2019-12-12, 11:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutupanddrive
Tack för svar.

Är det viktigt ur återhämtningssynpunkt att man äter mycket kolhydrater? Kolhydrater är väl mest till för energi. Och protein är det som bygger upp och stärker kroppen. Eller är det lika viktigt att äta bra mängd kolhydrater för att undvika att få skador?
Ja, kolhydrater är bra för återhämtning. Fylla på glykogenet t.ex. Sedan beror det på vad och hur man tränar, men generellt så är kolhydrater i anslutning till träningen inget negativt.

Undvika skador vet jag dock inte vad du syftar på.
Citera
2019-12-13, 08:07
Medlem
Hej.
Fråga om övningsspecifik uppvärmning i madcow 5x5. Ska den stegrande vikten räknas som fullgod uppvärmning?

Eller bör "vanlig" uppvärmning (typ tom stång 10rep sen stegrande vikt och lägre antal rep tills nästan träningsvikt).

Fattar att man kan göra på olika sätt men önskar input kring hur folk brukar göra.
Citera
2019-12-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Hej.
Fråga om övningsspecifik uppvärmning i madcow 5x5. Ska den stegrande vikten räknas som fullgod uppvärmning?

Eller bör "vanlig" uppvärmning (typ tom stång 10rep sen stegrande vikt och lägre antal rep tills nästan träningsvikt).

Fattar att man kan göra på olika sätt men önskar input kring hur folk brukar göra.

Det beror på, men det korta svaret är att du borde kunna värma upp som du gör om du vet att du kommer klara programet.

Madcow är för människor som vill bli atleter känns det som så du bör träna som en sådan tycker jag. Uppvärmning för att det är svårt att veta sin svaghet och det är bara onödigt att skada sig bara för att man inte gjorde en lätt övning innan passet för axeln, låret eller dylikt. Finns flera olika rekommenderade uppvärmingsrutiner beroende på hur seriös och vilka mål man har med programet.

Jag vet inte var du befinner dig träningsmässigt eller så. Men du bör väl klarat SL eller liknande program med gott resultat innan madcow och det borde räcka med samma uppvärmning då det är samma övningar. Om du inte kört SL så vet jag inte varför du kör madcow för jag är inte insatt i alla tänkbara scenenarios.

Själv tränar jag som jag rekommenderar och värmer både upp över och underkropp med speciell rutiner (råd jag fått från en som tävlar). Rekommenderas starkt från min sida iaf. Axlar och allt ligger där de ska även när jag inte tränar vilket gör allt awsome. Det var en viktig pusselbit för att träning och vardag skulle bli nice. Är 40 och hade små besvär när jag rattade bilen tex. Men allt sådant är borta tack vare att jag lägger 20-30min på uppvärming.
Nu har jag själv gjort alla fel som går känns det som och det är väl därför jag rekomenderar som jag gör. Jag har testat bägge sidor och är helt skadefri efter 15 år lyftande.
Citera
2019-12-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det beror på, men det korta svaret är att du borde kunna värma upp som du gör om du vet att du kommer klara programet.

Madcow är för människor som vill bli atleter känns det som så du bör träna som en sådan tycker jag. Uppvärmning för att det är svårt att veta sin svaghet och det är bara onödigt att skada sig bara för att man inte gjorde en lätt övning innan passet för axeln, låret eller dylikt. Finns flera olika rekommenderade uppvärmingsrutiner beroende på hur seriös och vilka mål man har med programet.

Jag vet inte var du befinner dig träningsmässigt eller så. Men du bör väl klarat SL eller liknande program med gott resultat innan madcow och det borde räcka med samma uppvärmning då det är samma övningar. Om du inte kört SL så vet jag inte varför du kör madcow för jag är inte insatt i alla tänkbara scenenarios.

Själv tränar jag som jag rekommenderar och värmer både upp över och underkropp med speciell rutiner (råd jag fått från en som tävlar). Rekommenderas starkt från min sida iaf. Axlar och allt ligger där de ska även när jag inte tränar vilket gör allt awsome. Det var en viktig pusselbit för att träning och vardag skulle bli nice. Är 40 och hade små besvär när jag rattade bilen tex. Men allt sådant är borta tack vare att jag lägger 20-30min på uppvärming.
Nu har jag själv gjort alla fel som går känns det som och det är väl därför jag rekomenderar som jag gör. Jag har testat bägge sidor och är helt skadefri efter 15 år lyftande.

Tack för utförligt svar. Skulle du ha möjlighet att länka något uppvärmningsprogram som inkluderar axlar?
Citera
2019-12-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Tack för utförligt svar. Skulle du ha möjlighet att länka något uppvärmningsprogram som inkluderar axlar?

Varsågod, vi får försöka hjälpa varann
Denna är populär:

Simple 6

https://youtu.be/cgxr6xAB5ZM
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-13 kl. 09:16.
Citera
2019-12-15, 15:28
Medlem
Safariis avatar
Jag söker råd angående om hur jag ska gå vidare i träningen.
Idag går jag snabba promenader på ca 5,2km alla dagar i veckan. Tränar halvkropps-pass 6 dagar i veckan.

