2019-11-28, 16:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Nej, det är bara skitsnack, skurkarna kommer fortsätta sälja knark fast till ett lite billigare pris, samt mycket starkare sorter...
låter mest som att de försöker locka till sig rökarnas röster, inget annat.

Det är ju ändå lilla landet lagom Sverige vi talar om......
Hur gör Sverige unik, som får dig att tro att inte cannabis kommer få en betydande vit handel?
Som i alla andra länder?

Vad är ens detta för argument.
Undrar detta samtidigt som vi sett kriminellanätverk smugglar vitlök.

Hur stor den parallella handeln blir, beror helt på skatteuttaget.
Som på precis allt annat.

Även för varje miljard som försvinner ifrån kriminellanätverk, är en miljard mindre för kriminella nätverk.
Och jämfört med 100% idag, hur är det dåligt med legalisering då?
Inte alls faktiskt, då man tagit miljard/miljarder över till den vita handel utanför kriminellanätverk.
Sånt går inte glömma.
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
F*n dillar du om. Starkare sorter??

Det är givetvis dags. Bali är en populist men här är han rätt ute.

Mvh
Tror du på Hanif?, för det gör inte jag oavsett om han har rätt.
Så jag säger låt tiden utvisa, för det är enda sättet att skapa förtroende på frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Äntligen någon som vågar tala från hjärtat uppbackat av vetenskapen, och diverse andra tunga organ med fett med street cred, inte som de flesta quislingar till politiker som låter huvudet vara kvar i arslet.

Hanif, respect brah! Fan man kanske skulle rösta blått igen.

Klart som korvspad han har rätt, nu gör han detta till en valfråga och detta kunde inte vara mer rätt i tiden med det eskalerade våldet, just nu sitter säkert Jonas Sjöstedt och förbarmar sig över att han inte gick all in med legalisering utan föreslog en avkriminalisering istället för att kolla tempen lite, nu åker vi!

"Varför skulle en legalisering av cannabis hjälpa mot gängkriminaliteten?

– Enligt polisen står cannabismarknaden för mellan 50 till 80 procent av gängens finansiering. Om den inte fanns till gängens förfogande hade de behövt syssla med annan form av brottslighet, som är långt mer riskabel att åka dit för, och långt mindre lönsamt. Men nu har de fått verkligen ett guldägg. Och det är ett guldägg som växer, det är en marknad som växer, säger Hanif Bali."

Detta är dödsstöten för sosseriet, säkerhet och minska kriminellas inflytande och pengar är högt prioriterad av Svennebanan, klart det sticker i ögonen på folk att ungdomar som säljer cannabis lätt kan tjäna 60-100 tusen i månaden utan större ansträngning medans Sven e Banan åker till fabriken 0600 varje morgon och får ut en fjärdedel efter skatt.
För min del känns det udda att detta är på riiktigt av Hanif, jag låter tiden gå innan jag fäller bilan.*
Men tror detta som brukligt är bara ord på en rad för han, M i övrigt står inte för nått av detta.
Utan det omvända.

Men tiden får utvisa, gör han det till sin fråga och på riktigt, så ska jag stödja Hanif i den frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Är det gängens ekonomi eller ideal som är problemet?
Bägge, då pengarna leder till inköp av vapen, och idealen i gängen att våld är okey.

Ta pengarna ifrån dom, så måste de minska sin arbetsstyrka, dock inbillar sig många att det sker med en knäppning med fingrarna.
Och sker det inte med en knäppning, så ska vi fortsätta med det som den totala omvända effekten.(ingen om mer någonsin förstå hur man kan resonera fram till nätt sånt, inget alltså)
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej men skulle det göra dig något om jag tog lite heroin istället för en fylla?

I Schweiz har de legaliserat heroin. Miljoner doser heroin har delats ut i legala sprutrum och ingen har dött i överdos än. Folk blir mindre sugna på att bli heroinister, inte lika tufft när det inte är kriminellt. Det gäller andra droger också.
De sparar 400kr per dag på varje heroinist i minskade utgifter på polis, domstolar och brott.

