2019-11-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Visst, om staten säljer cannabis likt den gör med alkohol så kommer det säkert få ner den olagliga försäljningen från gäng. Varför skulle någon ta risken att köpa av en kriminell när man kan få tag på det lagligt?

Problemet är att gängen har så många andra sorters droger att livnära sig på. Kokain, amfetamin, tramadol, opioider osv. Så att legalisera cannabis skulle vara en fantastisk idé till att kväva gängens ekonomi har jag svårt att tro.

Enligt artikeln utgör just cannabis 50-80% av gängens inkomster. Så, nog låter det som att det skulle vara ett hårt slag mot deras ekonomi.

Fast i slutändan borde vi göra alla droger tillgängliga på lagliga vägar och satsa pengarna vi sparar på att hjälpa folk som har problem. Det enda förbudspolitiken gör är ju att göra livet ännu svårare för missbrukare, samt sätta pengar i kriminellas fickor.

Tror inte många skulle börja ta heroin bara för att det blev lagligt liksom. Jag skulle inte göra det i alla fall. Skulle du?
2019-11-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?

Gillar Hanif Bali skarpt men håller inte med 100% denna gång. Tur att det citerades för denna ts var inte att leka med
2019-11-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Visst, om staten säljer cannabis likt den gör med alkohol så kommer det säkert få ner den olagliga försäljningen från gäng. Varför skulle någon ta risken att köpa av en kriminell när man kan få tag på det lagligt?

Problemet är att gängen har så många andra sorters droger att livnära sig på. Kokain, amfetamin, tramadol, opioider osv. Så att legalisera cannabis skulle vara en fantastisk idé till att kväva gängens ekonomi har jag svårt att tro.

Finns inga fantastiska idéer mot det här om vi vill fortsätta vara en demokrati. Övervakad legalisering med hårda straff mot 'langning' från shopsen till folk under 20 och mot hälsovådligt fusk under odling/framställning är en god idé.
Kombinera den med återdragna medborgarskap så kommer folk som håller sig vid liv nåt dussin år märka riktig förbättring.
2019-11-27, 23:38
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?
Japp, deras största inkomst är cannabis.

Det är många Svenskar som röker inklusive mig som hellre skulle se de pengarna gå till staten och inte kriminella.

Men visst, kör på med noll vision, det har ju funkat hittills eller hur??
2019-11-27, 23:46
Medlem
LaLocas avatar
Är det gängens ekonomi eller ideal som är problemet?
2019-11-28, 00:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Enligt artikeln utgör just cannabis 50-80% av gängens inkomster. Så, nog låter det som att det skulle vara ett hårt slag mot deras ekonomi.

Fast i slutändan borde vi göra alla droger tillgängliga på lagliga vägar och satsa pengarna vi sparar på att hjälpa folk som har problem. Det enda förbudspolitiken gör är ju att göra livet ännu svårare för missbrukare, samt sätta pengar i kriminellas fickor.

Tror inte många skulle börja ta heroin bara för att det blev lagligt liksom. Jag skulle inte göra det i alla fall. Skulle du?

Nej men skulle det göra dig något om jag tog lite heroin istället för en fylla?

I Schweiz har de legaliserat heroin. Miljoner doser heroin har delats ut i legala sprutrum och ingen har dött i överdos än. Folk blir mindre sugna på att bli heroinister, inte lika tufft när det inte är kriminellt. Det gäller andra droger också.
De sparar 400kr per dag på varje heroinist i minskade utgifter på polis, domstolar och brott.

Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Ska ju bli intressant att se om han möts av samma hatstorm som Sjöstedt

Ja hur kommer de andra inom det "konservativa blocket" reagera? Hanif Bali är högerns testballong men det här går nog inte hem.
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-28 kl. 00:31.
2019-11-28, 00:38
Medlem
Brilliant idé. Så om gängen börjar skjuta ihjäl varandra över någonting annat så legaliserar vi det också. Vad fan, elda upp lagboken när vi ändå håller på. Då har vi ju ingenting att oroa oss över längre.
2019-11-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Brilliant idé. Så om gängen börjar skjuta ihjäl varandra över någonting annat så legaliserar vi det också. Vad fan, elda upp lagboken när vi ändå håller på. Då har vi ju ingenting att oroa oss över längre.
Varför ger du dig ens in i debatten med dessa "argument"?

Det slår aldrig fel, ni kommer alltid förbi när viktiga frågor som dessa ska diskuteras och neggar sönder, men aldrig att ni skulle komma med EN enda konstruktiv idé, sådär bygger man inte ett modernt samhälle, sådär för man inte en debatt, sådär tänker en narkofob med stor kunskapsbrist inför nutidens viktigaste samhällsfråga.
2019-11-28, 02:03
Medlem
r9Q8jRqe3s avatar
Citat:

Inga argument, bara trams för att den kognitiva dissonansen blev för påtaglig. Jobbigt att du kände dig manad att hitta på en ursäkt till att hålla cannabis olagligt i ditt huvud även om det inte är logiskt.
2019-11-28, 02:39
Medlem
Tycker absolut inte att staten ska ha monopol på att sälja cannabis. På sin höjd hantera lincenser men kommer av princip fortsätta handla svart. Staten är bajs
2019-11-28, 02:41
Bannlyst
När ska folk förstå att tar ni bort knarket från blattarna så kommer de börja med ännu värre saker, tex sätta homeinvasions i system som kommer leda till massor av fler mord, börja stoppa bilar på öppen gata och sno dem under pistolhot med mera.
2019-11-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Nej, det är bara skitsnack, skurkarna kommer fortsätta sälja knark fast till ett lite billigare pris, samt mycket starkare sorter...
låter mest som att de försöker locka till sig rökarnas röster, inget annat.

Det är ju ändå lilla landet lagom Sverige vi talar om......

Har visserligen inte rökt på ett bra tag men jag hade hellre köpt mitt dödsknark från t.ex systembolaget eller apoteket där allt är kontrollerat och man vet thc/cbd halter, än någon jobbig snorunge som säljer bajshasch eller dåligt bushweed som är besprutat med spice eller gudvetvad som tillslut kommer göra så att man åker fast och får hela livet förstört för att man vill röka en joint på fredagen och kunna slappna av efter jobbet.

Jag är en av dom som INTE vill ha starkare sorter utan tvärtom. Starkare betyder inte per automatik bättre.

Med det sagt så tycker jag samtidigt inte att man ska kunna traska in på närmaste arablivs och kunna köpa på sig massa dödsknark. Men om man visar att man kan hantera det så ska man få det på recept eller liknande.

Citat:
Du hade behövt röka en joint mer än någon annan här. Hur gick du från legalisering av cannabis till att skjuta ihjäl varandra och bokbål på mindre än 2 sekunder?

Alla jag känner hade hellre köpt dyrare gräs som är kontrollerad och såld av staten än att chansa och köpa hasch blandat med kamelbajs av äckliga typer på gatan.

För övrigt så tycker jag att det är kul när folk som aldrig rökt yttrar sig om cannabis, man märker direkt vilka ni är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in