2020-04-07, 13:48
Medlem
Min känsla är att väljer man detta yrke, att bli lokförare så har man gjort ett högst aktivt val och vet vad man vill då det krävs en hel del, både i förberedelse inför, men även också under och efter utbildningen. Ni som som studerar nu hoppas jag inte drabbas alltför mycket av den rådande situationen och får Er LIA och även jobb där ni söker!

Själv ska jag söka in till olika utbildningar med start i augusti/september och hoppas att jag kommer in. Målet efter utbildningen är antingen att komma in på MTR (Stockholm), SJ (Stockholm) eller som tredje alternativ SJ någon annanstans i landet. Vill man detta (gäller för alla) så får man inte vara alltför kräsen. Då kan det bli svårt, men hoppas kan man!
Citera
2020-04-10, 00:25
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Hur går det för Er lokförarstudenter där ute, fungerar det bra med distansundervisning och har ni hört något när företagen börjar ta emot Er LIA-elever igen?

/En glad handledare som hoppas få elev igen när det här eländet är över.
Vi kommer köra igång med teori igen efter påsk. Haft introduktion i Microsoft Teams som vi kommer köra våra lektioner via. Funkade klockrent, dela filer och live köra ppt-presentation osv.

Fick lite mer än en vecka LIA under denna perioden. Jag blev själv sjuk under v.2 och som ett brev i inkorgen så kom beskedet om inställd LIA ett par dagar senare. Men det är några i klassen som fått köra hela perioden ändå, drygt halva.
Från 18 maj ska vi ju ha LIA igen, och de med minst timmar ska förstås prioriteras.

Lät på läraren som att vi kommer köra mer teori nu fram till sommaren, för de som inte får LIA. (har gjorts två separata scheman). En del har redan fått börja med examensarbetet (projektarbetet på 7-8 sidor om ett järnvägsrelaterat ämne).
Sedan för dem som behöver bygga på timmar får köra mer efter sommaren.
Vi har examen i oktober.

Det ska kollas upp hur det blir med CSN och studiebidrag om så är fallet ifall några får utnyttja "sommarlovet" till att bygga på med timmar då. Var nån i klassen som känner handledare osv.
Vi är ju (tyvärr) lediga 7 veckor i sommar, för att sedan ha 3 veckor teori, LIA-period och examensveckan.
Citera
2020-04-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Vi kommer köra igång med teori igen efter påsk. Haft introduktion i Microsoft Teams som vi kommer köra våra lektioner via. Funkade klockrent, dela filer och live köra ppt-presentation osv.

Fick lite mer än en vecka LIA under denna perioden. Jag blev själv sjuk under v.2 och som ett brev i inkorgen så kom beskedet om inställd LIA ett par dagar senare. Men det är några i klassen som fått köra hela perioden ändå, drygt halva.
Från 18 maj ska vi ju ha LIA igen, och de med minst timmar ska förstås prioriteras.

Lät på läraren som att vi kommer köra mer teori nu fram till sommaren, för de som inte får LIA. (har gjorts två separata scheman). En del har redan fått börja med examensarbetet (projektarbetet på 7-8 sidor om ett järnvägsrelaterat ämne).
Sedan för dem som behöver bygga på timmar får köra mer efter sommaren.
Vi har examen i oktober.

Det ska kollas upp hur det blir med CSN och studiebidrag om så är fallet ifall några får utnyttja "sommarlovet" till att bygga på med timmar då. Var nån i klassen som känner handledare osv.
Vi är ju (tyvärr) lediga 7 veckor i sommar, för att sedan ha 3 veckor teori, LIA-period och examensveckan.

Då låter det som att det löser sig iallafall, trots denna annorlunda vardag som råder, det är ju bra att det finns möjligheter till distansundervisning! Tänk om det varit för 15 år sedan, då hade det nog varit betydligt svårare att klara något sådant här.

Lycka till och Glad Påsk!
Citera
2020-04-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Tack för ett bra svar.
Som du säger så är lian ett bra tillfälle att testa på båda delarna, dom komprimerade scheman som du beskriver har ju verkligen sina fördelar också, om det passar ens privatliv.
Tåls att fundera på lokföraryrket men tycker det vekar vara ett bra jobb bortsett fram oklarheterna just nu men det gäller ju även andra branscher och kommer ju att vända.

Hoppas ni som studerar nu får chansen att testa på mycket på Liorna även om det just nu är besvärligt på många håll med platser pga. virusspridningen, korttidspermitteringar, sjukskrivningar och inställda avgångar.

Jag som nybakad lokförare tycker än så länge att yrket är fantastiskt även om det har sina nackdelar, men det har alla yrken.

