2019-11-28, 17:31
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fudoshin
Javisst kan han vara populist – men denna fråga är inte driven från ett populistiskt håll. Det är en rationell idé. Särskild populär är inte legalisering i de breda politiska lagren.

Och om jag gissar så är alla över 35+ helt oförstående till frågan (SANT indoktrinationen).

Det som behövs är en tydlighet vad problemet är och en lösning. Med ett antal analogier så det finns fler perspektiv så att människor förstår.

Jag är 38 och diskuterar detta med vänner, bekanta och arbetskamrater i min egen ålder och äldre.

Mvh
2019-11-28, 17:35
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du på Hanif?, för det gör inte jag oavsett om han har rätt.
Så jag säger låt tiden utvisa, för det är enda sättet att skapa förtroende på frågan.

Nej. Jag tror att han är en populist som säger det han tror att folk vill höra honom säga. Han är dock rätt ute i sak. cannabis bör avkriminaliseras mm. Bra att fler säger det rakt ut. För 10-15 år sedan hade han fått problem med sitt parti men det är nya tider nu.

Mvh
2019-11-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en aspekt till på Hanif Balis förslag.

"Allt fler delstater i USA tillåter marijuana och IIHS har jämfört olycksstatistik. Antalet trafikolyckor har ökat med sex procent efter legalisering, jämfört med närliggande delstater som inte tillåter bruk av marijuana"

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181023/legaliserad-marijuana-cannabis-hasch-leder-till-fler-trafikolyckor-visar-iihs-studie-upp-6-procent/

Kostnaderna för samhället och lidandet genom ökat antal personskador och dödsfall i trafiken kommer alltså att eskalera med en legalisering.

Det finns dessutom en faktor till att ta hänsyn till.

"Användning av cannabis ökar risken för att utveckla psykiska sjukdomar som schizofreni och paranoia. Det visar en stor internationell studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPg8j9/cannabis-okar-risken-for-psykos

Man undrar ju om politikern Hanif Bali verkligen tänkt till här eller om han vill göra en "Sjöstedt" som kom med ett liknande utspel för ett litet tag sen?

Jag tror att väljarkåren och alla de som inte missbrukar droger ska dra öronen åt sig här eftersom det handlar om röstfiske och ett väldigt ogenomtänkt sådant. Gängen säljer dessutom inte bara cannabis, med Balis förslag så ska väl även tyngre droger som kokain legaliseras eftersom kola är en stor inkomstkälla för gängen?

"Narkotikahandeln löper som en röd tråd genom de flesta nätverken - och skjutningarna. Försäljning av cannabis och kokain ger miljoninkomster. Flera av de personer vi pratar med är under 20 år och berättar att de kan tjäna upp emot 100 000 kronor i månaden på att sälja knark"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nkOM0/polisen-har-ar-de-kriminella-gangen-i-vara-storstader

Det är svårt att se hur en legalisering av enbart cannabis ska kunna stoppa gängkriminaliteten?

Du har absolut en poäng i de länkar du refererar till.
Sanningshalten i dem är som många gånger tidigare nämnt diskuterbara, exempelvis har man inte lyckats påvisa en högre förekomst av schizofreni i länder där cannabis brukas mer frekvent.
Tycker oavsett att dessa risker tveklöst är överkomliga som kostnad för individens frihet.
Nej. Ta av blöjan och låt människor avgöra själva!

Dessutom finns inga undersökningar gjorda på vad för effekter rådande lagstiftning har på individnivå.

Vilka psykiska effekter har det t.ex på en person om denna förlorar sitt leverne och sociala umgänge pga restprodukter av cannabis.
Alltså inte om denne varit påverkad i trafiken eller på arbetet, för det är faktiskt detta människor döms efter i dagsläget.
Idiotisk att överhuvudtaget genomföra test på annat än saliv/blod enligt mig.