Ja hur kommer de andra inom det "konservativa blocket" reagera? Hanif Bali är högerns testballong men det här går nog inte hem.
Glöm inte heller att missbrukare återgår till arbetslivet också, så inte bara de att missbrukaren kostade massor varje dag för jaga heroin pga stölder och kriminalitet.
Utan de slutade belasta samhället med sina brott, och blev skattebetalare istället.
Och på en substans som är löjligt billig att tillverka och dela ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Brilliant idé. Så om gängen börjar skjuta ihjäl varandra över någonting annat så legaliserar vi det också. Vad fan, elda upp lagboken när vi ändå håller på. Då har vi ju ingenting att oroa oss över längre.
Vi pratar om drogkonsumtion som är ett offerslös handling, varför ska man ha en lagbok på det?
Speciellt nu när vi ser vad lagboken ger oss för problem och göder kriminella nätverk.
Ofta man se dessa försvar för kriminellanätverk om att vi är snälla emot dom om vi legalsierar.
Fattar du inte att det är precis det omvända, kriminellantäverk vill ALDRIG NÅGONSIN att droger legaliseras.
Om de fick som de ville, så skulle de vilja ha alkohol olagligt också.

Du har aldrig funderat på hur det kan vara så?
Om inte är det dax att komma i synk med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1
När ska folk förstå att tar ni bort knarket från blattarna så kommer de börja med ännu värre saker, tex sätta homeinvasions i system som kommer leda till massor av fler mord, börja stoppa bilar på öppen gata och sno dem under pistolhot med mera.
Det är brott med offer, och man lär ha mycket tid över den dagen man slutar jagar konsumenter och istället jagar riktiga brott.
Citat:
Ja? Har du aldrighört talas om att det finns "strains" med lägre halter THC/CBD samt "strains" med högre halter av de efterfrågade substanserna?
Det är en följd av att det är olagligt, man såg samma under prohibition tiden i USA.
Där man drack mest öl och vin, för sen efter prohibition öka starksprit konsumtionen mångfalt.

Detta är ett derivat av att det är olagligt.
Sen även berättar starkare sorter precis inget på cannabis., förändrar inget.
Och på sin höjd somnar du om du överdoserar, så vad är det du pratar om?
Citat:
Tror att det hade kunnat funka OM det framtida "Cannabis-Apoteket" har ett bättre utbud och kvalitet än vad alla hobbygangsters redan har.

Kunderna söker sig till dem som har bra pris, bra kvalitet och god service och sålänge staten/cannabis-apoteken kan erbjuda det så ser jag inga problem. Men vi får väl se vad som händer!

Vore ju trevligt om man får veta exakt innehåll och vilka halter av THC/CBD samt annan trevlig kuriosa.
Försäljningen av andra droger är redan på framfarten tyvärrr, men vi får hoppas att det inte fortsätter!

Röka weed är chill, men all denna nya skit som de försöker pracka på en är ren DYNGA!
Rök lungt!
Hahaha

Läs upp dig ditt stolpskott, och återkom med relevans.
Allt av detta är redan en realitet i dessa shoppar som nu finnes över världen, och funnits i NL sedan 70-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det handlar om mycket pengar för att det är förbjudet. Det är inte dyrare att producera än persilja, dill eller andra örter, en ört som man kan odla på fönsterbrädan och Hanif Bali vill ha en motbok och statligt monopol. Med statligt monopol menar Hanif Bali att Swedish Match ska äga hela marknaden. Det är bra att Hanif lyfter frågan men förslaget är dåligt.
Betydligt dyrare än producera dill och persilja.
Men ändå väldigt billigt att tillverka.

Monopol är oundvikligt i Sverige och om man vill ha cannabis legaliserat så snabbt som möjligt.
Vill man inte ha monopol alls, så kan vi lägga på ett decennium till innan legalisering.

Det har inget om vad jag tycker om monopol att göra, utan ska du sälja detta till resten av Sverige.
Monopol ger de som inte är intresserade en trygghet de kan leva med.
Då de inte förstår nått i frågan alls, så får man bita i sura äpplet om monopol.

