. yrket på allvar också.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-12-25 kl. 10:10.
Citera
2019-12-25, 22:21
Medlem
Citat:
Tack för bra svar! Vet du när man brukar ha LIA-perioderna? Är det efter cirka tio veckor den första perioden är måhända?

Vet du om man gör LIA-perioderna på samma ställe eller man byter varje period?

Mvh
LIA periodernas placering varierar lite då alla skolor försöker sammarbeta så att perioderna inte ska krocka. Tyvärr är järnvägsbolagen allt för dåliga med att erbjuda LIA-platser.
Höstens MTR hade första LIA-veckan som nummer 8 om jag minns rätt. Dessförinnan har man också en titt-LIA i en vecka efter en knapp månad. Då är det inte säkert att man får köra men åka med. Själv fick jag köra efter några timmar vilket såklart var kul.

Klokast är om man gör Liorna på så många olika ställen som möjligt. När kommande LIA-period är över har jag kört gods i Norrland, SJ-tåg på olika platser i Sverige och Pendel i Stockholm.
Citera
2019-12-26, 00:00
Medlem
Tack än en gång. Antar att du studerar på MTR just nu? Är det en bra utbildning? Är det obligatoriskt att närvara samtliga dagar i veckan? Händer det att man till exempel börjar lite senare vissa dagar typ 10.00 och slutar tidigare andra? Anledningen att jag frågar är att jag bor långt från utbildningen och har barn varpå jag ibland kommer behöva stanna hemma för exempelvis vård av barn.

Tack än en gång för bra svar.

Mvh
Citera
2019-12-26, 16:51
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Tack än en gång. Antar att du studerar på MTR just nu? Är det en bra utbildning? Är det obligatoriskt att närvara samtliga dagar i veckan? Händer det att man till exempel börjar lite senare vissa dagar typ 10.00 och slutar tidigare andra? Anledningen att jag frågar är att jag bor långt från utbildningen och har barn varpå jag ibland kommer behöva stanna hemma för exempelvis vård av barn.

Tack än en gång för bra svar.

Mvh
På utbildningen jag går på är det ingen närvaroplikt på teorilektionerna. Det är på eget ansvar att klara proven.
Skulle tro det blir svårt att göra det om man är borta för mycket. Fast det är såklart väldigt individuellt. Personligen behöver jag nöta mycket innan det sätter sig på hjärnan.
Under lektionerna blir det ju också många sidospår (höhö) som är nyttigt att vara med på.

Men ja.. behöver du börja 10 någon dag eller vara hemma någon torsdag, så är det absolut inga bekymmer. Det är väldigt mycket repetitioner osv, så bara höra med någon klasskamrat om det är något nytt som är bra att ha med sig.
Bara informera läraren om det, så kanske läraren kan anpassa undervisningen osv.

Vi har en egen grupp på Facebook för hela klassen där vi lägger upp diverse saker.
Det verkar generellt vara otroligt fin sammanhållning i lokförarklasserna av någon anledning. Det är som att personligheter matchas bra.

När det gäller LIA så ska det väl göras 500 timmar på de 20 veckorna.. Så ingen stress där heller om man inte kör heltid alla veckor.
Citera
2019-12-26, 22:16
Medlem
Tack för bra svar :-) Har du/ni haft möjlighet att påverka vilken ort LIA:n har blivit på?

Mvh
Senast redigerad av Hassanbobadilla 2019-12-26 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in