2019-12-14, 22:55
Medlem
KungPuks avatar
Gevalia bistro som Jag kör i en vanlig bryggare. Lavazza espresso i espressobryggare.
Alltid svart.
Citera
2019-12-14, 22:58
Medlem
Arsenikarsles avatar
Man kan utläsa var nånstans i landet folk bor beroende på kaffesort, zoegas i skåne och gevalia i stockholmstrakten.
Allt beror på vattnet.

Jag kör kaffebryggare men ibland kaffepress och jag är en av få i min region som använder löfbergs lila eftersom jag föredrar milt kaffe som inte ger en så kärv eftersmak i munnen.
Citera
2019-12-15, 02:19
Avslutad
Har kaffemaskin av märket Jura. Helt överlägsen investering. Bättre än många caféers kaffe.
Zoegas kaffebönor är kanske bäst till.
Citera
2019-12-16, 15:43
Medlem
Dricker bara en kopp kaffe om dagen en hatverksmässigt gjord cappuccino just nu kör jag på illys kaffe. För ett tag sedan körde jag bialetti moka på gasspis precis som i Italien då körde jag med Kimbo för Moka.
Citera
2019-12-16, 20:52
Medlem
Till jobbet kör jag vanligt bryggkaffe i en moccamaster, oftast Gevalia, men ibland Arvid Nordqvist. Ska smaka O.k., men koffeinet är det viktiga.

På helgen kör jag hela bönor, helst från Johan & Nyström. Brukar ha ett mörkrostad och ett ljusrostat som jag varierar mellan. Maler själv och brygger med en Aeropress.
Citera
2019-12-16, 23:47
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Till jobbet kör jag vanligt bryggkaffe i en moccamaster, oftast Gevalia, men ibland Arvid Nordqvist. Ska smaka O.k., men koffeinet är det viktiga.

På helgen kör jag hela bönor, helst från Johan & Nyström. Brukar ha ett mörkrostad och ett ljusrostat som jag varierar mellan. Maler själv och brygger med en Aeropress.
Hur kan du gå tillbaka till att dricka gamla hyllvärmare från standardsortimentet när du uppenbarligen vet hur kaffe ska smaka?
Citera
2019-12-17, 00:16
Medlem
Vardags Alfred Nordqvist - Festivita. Helgerna försöker jag hitta de allra bästa bönorna men har svårt att fastna helt för en favorit.
Citera
2019-12-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Hur kan du gå tillbaka till att dricka gamla hyllvärmare från standardsortimentet när du uppenbarligen vet hur kaffe ska smaka?

Priset något tips på prisvärt kvalitetskaffe som inte kostar skjortan till det dagliga termoskaffet?
Citera
2019-12-17, 15:43
Medlem
HuJintaos avatar
Ica basic snabbkaffe är mitt standard. Sist köpte jag nått suspekt märke på netto men det var inte alls lika bra.

Om jag mot förmodan skulle få för mig att brygga så gillar jag zoegas där.
Citera
2019-12-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Priset något tips på prisvärt kvalitetskaffe som inte kostar skjortan till det dagliga termoskaffet?

Det är svårt att hitta kaffe som är billigt och inte smakar vedervärdigt efter en tid i termoskannan. På arbetsplatsen har vi bryggare som är anslutna till dricksvattnet med slang, samt en tillhörande serveringsstation (termos). En firma levererar kaffe till maskinen som kostar 180-300 kr kilot. Ibland skiter det sig med leveransen och någon springer och köper vanligt bryggkaffe typ Gevalia eller Löfbergs lila. Det jag har märkt är att sådant kaffe smakar rävgift efter ett tag.

För någon månad sedan hände det igen att kaffeleveransen uteblev. Det går inte att jobba utan kaffe, så jag sprang ner till den enda butiken i närheten (Lidl). De hade två typer av hela kaffebönor, en för 75 kr kilot och en annan för 60 kr kilot. Jag körde på den billigare varianten som jag inte har testat sedan tidigare. Det stod att den är rostad på det traditionella sättet, vilket jag föredrar gentemot andra typer av rostning.

Produkten smakade minst lika bra som det vanliga kaffet för 180-300 kr kilot.

Här är en bild på produkten.

https://postimg.cc/68k6c4tq
Citera
2019-12-25, 02:08
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Ica basic snabbkaffe är mitt standard. Sist köpte jag nått suspekt märke på netto men det var inte alls lika bra.

Om jag mot förmodan skulle få för mig att brygga så gillar jag zoegas där.

Välkommen i båten
Kör också på snabbvarianten när jag inte orkar brygga

Annars är det Zoegas med Skånerost, vanligtvis i perkulator.
Citera
2019-12-25, 02:29
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muelol
Vardags Alfred Nordqvist - Festivita. Helgerna försöker jag hitta de allra bästa bönorna men har svårt att fastna helt för en favorit.

Arvid Nordqvist. " Alfred" Nordqvist finns inte. * Tryckfelsnisse/ autokorrekt har varit framme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in