Och frågan man ska ställa sig,v ad är viktigast inget monopol eller legaliserad cannabis?
JAg kan tänka mig att legaliserad cannabis slår högre än ingen cannabis alls legaliserad.
Och monopol säljer bra de med, men såklart röker du gram per dag, då blir det dyrt.

Men ett monopol med i förslaget, det kommer få folk som inte vill bli bli mindre aviga.
Och då får man ställa sig frågan vad är viktigast, cannabis eller inget monopol.
Mitt svar skulle vara monopol 100ggr om dagen, framför ingen legalisering av cannabis.
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Nja, jag tror faktiskt den stora massan som röker cannabis inte skulle ha några problem att betala 1000-1500 spänn för en femma på bolaget förutsatt att det är bra kvalitet. Visst, de som röker 1-2 gram dagligen kommer troligen fortsätta köpa av Ali och de 40 rövarna bakom ICA, men jag gissar på att gängen skulle förlora 95% av sin kundbas.

Sedan tror jag inte en sekund på att Moderaterna faktiskt kommer driva igenom detta till verklig politik, det handlar nog snarare om att Hanif vill köpa lite PR genom att verka progressiv.
Blir det så dyrt, så kommer man få en parallellhandel, som den som man har på alkohol.

Håller med dig, tror inte ett ord på Hanif, än mindre M, som har den precis omvända synen på vad som ska göras på droger.
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Så jävla skitsnack. Vid legaliseringen i Colorado så hade man tjänar så mycket pengar att samtliga banker i Colorado hade fullt sina valv. Bara för att man skulle legalisera hade inte gräset kostat 5kr
Banker, får ens banker handha dessa pengar?
För vet detta var ett gigantiskt problem innan, då banker aldrig kunde hantera dessa pengar pga repressalier om de gjorde.
2019-11-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Naturligtvis skulle en legalisering vara ett hårt slag mot den organiserade brottsligheten. Argumentet att dom kommer hitta andra sätt att tjäna pengar låter konstigt.

Låter som Löfvens påstående att medelklassens knarkande är att skylla för gängkriminaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Vad är det dom ska börja sälja där marknaden inte redan är mättad?

Du tror inte att det finns andra sätt för kriminella att tjäna pengar annat än att sälja saker?

2019-11-28, 16:38
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Och väl det som är själva poängen att det ska dra in pengar till skatten och att folk slutar köpa gräs av langare eftersom det kommer då finnas på t.ex systembolaget?

Va fan är det du svamlar om egentligen? Är du full?

Nej syftet är inte att staten ska tjäna pengar på att sälja knark. Staten sparar pengar på minskade utgifter. Samhället tjänar på ökad trygghet, mindre missbruksproblem, mindre brottslighet och på att det säljs med åldersgräns. Staten kan sponsra odlare och samhället kommer ändå tjäna på det.
Det ska inte säljas på systembolaget för då tar man en spritflaska när man ändå är där.
Det kommer inte kosta samhället lika mycket som alkoholen 130 miljarder om året, staten tjänar bara 15 miljarder på systembolaget. Alkohol är en dålig affär för samhället.
2019-11-28, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en aspekt till på Hanif Balis förslag.

"Allt fler delstater i USA tillåter marijuana och IIHS har jämfört olycksstatistik. Antalet trafikolyckor har ökat med sex procent efter legalisering, jämfört med närliggande delstater som inte tillåter bruk av marijuana"

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181023/legaliserad-marijuana-cannabis-hasch-leder-till-fler-trafikolyckor-visar-iihs-studie-upp-6-procent/

Kostnaderna för samhället och lidandet genom ökat antal personskador och dödsfall i trafiken kommer alltså att eskalera med en legalisering.

Det finns dessutom en faktor till att ta hänsyn till.

"Användning av cannabis ökar risken för att utveckla psykiska sjukdomar som schizofreni och paranoia. Det visar en stor internationell studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPg8j9/cannabis-okar-risken-for-psykos

Man undrar ju om politikern Hanif Bali verkligen tänkt till här eller om han vill göra en "Sjöstedt" som kom med ett liknande utspel för ett litet tag sen?

