2019-11-28, 11:39
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Nej, det är bara skitsnack, skurkarna kommer fortsätta sälja knark fast till ett lite billigare pris, samt mycket starkare sorter...
låter mest som att de försöker locka till sig rökarnas röster, inget annat.

Det är ju ändå lilla landet lagom Sverige vi talar om......

Nja, jag tror faktiskt den stora massan som röker cannabis inte skulle ha några problem att betala 1000-1500 spänn för en femma på bolaget förutsatt att det är bra kvalitet. Visst, de som röker 1-2 gram dagligen kommer troligen fortsätta köpa av Ali och de 40 rövarna bakom ICA, men jag gissar på att gängen skulle förlora 95% av sin kundbas.

Sedan tror jag inte en sekund på att Moderaterna faktiskt kommer driva igenom detta till verklig politik, det handlar nog snarare om att Hanif vill köpa lite PR genom att verka progressiv.
2019-11-28, 11:49
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Så jävla skitsnack. Vid legaliseringen i Colorado så hade man tjänar så mycket pengar att samtliga banker i Colorado hade fullt sina valv. Bara för att man skulle legalisera hade inte gräset kostat 5kr

För att det fortfarande är förbjudet. Du får inte plöja upp farfars åker och sälja rökat som en jordgubbsförsäljare. Det är klart att marknaden blir lönsam om man sätter statliga restriktioner på allt men det brukar ses som sovjetisk femårsplan. Här har Hanif Bali hittat ett hål i högerns tankeost, staten kan ge Swedish Match ett monopol och moderaterna kan aktiespara i Swedish Match.
2019-11-28, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Nja, jag tror faktiskt den stora massan som röker cannabis inte skulle ha några problem att betala 1000-1500 spänn för en femma på bolaget förutsatt att det är bra kvalitet. Visst, de som röker 1-2 gram dagligen kommer troligen fortsätta köpa av Ali och de 40 rövarna bakom ICA, men jag gissar på att gängen skulle förlora 95% av sin kundbas.

Sedan tror jag inte en sekund på att Moderaterna faktiskt kommer driva igenom detta till verklig politik, det handlar nog snarare om att Hanif vill köpa lite PR genom att verka progressiv.
Dra åt helvete med dina 1500 kr femman.
Det ska kosta max 300kr femman. Och då är det redan en jävla förtjänst.
Korkade jävel.
2019-11-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?

Du har inte möjlighet att kopiera hela texten?
2019-11-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RikaStonern
Tro mig, varje stoner väljer riktigt gräs från ett fucking Cannabisbolag än bajshasch som någon haft i röven sedan flyget från Afghanistan. Jag betalar idag 100-120:- per gram för gräs och då får jag den kvalitén som finns, jag får inte styra och ställa alls. Om jag fick gå i en butik helt lagligt och välja just den sorten för den är bra för aptit/sömn/osv, då hade jag betalat mer alla dagar.
För att inte tala om att vi svenssons som röker gräs också gärna betalar mer för att slippa ha med shady/kriminella personer att göra.
2019-11-28, 12:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Korkade jävel.

Vilka idioter det är som skriver i såna här trådar. Vi har ett förbud som bevisligen gör mer skada än nytta, det logiska är att ta bort förbudet och se vad som händer av sig självt som med alla andra grödor. Om man får sälja spikklubba och peyote på blomsteraffären kan man få sälja cannabis på blomsteraffären också. Ta bort förbudet och sätt en vanlig momssats på 10-20% och åldersgräns. Hur svårt är det att tänka!?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-28 kl. 12:30.
2019-11-28, 12:35
Medlem
Ett motiv blattarna har till att vilja tjäna snabba cash är att dom skickar hem en viss del av pengarna till hemlandet. Kronan är ju värd ganska mycket i Somalia. Därför blir det jävligt frestande att snabbt knycka en klocka från en svensk, sälja den för 30.000 och posta hem 10.000. Sim Sala Bim så har hela släkten hemma i Somalia nya motorcyklar.