Just nu är det nog oklarhet genom i stort sett alla branscher men som godsförare märker jag av väldigt lite av detta faktiskt. Det som märks mest är att lite fler kollegor än normalt är sjukskrivna samt att många persontåg är inställda vilket gör det svårare att åka passresor men lite lugnare att köra godståg ute på spåren.
Citera
2020-04-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Hoppas ni som studerar nu får chansen att testa på mycket på Liorna även om det just nu är besvärligt på många håll med platser pga. virusspridningen, korttidspermitteringar, sjukskrivningar och inställda avgångar.

Jag som nybakad lokförare tycker än så länge att yrket är fantastiskt även om det har sina nackdelar, men det har alla yrken.

Just nu är det nog oklarhet genom i stort sett alla branscher men som godsförare märker jag av väldigt lite av detta faktiskt. Det som märks mest är att lite fler kollegor än normalt är sjukskrivna samt att många persontåg är inställda vilket gör det svårare att åka passresor men lite lugnare att köra godståg ute på spåren.

Inga minskade laster ännu? Eller kör du mest timmer och sådan last som inte påverkas allt för mycket ännu?
Hörde något om stängda hamnar osv, tänkte att containertrafiken kanske minskat.
Citera
2020-04-10, 13:23
Medlem
Kupos avatar
Har själv inte märkt av några större skillnader än, annat än det uppenbart minskade behovet av flygfotogen. Men färre containrar kan nog stämma.
Citera
2020-04-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Inga minskade laster ännu? Eller kör du mest timmer och sådan last som inte påverkas allt för mycket ännu?
Hörde något om stängda hamnar osv, tänkte att containertrafiken kanske minskat.

Nej, om något är det faktiskt längre och tyngre tåg sista tiden än vad året började med men sådant kan ju slå olika och ändras snabbt. Jag kör alla möjliga tåg - modultågen, fisktågen, timmer och stål.

Det enda tåget som är inställt för vår del i större skala är Volvotåget med lastbilshytter till/från Gent men nu har det tåget i samarbete med Ica och Volvo börjat köras med livsmedel istället för lastbilshytter.

Stål, timmer, flis och massaved transporteras som tidigare. Gränstrafiken med modultransporter fortsätter också, även fisktåget till och från Norge genom Sverige går som vanligt. Det sägs ha skett en viss ökning av container och modultrafiken eftersom lastbilstransporter över gränserna är drabbade så det går på tåg istället. Jag har själv inte märkt någon större skillnad på de tågen, de är ungefär som vanligt. Vad gäller gränserna är det mest svårt för de förare som måste åka pass mellan Danmark och Sverige samt mellan Sverige och Norge. Själva godstågen passerar som vanligt.

Det här är ju en lite annorlunda ekonomisk nedgång. Normalt är det ju industrin som minskar först, sen följer resten av samhället efter. Den här gången är det tvärtom, resten av samhället stänger ner men industrin fortsätter producera.
Citera
2020-04-12, 10:32
Medlem
benditists avatar
Ni som har utbildat er hos MTR, har ni stannat kvar i sthlm regionen?

Funderar på att utbilda mig där men vill förmodligen jobba någon annanstans om möjligt, Green Cargo, SJ t ex.

Känns lite fel att utbilda sig där för att i senare skede dra sig ur och jobba åt en aktör.
Citera
2020-04-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist

Funderar på att utbilda mig där men vill förmodligen jobba någon annanstans om möjligt, Green Cargo, SJ t ex.

Känns lite fel att utbilda sig där för att i senare skede dra sig ur och jobba åt en aktör.

MTR:s utbildning är en YH-utbildning som alla andra, så länge du inte får lön under utbildningen behöver du inte känna dig bunden till nåt företag.
Citera
2020-04-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist

Det är inte alla som går MTRs YH som väljer att arbeta hos MTRs olika bolag, för det första kan inte alla få jobb på samma gång och för det andra vill examinerade elever köra olika typer av tåg, vilket är bra, hur skulle det vara om alla ville köra samma typ av trafik :-)

Jag hörde något om att de som går sina kurser nu i Stockholm på alla olika YH kommer nog att få det svårt att få jobb i just Stockholm, man får nog vara beredd på att söka sig utanför Stockholm i början. Så var det på min tid också, det fanns nästan inga jobb i Stockholm när jag gick ut, men det fanns efter några år.
Citera
2020-04-13, 17:15
Medlem
Som sagt är MTR YH som vilken annan YH som helst. Om vi ser till LIA-platser (innan Corona stoppade den mesta LIAn) var ungefär hälften av platserna på Pendeln. Resterande på andra persontågsbolag runt om i Sverige liksom även gods på Green Cargo och Hector. I ledningsgruppen finns representanter från flera järnvägsbolag. Inte bara MTRP och MTRX.
Citera
2020-04-24, 13:21
Medlem
Hur betalar man ansökan för lokförarbeviset till Transportstyrelsen? Skickar dom hem en faktura? Dom verkar ju inte påbörja handläggningen innan betalning har kommit in men har inte fått några instruktioner för hur jag betalar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in