Jag tror att väljarkåren och alla de som inte missbrukar droger ska dra öronen åt sig här eftersom det handlar om röstfiske och ett väldigt ogenomtänkt sådant. Gängen säljer dessutom inte bara cannabis, med Balis förslag så ska väl även tyngre droger som kokain legaliseras eftersom kola är en stor inkomstkälla för gängen?

"Narkotikahandeln löper som en röd tråd genom de flesta nätverken - och skjutningarna. Försäljning av cannabis och kokain ger miljoninkomster. Flera av de personer vi pratar med är under 20 år och berättar att de kan tjäna upp emot 100 000 kronor i månaden på att sälja knark"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nkOM0/polisen-har-ar-de-kriminella-gangen-i-vara-storstader

Det är svårt att se hur en legalisering av enbart cannabis ska kunna stoppa gängkriminaliteten?
Mindre olyckor per miles körs i Colorado.

Stoppa?, så du vill inte legalisera om det inte stoppar kriminellanätverk?
Men vad tror du själv sker om man tar ~60% av deras inkomster och gör handel vit?
Citat:
Varför det? Det här är en plattform för yttrandefrihet. Hanif Balis utspel och din vilda glädje över detta illaluktande förslag ska bemötas med kraftiga motargument.

Ingen bra ide alls. Antalet psykoser och andra psykiatriska problem skulle med all sannolikhet öka med ditt (och Hanif Balis) flummiga förslag.

"En ny forskningsstudie publicerad i tidskriften Lancet har studerat samband mellan cannabisrökning och psykiatriska komplikationer. Det är sedan tidigare känt att användning av cannabis kan leda till utveckling av psykos, paranoia eller depression. Den nu aktuella studien bekräftar tydliga samband mellan drogen och psykosutveckling vid frekvent rökning av cannabis med hög koncentration av den aktiva substansen tetra-hydrocannabinol (THC)"

https://www.medfarm.uu.se/nyheter-evenemang/nyheter/?tarContentId=778172

Se ovan, du befinner dig helt uppenbart redan i ett psykosliknande tillstånd, varje korkad politikers utspel och röstfiske riskerar bara att försämra den svenska folkhälsan, du har aldrig reflekterat över vad cannabis gör med dig och din kroppsliga och mentala hälsa?

Hanif Bali borde vara medveten om att det är väldigt få goda ting som kommer med en legalisering av cannabis.

Ledsen,d ett med psykoser går inte påvisa.
Saken är i England så gick psykoser ned vid nedklassningen.

Psykos är en genetiskt betingad sjukdom, som orsakas bland annat av stress.

http://www.ukcia.org/research/TestingHypotheses.pdf
Och detta som AU kom fram till, ser vi på flera delar i världen som England och USA.

Om du vill kolla goda ting, så måste du öppna ögonen först.
Och det klarar inte din agenda.(vad den nu är)
2019-11-28, 16:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyblack
Låter som Löfvens påstående att medelklassens knarkande är att skylla för gängkriminaliteten.

Du tror inte att det finns andra sätt för kriminella att tjäna pengar annat än att sälja saker?

Med din teori borde man förbjuda allt för då kommer kriminella äga hela marknaden och behöver inte begå andra brott. Tänker du inte innan du skriver?!
2019-11-28, 17:00
Medlem
Ännu ett bra uttal av Hanif, han går från klarhet till klarhet och säger det andra vill säga men törs/kan inte.
Moderaterna är medvetna om detta och kan därför inte utesluta han helt som man skulle ha gjort om han var en vanlig svennebög.

Tragiskt egentligen att det ska behövas en människa med utländskt utseende för att uttalanden som detta ska kunna slinka igenom utan cencurering, men tack ändå.

En vacker dag kanske politiken består av visionärer som Hanif istället för de trötta syltryggar som för närvarande sitter.
Nu måste han bara vända hela(!) sitt parti i frågan.
Senast redigerad av slutataxera 2019-11-28 kl. 17:03.
2019-11-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1
När ska folk förstå att tar ni bort knarket från blattarna så kommer de börja med ännu värre saker, tex sätta homeinvasions i system som kommer leda till massor av fler mord, börja stoppa bilar på öppen gata och sno dem under pistolhot med mera.