Att straffa rån hårdare, eller att legalisera cannabis kommer inte ändra på detta. Jag tänker på uttrycket ”Price of Tea in china”. Ja. Vad har legalisering av Majja att göra med priset på svenska kronor i Somalia?
2019-11-28, 12:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
F*n dillar du om. Starkare sorter??

Det är givetvis dags. Bali är en populist men här är han rätt ute.

Mvh
Det finnss olika potens i olika förädlingar av cannabis, pappskalle. Det finns psykosröka som innehåller drygt 30% THC (knappt någon cbd), "medicinsk" röka som innehåller en högre cdb-halt än thc och allting däremellan. Langarna tjänar pengar på missbrukare, missbrukare vill ha rekreation. Rekreation innebär potent röka.

Samtidigt som cannabis slutar vara inkörsport till grövre missbruk så normaliseras missbruket, samtidigt som sökare av terapeutisk cannabis-behandling får sin stimuli. Jag är kluven, bättre att legalisera odlingar men illegalisera innehav utanför hemmet. Ex. odlingsklubbar. Skapa ny lag likt vapenreglering.
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Korkade jävel.
Jadu. Håller med om att det handlar om en prispressning, för att underminera gängen. Detta tillsammans med polisiära resurser för att på riktigt röka ut våldsverkare och sedan gripa samt skeppa hem/till en öde ö. Så blir samhället bättre!
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-28 kl. 12:44.
2019-11-28, 12:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Vad jag förstått från legaliseringar runt om, är det avgörande att man inte prisar ut sej. Den svarta marknaden kommer alltid vara billigare, ungefär som med hembränning ovh import sprit. Därtill bör det troligen vara 18 år, men det blir märkligt i Sverige.

Sen ska man inte förvänta sej att det sker över en natt, det tar tid att ändra invanda beteenden.

Sammantaget, så åtminstone på kort sikt, är det ett av det svagare argumenten för legalisering.

Det finns en aspekt till på Hanif Balis förslag.

"Allt fler delstater i USA tillåter marijuana och IIHS har jämfört olycksstatistik. Antalet trafikolyckor har ökat med sex procent efter legalisering, jämfört med närliggande delstater som inte tillåter bruk av marijuana"

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181023/legaliserad-marijuana-cannabis-hasch-leder-till-fler-trafikolyckor-visar-iihs-studie-upp-6-procent/

Kostnaderna för samhället och lidandet genom ökat antal personskador och dödsfall i trafiken kommer alltså att eskalera med en legalisering.

Det finns dessutom en faktor till att ta hänsyn till.

"Användning av cannabis ökar risken för att utveckla psykiska sjukdomar som schizofreni och paranoia. Det visar en stor internationell studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPg8j9/cannabis-okar-risken-for-psykos

Man undrar ju om politikern Hanif Bali verkligen tänkt till här eller om han vill göra en "Sjöstedt" som kom med ett liknande utspel för ett litet tag sen?

Jag tror att väljarkåren och alla de som inte missbrukar droger ska dra öronen åt sig här eftersom det handlar om röstfiske och ett väldigt ogenomtänkt sådant. Gängen säljer dessutom inte bara cannabis, med Balis förslag så ska väl även tyngre droger som kokain legaliseras eftersom kola är en stor inkomstkälla för gängen?

"Narkotikahandeln löper som en röd tråd genom de flesta nätverken - och skjutningarna. Försäljning av cannabis och kokain ger miljoninkomster. Flera av de personer vi pratar med är under 20 år och berättar att de kan tjäna upp emot 100 000 kronor i månaden på att sälja knark"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nkOM0/polisen-har-ar-de-kriminella-gangen-i-vara-storstader

Det är svårt att se hur en legalisering av enbart cannabis ska kunna stoppa gängkriminaliteten?
2019-11-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Det är svårt att se hur en legalisering av enbart cannabis ska kunna stoppa gängkriminaliteten?

