2019-08-08, 00:16
Medlem
eremitkraftans avatar
Godast är nymalda bönor. Oftast blir det dock vad som är billigast i affären, gärna mörkrost eller skånerost om det är bra pris.
Citera
2019-08-08, 02:15
Medlem
Mandingos avatar
Hemma brygger jag antingen espresso på nymalda bönor, varierar mellan vad som finns nyrostat i kaffebutiken... oftast blir det dock mollbergs blandning i bistropress, gott bra brukskaffe...
Citera
2019-08-08, 12:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Idag är det ner med fötterna på jorden som gäller.
Därför blir det "vanligt" Löfbergs Lila EKO Mellanrost i bryggutförande.

Om man inte dricker vanligt "baskaffe" ibland är det lätt att man går vilse, tappar bort sig och inte inser hur bra kaffe man faktiskt dricker annars...
Citera
2019-08-08, 13:01
Medlem
Nu mer dricker jag uteslutande snabbkaffe hemma. Oftast ICA basic då det är billigast (känner ej skillnad i smak på snabbkaffe). På jobbet vetefan, tror de kör med Gevalia. Förr när jag orkade brygga hemma körde jag alltid med Zoega.
Citera
2019-08-08, 16:35
Medlem
Gevalia Ekologisk brygg mellanrost till jobbtermosen på vardagar.

På helger och ledighet dricker brygger jag endast finkaffe i min Aeropress, alltid egenmalt från hela bönor av kvalitétskaffe där prodouktkedjan är rättvis. Brukar köpa från Baristashopen, gärna Johan & Nyström, ett med ljusrostade bönor och ett med mörkare rostning beroende på vad man känner för.

Ni som köper från stormarknaden missar riktigt gott kaffe, köp på nätet istället
Citera
2019-08-08, 16:40
Medlem
Biltema bryggkaffe. Riktigt bra Arabica. Har inte tid med kokkaffe som ju är det allra bästa.
Citera
2019-08-26, 18:26
Medlem
Blir ofta turkiskt kaffe direkt i koppen. På med hett vatten på kaffepulvret, lite maple om det ska vara sött och så kardemumma ibland.
Citera
2019-09-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Biltema bryggkaffe. Riktigt bra Arabica. Har inte tid med kokkaffe som ju är det allra bästa.
Är väldigt skeptisk till kaffe från Biltema. Måste testas någon dag.
Citera
2019-11-30, 15:35
Medlem
Isnatts avatar
HÖRRNI!!

Jag köpte färskmalet kaffe i en kaffebutik. Sa att jag hade en vanlig bryggare och biträdet snodde ihop nåt där bakom disken och malde och hade sig.
Jag köpte även en bit budapeststubbe och bryggde när jag kom hem enligt mitt vanliga recept.
Men kaffet är alldeles för tunt! Ska jag ta mer pulver eller är det så här det smakar? Har köpt färskmalet kaffe många gånger men slutar alltid så här. Ovärt och blaskigt. Smaken är fin, men inte tillräcklig.
Citera
2019-11-30, 20:12
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
HÖRRNI!!

Jag köpte färskmalet kaffe i en kaffebutik. Sa att jag hade en vanlig bryggare och biträdet snodde ihop nåt där bakom disken och malde och hade sig.
Jag köpte även en bit budapeststubbe och bryggde när jag kom hem enligt mitt vanliga recept.
Men kaffet är alldeles för tunt! Ska jag ta mer pulver eller är det så här det smakar? Har köpt färskmalet kaffe många gånger men slutar alltid så här. Ovärt och blaskigt. Smaken är fin, men inte tillräcklig.

Kör du på standardproportionerna 60g kaffe till 1000g (1l) vatten?

Om du har "för" kort rinntid kommer det antagligen inte att hjälpa med mer kaffe eftersom det då är mer kaffe som "suger åt sig" vatten och ger mindre vatten som tar sig ner i kannan.

Om du tycker att det är blaskigt kan du kanske kalibrera om tiden vattnet och kaffet har kontakt. På filterhållaren på min vanliga bryggare sitter det ett reglage och ibland stänger jag flödet helt i början av bryggningen när jag tycker att kaffet är för blaskigt.

Om du inte har den funktionen så kan du avbryta bryggningen/stänga av bryggaren så fort kaffet i filtret blivit fuktat. Sedan väntar du en halvminut eller så (Så att kaffet i filtret "vaknar".) och sedan startar du bryggningen igen. Detta brukar hjälpa till så att kaffet får lite mer tryck.

Prova även att fukta filtret innan du häller det malda kaffet i det (Då går inte onödigt vattem som är tänkt att vara till själva bryggningen åt till att fukta filtret.).

Det mesta av allt "specialkaffe" är väldigt lätt rostat för att lyfta fram det kaffets specifika egenskaper och karaktär, vilket gör att det aldrig kommer att bli lika kraftigt som ett hårdrostat bulkkaffe... Om det är "starkt och kraftigt" svart kaffe med tjärtoner och evighetsmörkt djup du är ute efter så ska du nog undvika allt spårbart mikrorostat specialkaffe.
Citera
2019-12-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
HÖRRNI!!

Det låter som att du fick grovmalet presskaffe. Fick samma problem innan jag hittade rätt inställning på kaffekvarnen.
Citera
2019-12-14, 22:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag har fått en kaffekalender av min sambo i present, så de senaste 14 och de komma 10 är det hyfsat varierat...

Bäst hittills är gårdagens Kenyan som Sandby Kafferosteri stilat till.

https://www.kaffeadventskalendern.se/

Dagens dos är från Nicaragua men har tagit vägen genom Roasteriet Vadstena och det var helt okej.
Senast redigerad av Allaballawalla 2019-12-14 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in