Uselt argument. Väx upp, din lilla tonåring.
2019-11-28, 17:09
Medlem
Alla som skriver "knark" bör idiotförklaras och tilldelas en guldmedalj i egenskap av systemtrogen dumfitta. Regeringen älskar er.
2019-11-28, 17:14
Medlem
Börjar med att säga att jag är motståndare till droger, så är det utrett !

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt öppnade upp ett liknande förslag i november för att användning av droger ska avkriminaliseras, det är inte ofta jag synkar speciellt bra med V:s åsikter, men där gjorde jag det !

Bali har liknande ideér och de är lika rätt !

Anledningen till att jag håller med Hanif är...

Om marknaden blir reglerad kommer gängens intäkter (och ställning) att försvagas.
De statliga utgifterna för hanteringen och lagföringen av de som röker kommer att minska och är en mycket större vinst för samhället än de skatter som kommer dras in.
De som använder narkotika slipper handla på den illegala marknaden och de narkotikarelaterade våldsbrotten kommer minska.
Man kan informera om skadeverkningar på ett annorlunda sätt och jobba långsiktigt mot användandet som man gör med cigaretter och alkohol idag. Alltså du har RÄTT att bruka utan att stämplas som kriminell, men vi vill informera dig om nackdelarna.

Idag är det en sak i sig att det för många är intressant att stå utanför samhället, det kanske inte är lika "tufft" om det blir lagligt.

Jag kan tänka mig ett system liknande det i Schweiz (tyngre droger) där de behandlas som sjuka i vårdsystemet istället för att som här leva i periferin med överdoser, kriminalitet för att få tag i droger och social misär.
2019-11-28, 17:28
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ja? Har du aldrighört talas om att det finns "strains" med lägre halter THC/CBD samt "strains" med högre halter av de efterfrågade substanserna?

Har rökt i 25 år så det kan du nog anta att jag har koll på. Jag tror inte på det argumentet öht. Har du varit på en coffe-shop någon gång? Det finns allt från halvdan marocan till zero-zero i en hyffsad coffe-shop. Handlar bara om hur mycket deg man är villig att lägga/gram.

Menar du att illegala kranar kör starkare prylar eller vad? Hade det inte varit förbjudet så hade jag frågat efter nummer till de kranarna på stubben.

Mvh
2019-11-28, 17:30
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det finnss olika potens i olika förädlingar av cannabis, pappskalle. Det finns psykosröka som innehåller drygt 30% THC (knappt någon cbd), "medicinsk" röka som innehåller en högre cdb-halt än thc och allting däremellan. Langarna tjänar pengar på missbrukare, missbrukare vill ha rekreation. Rekreation innebär potent röka.

Samtidigt som cannabis slutar vara inkörsport till grövre missbruk så normaliseras missbruket, samtidigt som sökare av terapeutisk cannabis-behandling får sin stimuli. Jag är kluven, bättre att legalisera odlingar men illegalisera innehav utanför hemmet. Ex. odlingsklubbar. Skapa ny lag likt vapenreglering.

Jadu. Håller med om att det handlar om en prispressning, för att underminera gängen. Detta tillsammans med polisiära resurser för att på riktigt röka ut våldsverkare och sedan gripa samt skeppa hem/till en öde ö. Så blir samhället bättre!

Men snälla du. Känner du inte att det luktar bränt??

Mvh
2019-11-28, 17:30
Medlem
Herblaws avatar
Citat:

Det är svårt att se hur en legalisering av enbart cannabis ska kunna stoppa gängkriminaliteten?

Snälla, säg varifrån du har fått för dig att någon som är seriös i den här debatten har påpekat det du skrev? Jävla retard iq 05

Det är folk som dig som gör det så oseriöst och tar ord från debattens mun och förminskar debatten.

OnT:
Varför finns det ingen seriös tråd redan där det diskuteras hur distributionen i Svea skulle gå till om det blir legaliserat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in