Vem har sagt att det är den enda faktorn som ska stoppa gängkriminaliteten? Det är en av många faktorer som sätter käppar i hjulet för gängkriminaliteten.

Samt en mer färsk artikel gällande ditt inlägg om trafikolyckor i samband med legalisering:

https://www.theverge.com/2019/2/5/18210827/marijuana-traffic-fatality-deaths-transportation-public-health
Senast redigerad av vemvardet 2019-11-28 kl. 12:59.
2019-11-28, 12:59
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en aspekt till på Hanif Balis förslag.

"Allt fler delstater i USA tillåter marijuana och IIHS har jämfört olycksstatistik. Antalet trafikolyckor har ökat med sex procent efter legalisering, jämfört med närliggande delstater som inte tillåter bruk av marijuana"

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181023/legaliserad-marijuana-cannabis-hasch-leder-till-fler-trafikolyckor-visar-iihs-studie-upp-6-procent/

Kostnaderna för samhället och lidandet genom ökat antal personskador och dödsfall i trafiken kommer alltså att eskalera med en legalisering.

Det finns dessutom en faktor till att ta hänsyn till.

"Användning av cannabis ökar risken för att utveckla psykiska sjukdomar som schizofreni och paranoia. Det visar en stor internationell studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPg8j9/cannabis-okar-risken-for-psykos

Man undrar ju om politikern Hanif Bali verkligen tänkt till här eller om han vill göra en "Sjöstedt" som kom med ett liknande utspel för ett litet tag sen?

Jag tror att väljarkåren och alla de som inte missbrukar droger ska dra öronen åt sig här eftersom det handlar om röstfiske och ett väldigt ogenomtänkt sådant. Gängen säljer dessutom inte bara cannabis, med Balis förslag så ska väl även tyngre droger som kokain legaliseras eftersom kola är en stor inkomstkälla för gängen?

"Narkotikahandeln löper som en röd tråd genom de flesta nätverken - och skjutningarna. Försäljning av cannabis och kokain ger miljoninkomster. Flera av de personer vi pratar med är under 20 år och berättar att de kan tjäna upp emot 100 000 kronor i månaden på att sälja knark"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nkOM0/polisen-har-ar-de-kriminella-gangen-i-vara-storstader

Varför täpper du inte igen näbben?
Om man skulle ta bort narkotikalagstiftningen skulle en bonde kunna odla hur mycket han vill. Nu är det säsong för fågelfrön, alla säckar med hampafrön hade kunnat komma från knark, fattar du det?
Man hade kunnat sälja frön som fågelmat och göra hasch på resten, men du tror att bönderna och mataffärerna skulle börja skjuta varandra då också eller!?

2019-11-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det finnss olika potens i olika förädlingar av cannabis, pappskalle. Det finns psykosröka som innehåller drygt 30% THC (knappt någon cbd), "medicinsk" röka som innehåller en högre cdb-halt än thc och allting däremellan. Langarna tjänar pengar på missbrukare, missbrukare vill ha rekreation. Rekreation innebär potent röka.

Samtidigt som cannabis slutar vara inkörsport till grövre missbruk så normaliseras missbruket, samtidigt som sökare av terapeutisk cannabis-behandling får sin stimuli. Jag är kluven, bättre att legalisera odlingar men illegalisera innehav utanför hemmet. Ex. odlingsklubbar. Skapa ny lag likt vapenreglering.

Jadu. Håller med om att det handlar om en prispressning, för att underminera gängen. Detta tillsammans med polisiära resurser för att på riktigt röka ut våldsverkare och sedan gripa samt skeppa hem/till en öde ö. Så blir samhället bättre!
Så behöver det inte vara. Det är rekreation nog att lindra oro eller få en god nattsömn, vilket faktiskt kan erhållas med cannabis som innehåller hög halt CBD och lägre halt THC än 0,2%.

Sedan är det väl känt att alkohol är inkörsport till andra droger. Nästintill alla "tunga" missbrukare i Sverige började med alkohol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in