2019-11-13, 16:40
Medlem
Vad är det för examinerande moment på utbildningen (främst på TCC)?
Citera
2019-11-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulLinje10
Vad är det för examinerande moment på utbildningen (främst på TCC)?

Jag kan bara uttala mig generellt, då det var en del år sedan och inte TCC, men vi hade när jag gick min utbildning ett stort slutprov i TTJ, Bromslära, ATC och de andra ämnena med blandad kompott, ett par timmar hade man på sig med skrivfrågor, inte kryssfrågor.

Sedan har man en skrivning hos Trafikverket för Lokförarbeviset samt en praktisk examinering på det företag man blir anställd på.

Det är säkert liknande idag. Men någon som går på TCC idag eller gått där nyss kan säkert uppdatera.
Citera
2019-11-20, 18:49
Medlem
Nån här som kommit in på TCC i Hallsberg till våren?
Citera
2019-11-20, 19:19
Medlem
Ni som sökte till MTR, har ni fått svaret från yrkespsykologiskt test 1? Har mailat tidigare, då svarade dem ”Den 20 återkommer vi med besked till alla” umm...
Citera
2019-12-05, 20:34
Medlem
bowlingjockes avatar
Säga vad man vill om växling.. men elteknik som vi haft den här veckan har nog varit den tråkigaste hittills.
(dock kul när polletten trillar ner och man fattar)
Och då tycker jag att matematik är lite kul.

Vad tycker ni som gått utbildningen var det mest tråkigaste/svåraste under eran studietid?

(kan nog också tillägga att det är ju inte svårt studiemässigt, fixar nog provet utan problem på måndag bara av att ha hängt med hyfsat på lektionerna och pluggar på lite extra hemma.. men många ord och termer är det som ska bankas in i skallen).

Ingen press av att läraren berättade att EN fick göra om elteknikprovet på en tidigare klass han hade undervisat med.
Min uppfattning överlag är att själva proven är betydligt enklare än övningsuppgifterna man får.
Citera
2019-12-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Nån här som kommit in på TCC i Hallsberg till våren?

Jag har blivit preliminärt antagen till Hallsberg, men försöker just nu hitta en läkartid. Några tips på godkänd men billig i södra delarna av landet, gärna Sthlm då det är närmast?!
Citera
2019-12-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Säga vad man vill om växling.. men elteknik som vi haft den här veckan har nog varit den tråkigaste hittills.
(dock kul när polletten trillar ner och man fattar)
Och då tycker jag att matematik är lite kul.

Vad tycker ni som gått utbildningen var det mest tråkigaste/svåraste under eran studietid?

(kan nog också tillägga att det är ju inte svårt studiemässigt, fixar nog provet utan problem på måndag bara av att ha hängt med hyfsat på lektionerna och pluggar på lite extra hemma.. men många ord och termer är det som ska bankas in i skallen).

Ingen press av att läraren berättade att EN fick göra om elteknikprovet på en tidigare klass han hade undervisat med.
Min uppfattning överlag är att själva proven är betydligt enklare än övningsuppgifterna man får.

Håller med om uppfattningen att proven generellt är lättare än vad det man går igenom och övningsuppgifterna var. Jag tyckte eltekniken var trögast men hade verkligen noll kunskap inom det sen innan. Fick ändå bara 3 fel på provet.
Senast redigerad av Andersson5035 2019-12-06 kl. 23:57.
Citera
2019-12-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminbritt
Jag har blivit preliminärt antagen till Hallsberg, men försöker just nu hitta en läkartid. Några tips på godkänd men billig i södra delarna av landet, gärna Sthlm då det är närmast?!
Jag gick till Norvia-kliniken i Solna, överlägset billigast av de jag kollade.
Citera
2019-12-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag gick till Norvia-kliniken i Solna, överlägset billigast av de jag kollade.

Tack för tips, jag valde samma ställe. Effektivt och "billigt".
Citera
2019-12-13, 11:42
Medlem
Varför är utbildningen i Boden på 60 v medan övriga utbildningar är vanligtvis 44 veckor?
Citera
2019-12-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skineriskinera
Varför är utbildningen i Boden på 60 v medan övriga utbildningar är vanligtvis 44 veckor?

Det är frågan, förut var de flesta utbildningarna 60 veckor, sedan gick man ner till 40 veckor, vilket ansågs vara för kort och komprimerad, så nu har det väl blivit något mellanting med 44 veckor. Jag vet inte om den är mer luftig i Boden? Maila dit och hör efter.

Jag tycker själv att ju längre ju bättre, jag gick själv 60 veckor och tycker nog det var lagom för att smälta allt.
Citera
2019-12-19, 20:38
Medlem
Hej! Jätteintressant tråd, tack för alla som har skrivit. Jag undrar om någon vet hur det är med att söka praktikplats utomlands (under YH-utbildningen då), jag funderar på England? Jag är bra på engelska och har kompisar jag kan bo med där, lokförare där verkar ju ha rätt så mycket bättre betalt också. Vad jag sett online så kräver dom inte utbildning i England utan man blir lokförare enbart via praktik/internship så det kanske inte ska va omöjligt.

Skulle va amazing om nån har erfarenhet av hur det är att jobba som lokförare i England och kan dela med sig av hur det är där också :D
Senast redigerad av GingerJo 2019-12-19 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in