Citat:
En "realistisk" avskrivning av invandrares arbetskapacitet är inte realistisk. Varken politiskt eller ur Gür/Heberlein-perspektivet om att försörja ett bidragsproletariat i generationer.
Istället kommer åtgärderna/motprestationerna bli mer obligatoriska och krävande. Skattebetalare vill se de hopplösa i krävande arbete, även till en merkostnad. Samtidigt kommer den enda proaktivt rationella politiken vara att flytta den rena, kravlösa försörjningen ur landet där varje spenderad miljard kommer förmeras både genom lägre kostnadsnivå och genom en kumulativ investeringsavkastning på barn och barnbarn som inte föds in i svenskt utanförskap.
Istället kommer åtgärderna/motprestationerna bli mer obligatoriska och krävande. Skattebetalare vill se de hopplösa i krävande arbete, även till en merkostnad. Samtidigt kommer den enda proaktivt rationella politiken vara att flytta den rena, kravlösa försörjningen ur landet där varje spenderad miljard kommer förmeras både genom lägre kostnadsnivå och genom en kumulativ investeringsavkastning på barn och barnbarn som inte föds in i svenskt utanförskap.
Vad tror du vuxendagis kostar? Tror du det är gratis med den typen av verksamhet? FAS 3 var dyrt som in åt helvete. Faktum är att det är långt dyrare än att låta någon gå i förtidspension. Du känner till de här ”beredskapsjobben”. Dessa existerar knappt eftersom det är dyrt att ha dem. Vem vill ha en 60 årig arbetslös industriarbetare på något dagis? Det är ingen som vill ha det. Varken industriarbetaren eller skolpersonalen vill ha honom där. Vidare kostar det en massa pengar. Nej, det blir ingen statsunderstöds återvandringspolitik. Du vet mycket väl att det inte finns några tendenser som pekar åt det hållet.
Som jag har försökt förklara för dig så är pengarna på väg att ta slut. I synnerhet eftersom arbetslöshet och underanställningar inte bara är ett invandrarproblem men ett universellt problem. Har du inga pengar kan du inte konsumera och allt fler svenskar och invandrare befinner sig i en låglönesektor (Gigekonomin). De kan inte finansiera det vi har. Det lättaste och billigaste är att låta folk gå på socialen tills pensionen. Detta är vad som kommer att ske. Skälet till varför AMS åker i toaletten beror det endast är Centerpartiet i den här vänsterliberala regeringen som fattar att du inte kan hålla på att dela ut en massa välfärdstjänster som varken konsumenten eller samhället vill ha. Framförallt går det inte ekonomiskt. Folk vill ha riktiga jobb och kan de inte få det vill de ha förtidspension. Även SD, M och KD har markerat mot låtsasjobb och vuxendagis på grund av dess destruktiva ekonomiska effekter.
Välfärdsstaten kommer att reduceras i Sverige. Det kan du slå dig i backen på. Där det kommer att skäras ned är AMS. Kommunerna kommer ta över verksamheten och dela ut socialbidrag. Ut över det kommer kommunerna skära ned på skollunchen. Jag har svårt att se att vi kommer ha gratis lunch i skolan om tjugo åren. Jag tror också att barnomsorgen kommer se nedskärningar. Pensionärerna kommer i allt färre fall på en plats på hem. Det är för dyrt. Pensionerna kommer också få sig en törn. Alla de här bidragen vi har i Sverige kommer staten låta inflationen äta upp. Det kommer inte bli så mycket flera höjda barnbidrag, bostadsbidrag, studiebidrag osv.
Själv är jag helt överens med C att AMS måste bort precis som jag tycker att skollunch borde bort. Jag tycker också universiteten (de flesta) bör läggas ned och studielån och studiebidrag borde avskaffas annat än för nyckelutbildningar. Jag är övertygad om att Stefan Löfven fattar detta också. Men han är sosse och vågar inte säga till väljarna att under nästa finanskris så kommer det behövas skäras i det här landet.
Senast redigerad av Edgerton 2019-11-17 kl. 17:32.
Senast redigerad av Edgerton 2019-11-17 kl. 17:32.