Vad jag har förstått är detta endast ett förslag från Hanifs egna tankar och inget moderaterna som helhet står bakom. Tycker inte det ska tolkas som röstfiskeri.
2019-11-28, 17:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Nej. Jag tror att han är en populist som säger det han tror att folk vill höra honom säga. Han är dock rätt ute i sak. cannabis bör avkriminaliseras mm. Bra att fler säger det rakt ut. För 10-15 år sedan hade han fått problem med sitt parti men det är nya tider nu.

Mvh
Ja, den delen säger jag inget om.
Dock hans motiv, tror inte på dom överhuvudtaget.
Men han får gärna bevisa det han säger, så kommer jag hålla med honom i en fråga i alla fall.
Först upp till bevis, för Hanif är bara en populist, de är inte intresserade av sakfrågor och arbeta med dom.
2019-11-28, 17:41
Medlem
Giant Squids avatar
En avkriminalisering hjälper föga mot den organiserade cannabishandeln.
Det krävs en legalisering för det, kanske i form utav lättilgängliga recept, mot förkylning och ångest och sånt för att få bukt med det.
Tveksam till dock om sverige övht, kommer på sådana tankar, man verkar fast besluten att göra allting tvärtimot verkligheten.
2019-11-28, 17:48
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Men snälla du. Känner du inte att det luktar bränt??

Mvh
Nej, jag rör mig inte i kretsar där det röks på. Specificera vad du syftade på så kan vi gå igenom det, annars ser jag inget problem i mitt påstående, nej.
2019-11-28, 17:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En avkriminalisering hjälper föga mot den organiserade cannabishandeln.
Det krävs en legalisering för det, kanske i form utav lättilgängliga recept, mot förkylning och ångest och sånt för att få bukt med det.
Tveksam till dock om sverige övht, kommer på sådana tankar, man verkar fast besluten att göra allting tvärtimot verkligheten.
Dock hjälper den folkhälsan och de som tar droger, och väldigt mycket.
Det får vi inte glömma av.
Dock för gängen har det en föga hjälp att avkriminalisera.

Vi kommer komma dit en dag, det finns inget som kan hindra detta.
Men sia när är ingen idé att gissa på.
2019-11-28, 17:51
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, jag rör mig inte i kretsar där det röks på. Specificera vad du syftade på så kan vi gå igenom det, annars ser jag inget problem i mitt påstående, nej.

Duktig du är. Du kanske skulle bli polis.

Mvh
2019-11-28, 17:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw

OnT:
Varför finns det ingen seriös tråd redan där det diskuteras hur distributionen i Svea skulle gå till om det blir legaliserat?

Jag tycker det ska få säljas enligt samma regler som hälsokost men med åldersgräns och få odlas i obegränsad mängd utan licens. Varför ska man krångla till det i onödan?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-28 kl. 18:02.
2019-11-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låt folk röka. Att det ska vara så jävla svårt att låta folk få bestämma över sina egna liv. Jävla fjanteri i Sverige jämt. Sverige = Europas moralkärring.
I Portugal är narkotikabruk legaliserat. Här har dom europas lägsta antalet döda knarkare per capita, Sverige bland de högsta inom EU. Det säger väl något om hur illa förbud verkar
2019-11-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låt folk röka. Att det ska vara så jävla svårt att låta folk få bestämma över sina egna liv. Jävla fjanteri i Sverige jämt. Sverige = Europas moralkärring.

I Portugal är narkotikabruk legaliserat. Här har dom Europas lägsta antalet döda knarkare per capita, Sverige bland de högsta inom EU. Det säger väl något om hur illa förbud verkar
2019-11-28, 18:19
Medlem
Jack-Ryans avatar
Hafif Bali har rätt. Legalisering löser inte allt men det är en bit på vägen. Dagen narkotikapolitik är pensionsmässig, dvs i 60-årsåldern. Visst finns det pigga pensionärer, men denna politik är inte en av dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in