2016-11-26, 20:40
Medlem
Var det endast heltal på minnestestet?

0 2 4 6 8 10?
Citera
2016-11-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Testet är i 30 minuter och den hoppar 2 gånger.

Ok men det känns ju knappast som om att det alltid bara är två gånger den hoppar. Lär ju variera från gång till gång och annars skulle förmodligen alla bara sitta och vänta på att den ska hoppa två gånger. Men vad vet jag än så länge?
Citera
2016-11-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus70
Du börjar med att stirra på pricken i 33 minuter. Du får göra en test gång först på 1-2 minuter. Det var inte svårt att urskilja hoppen när dem väl kom men man blev stressad för ibland hoppade den inte på fem minuter o då trodde man att man hade missat den.

Här har du en tjej som har sumerat testerna väldigt bra!

http://sarahlinnealarsson.blogg.se/2011/may/lokforare-idag-gjorde-jag-sista-urvalstest.html

Testerna är inte jätte svåra i sig är nog mest pressen av att man så gärna vill klara det som förstör för en.

Ja du har förmodligen rätt i det du säger. Pressen att man så gärna vill förstör mycket för en. Sen en ovana såklart också att hålla på med sådana uppgifter som man får göra under sluttesterna. Men det är upplagt lite som på förresterna? Att man får ha några fel och det är inte meningen att man ska hinna med alla uppgifter heller?

Såg precis i hennes blogg också att det var fem år sedan hon gjorde testerna.. Bör väl ha förändrats lite dom olika uppgifterna man gör? Förutom den klassiska pricken möjligtvis.
Senast redigerad av Maltezer 2016-11-27 kl. 23:35.
Citera
2016-11-28, 16:07
Medlem
Jag gjorde psykologtesterna för ett par veckor sen. Alla tester var datorbaserade där man fick sitta ensam i ett lugnt rum, och göra följande:

Klassiska pricken
- Som har beskrivits innan så får man sitta i ett mörkt rum och titta på en skärm. Helt svart bakgrund, med en vit prick som flyttar sig i en cirkel. Det påminner väldigt mycket om en sekundvisare, där pricken normalt hoppar en sekund åt gången, men ibland två. Det gäller att markera när pricken hoppar två snäpp. Varierar nog hur många "dubbelhopp" som kommer. I mitt fall var det ca 10-15.

Korttidsminne
- Här fick man se en siffra åt gången på skärmen. Man skulle sedan lägga ihop siffran som visas med den siffra som visades senast. (Siffran inom [] föreställer siffran som visas på skärmen) Exempelvis:
2 + 7 = 9
7 + [5] = 2 (12)
5 + [8] = 3 (13)
8 + [1] = 9
1 + [5] = 6
osv.. Det svåra var nog att hålla uppe ett ganska högt tempo, och att inte tappa fokus. Denna kändes ganska lång, gissar att man höll på ca 20 min.

Simultankapacitet
- Här fick man arbeta med simpla rutinuppgifter samtidigt som man fick uppmaningar i hörlurarna. Rutinuppgifterna var att markera figurer som var likadana. Samma som förekom i hemtestet och det första testet på plats. Testet varade i ca 30 minuter, och uppmaningarna kunde låta i stil med:
- "Anna är längre än Greta, som i sin tur är kortare än Stina. Vem är kortast?" (ca 20 svarsalternativ visas på skärmen)
- "När klockan visar 14:30, svara på frågan: Multiplicera 8 med 4, addera sedan 7." (När man fick uppmaningen stod klockan kanske på 12:50, så det gällde att anteckna och komma ihåg att svara när tiden var inne)
I programmet fanns även knappar där man kunde få fram en telefonlista samt och en kalender. Vissa uppmaningar gick ut på att man skulle öppna dessa, och leta fram enkla uppgifter.
Det svåra var att återgå till rutinuppgifterna och försätta där man slutade. Oftast var det va 20-30 sekunder innan nästa uppmaning kom. Denna del var i mitt tycke svårast.

Motorik
- Kändes som något slags simpelt dataspel. Man skulle flytta en prick genom en bana, där det gällde att "köra" relativt snabbt utan att hamna utanför banan. Själva navigeringen var med hjälp av två hjul, och påminde mycket om denna gamla klassiker:
https://az616578.vo.msecnd.net/files/responsive/embedded/any/desktop/2016/03/02/635925403818969006-789448597_91xEnOgBPbL._SL1500_.jpg

Den här delen höll på i kanske 5 minuter, och var väl den delen som kändes minst seriös.