Nu ska jag ta mig tid till att börja gymma igen efter nyår. Kommer att vara på resande fot nu sista tiden ut året och vill börja så fort det är över. Har inte varit i gymmet på över 2,5 år, så tänkte starta med något enkelt nybörjar program för att få in rörelsebanan och träna upp mitt cns. Funderar att köra: https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Med samma volym som denna: https://www.flashback.org/t2718272

Frågan är om volymen blir bra eller blir det för hög volym nu i starten?
Är inte första gången jag sätter foten i ett gym, så kan egentligen tekniken, men behöver bara programmera kroppen på nytt.
Kommer under vilodagarna fortsätta att gå promenaderna som idag. Funderar även på att byta ut promenaderna mot jogging efter 2 månader till 3 ggr veckan och powewalk 1 dag i veckan. Har erfarenhet av att mina knän tar stryk av att jogga när jag är överviktig. Därför väljer att vänta med det. Några synpunkter om det?
Kommer att satsa på viktminskning i 3 månader till i alla fall innan jag lägger mig på ett kcal-överskott.

Låter detta vettigt eller är jag fel ute?
Citera
2019-12-15, 20:16
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Jag söker råd angående om hur jag ska gå vidare i träningen.
Idag går jag snabba promenader på ca 5,2km alla dagar i veckan. Tränar halvkropps-pass 6 dagar i veckan.

Nu ska jag ta mig tid till att börja gymma igen efter nyår. Kommer att vara på resande fot nu sista tiden ut året och vill börja så fort det är över. Har inte varit i gymmet på över 2,5 år, så tänkte starta med något enkelt nybörjar program för att få in rörelsebanan och träna upp mitt cns. Funderar att köra: https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Med samma volym som denna: https://www.flashback.org/t2718272

Frågan är om volymen blir bra eller blir det för hög volym nu i starten?
Är inte första gången jag sätter foten i ett gym, så kan egentligen tekniken, men behöver bara programmera kroppen på nytt.
Kommer under vilodagarna fortsätta att gå promenaderna som idag. Funderar även på att byta ut promenaderna mot jogging efter 2 månader till 3 ggr veckan och powewalk 1 dag i veckan. Har erfarenhet av att mina knän tar stryk av att jogga när jag är överviktig. Därför väljer att vänta med det. Några synpunkter om det?
Kommer att satsa på viktminskning i 3 månader till i alla fall innan jag lägger mig på ett kcal-överskott.

Låter detta vettigt eller är jag fel ute?

Kör SS med den volym det är. Du skriver själv att du inte varit på gymmet på lång tid, du kommer få resultat på låg volym. När du kört SS ett tag kan du börja öka volymen. Filosofin är att göra så lite som möjligt för att få resultat...du behöver inte samma volym som en med åratal av träning.
Citera
2019-12-15, 20:32
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Kör SS med den volym det är. Du skriver själv att du inte varit på gymmet på lång tid, du kommer få resultat på låg volym. När du kört SS ett tag kan du börja öka volymen. Filosofin är att göra så lite som möjligt för att få resultat...du behöver inte samma volym som en med åratal av träning.

Okej, låter logiskt. När anser du att man kan börja överväga öka volymen senare?
Borde det vara när man har hamnat på en platå eller är det vettigare att sänka vikten lite och köra på nytt istället och fortsätta med samma volym?

Eftersom det står som ett nybörjar program och var ganska likt SS, så tänkte jag att det skulle gå bra fast det var ett tag sen. Men ska ta till mig det och nog starta som det är menat med lägre volym.
Citera
2019-12-17, 17:37
Medlem
När man tränar ben sägs det i vissa övningar att man ska tänka på att ha knäna i riktning mot tårna. Spelar det någon roll vilka tår knäskålen pekar mot? Har inåtfallande knän, är det bättre om knäna pekar mot de yttre tårna på foten för att verkligen se till att knäna följer rätt riktning? Eller blir det fel?
Citera
2019-12-20, 08:18
Medlem
Jag har begränsad erfarenhet av styrketräning och tränar i princip bara konditionsträning men har börjat besöka gymmet ibland. Jag skulle vilja lära mig frivändningar eftersom "alla" säger att det är väldigt bra.

Hur går jag bäst tillväga?
Citera
2019-12-20, 09:48
Medlem
Hej.
Hur brukar skador kopplade till felaktig teknik yttra sig? Tänker då inte på sånt som kan hända om man tappar en stång eller liknande utan, utan mer ifall en övning utförs lite fel över en längre tid. Är det lyssna på kroppen som gäller (ifall det känns bra är det bra)?

Ökar risken för skador i takt med vikten (även ifall ökning sker i takt att god teknik uppehålls)? Om ja: finns det några generaliseringar när det börjar bli stor risk (typ mark 2ggr kroppsvikt).

Är skaderisk större i bänkpress än hantelpress?

Tacksam ifall någon har koll på en eller flera av frågorna, tips på länkar där man kan läsa om liknande grejer mottages gärna.

(Skadefri och känner jag har bra teknik så är mest av intresse jag undrar).
Citera
2019-12-20, 10:52
Medlem
Är det ingen som kör frivändningar

Trodde jag var värsta basövningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in