Jag gjorde psykologtesterna för ett par veckor sen. Alla tester var datorbaserade där man fick sitta ensam i ett lugnt rum, och göra följande:
Klassiska pricken
- Som har beskrivits innan så får man sitta i ett mörkt rum och titta på en skärm. Helt svart bakgrund, med en vit prick som flyttar sig i en cirkel. Det påminner väldigt mycket om en sekundvisare, där pricken normalt hoppar en sekund åt gången, men ibland två. Det gäller att markera när pricken hoppar två snäpp. Varierar nog hur många "dubbelhopp" som kommer. I mitt fall var det ca 10-15.
Korttidsminne
- Här fick man se en siffra åt gången på skärmen. Man skulle sedan lägga ihop siffran som visas med den siffra som visades senast. (Siffran inom [] föreställer siffran som visas på skärmen) Exempelvis:
2 + 7 = 9
7 + [5] = 2 (12)
5 + [8] = 3 (13)
8 + [1] = 9
1 + [5] = 6
osv.. Det svåra var nog att hålla uppe ett ganska högt tempo, och att inte tappa fokus. Denna kändes ganska lång, gissar att man höll på ca 20 min.
Simultankapacitet
- Här fick man arbeta med simpla rutinuppgifter samtidigt som man fick uppmaningar i hörlurarna. Rutinuppgifterna var att markera figurer som var likadana. Samma som förekom i hemtestet och det första testet på plats. Testet varade i ca 30 minuter, och uppmaningarna kunde låta i stil med:
- "Anna är längre än Greta, som i sin tur är kortare än Stina. Vem är kortast?" (ca 20 svarsalternativ visas på skärmen)
- "När klockan visar 14:30, svara på frågan: Multiplicera 8 med 4, addera sedan 7." (När man fick uppmaningen stod klockan kanske på 12:50, så det gällde att anteckna och komma ihåg att svara när tiden var inne)
I programmet fanns även knappar där man kunde få fram en telefonlista samt och en kalender. Vissa uppmaningar gick ut på att man skulle öppna dessa, och leta fram enkla uppgifter.
Det svåra var att återgå till rutinuppgifterna och försätta där man slutade. Oftast var det va 20-30 sekunder innan nästa uppmaning kom. Denna del var i mitt tycke svårast.
Motorik
- Kändes som något slags simpelt dataspel. Man skulle flytta en prick genom en bana, där det gällde att "köra" relativt snabbt utan att hamna utanför banan. Själva navigeringen var med hjälp av två hjul, och påminde mycket om denna gamla klassiker:
https://az616578.vo.msecnd.net/files/responsive/embedded/any/desktop/2016/03/02/635925403818969006-789448597_91xEnOgBPbL._SL1500_.jpg
Den här delen höll på i kanske 5 minuter, och var väl den delen som kändes minst seriös.
Avslutande samtal med psykolog
- Kortare än jag hade förväntat mig. Frågor som: Vad gör dig stressad? Har du drogat? Har du begått något brott? Vad innebär säkerhetstänk för dig? osv.. Nog svårt att göra bort sig där. Psykologen gick även igenom testresultaten. Man fick besked direkt om man blivit antagen eller ej.