Avslutande samtal med psykolog
- Kortare än jag hade förväntat mig. Frågor som: Vad gör dig stressad? Har du drogat? Har du begått något brott? Vad innebär säkerhetstänk för dig? osv.. Nog svårt att göra bort sig där. Psykologen gick även igenom testresultaten. Man fick besked direkt om man blivit antagen eller ej.
Citera
2016-11-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltezer
Ja du har förmodligen rätt i det du säger. Pressen att man så gärna vill förstör mycket för en. Sen en ovana såklart också att hålla på med sådana uppgifter som man får göra under sluttesterna. Men det är upplagt lite som på förresterna? Att man får ha några fel och det är inte meningen att man ska hinna med alla uppgifter heller?

Såg precis i hennes blogg också att det var fem år sedan hon gjorde testerna.. Bör väl ha förändrats lite dom olika uppgifterna man gör? Förutom den klassiska pricken möjligtvis.

Psykologen sa till mig att man inte behövde toppresultat på alla delar. Man behöver vara medelduktig på alla.
Citera
2016-11-29, 10:04
Avstängd
Lacerdas avatar
I morgon är sista ansökningsdagen för att söka till en kurs som startar i april i Mjölby.
http://www.lokforarskolan.se/

Har en bekant som börjar bli riktigt less på att jobba hos SJ. Enligt honom så har nya rutiner införts, låt säga att förarna har fått ett schema. De nya rutinerna innebär att någon personalplanerare vips dagen innan ditt planerade skift kan gå in och ändra på det och beordra en förare till ett annat skift. En ganska stressig sits när man inte kan lita på ett schema, ingen möjlighet av planering av sin fritid.

Därför tycker jag att man ska ta den här kursen hos lokförarskolan och jobba åt andra bolag än SJ.
Citera
2016-11-29, 15:51
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
I morgon är sista ansökningsdagen för att söka till en kurs som startar i april i Mjölby.
http://www.lokforarskolan.se/

Har en bekant som börjar bli riktigt less på att jobba hos SJ. Enligt honom så har nya rutiner införts, låt säga att förarna har fått ett schema. De nya rutinerna innebär att någon personalplanerare vips dagen innan ditt planerade skift kan gå in och ändra på det och beordra en förare till ett annat skift. En ganska stressig sits när man inte kan lita på ett schema, ingen möjlighet av planering av sin fritid.

Därför tycker jag att man ska ta den här kursen hos lokförarskolan och jobba åt andra bolag än SJ.

Vad är det som hindrar din vän att lämna SJ?
Citera
2016-11-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt

De flesta kommuner har ingen annan tågtrafik än sj och det är ett jävla mek att jobbflytta i dagens läge med enorm bostadsbrist överallt.
Citera
2016-11-29, 16:32
Medlem
Är det någon som gett beskrivning av testerna som görs i Nässjö/Ängelholm? Hittar bara information om hur TCC's tester sett ut.

Någon som gjort i Nässjö/Ängelholm/Mjölby och vill berätta lite?
Senast redigerad av celciuskingen 2016-11-29 kl. 16:35.
Citera
2016-11-29, 17:42
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Ingenting, det jag ville uppnå med texten var att varna framtida förare från att söka jobb hos SJ när deras anställningskrav är åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
De flesta kommuner har ingen annan tågtrafik än sj och det är ett jävla mek att jobbflytta i dagens läge med enorm bostadsbrist överallt.
Samma företag som utbildar personal i lokförarskolan är faktiskt väldigt förmånliga att arbeta för. De står för resorna till och från jobbet samt bostad. Handlar ofta om 7/7 skift, dvs man jobbar 7 dagar och är sedan ledig 7. Förarna har sällan under 30.000 efter skatt.
Citera
2016-11-29, 20:31
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ingenting, det jag ville uppnå med texten var att varna framtida förare från att söka jobb hos SJ när deras anställningskrav är åt helvete.

Samma företag som utbildar personal i lokförarskolan är faktiskt väldigt förmånliga att arbeta för. De står för resorna till och från jobbet samt bostad. Handlar ofta om 7/7 skift, dvs man jobbar 7 dagar och är sedan ledig 7. Förarna har sällan under 30.000 efter skatt.

Du kan ju be din kompis att kontakta sitt fackliga ombud, sådär får man inte göra.

Och det är nog vanligare med 8/6 än 7/7. Du syftar på ProTrain, de kör 8/6.
Citera
2016-12-01, 08:16
Bannlyst
Det här med att lokförare idag inte får ha aspberger är ju ganska intressant, då jag i mitt jobb faktiskt möter många förare, som faktiskt verkar ha aspberger. Undra hur många förare som egentligen skulle få sparken om man gjorde psykologtester på dom om just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in