2019-11-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Faktum? Hur så?
Förnekelse? Hur så?
Vi vet idag att Gud inte existerar, det råder ingen som helst tvekan om den saken. Vissa människor (som du) kan dock inte acceptera detta utan väljer hellre att ignorera verkligheten och leva i sin egna värld.
Citera
2019-11-12, 19:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Skapelsen, både makrokosmos och mikrokosmos.
Varje hus är byggt av någon.

"Skapelse" är ett uttryck som innefattar en skapare, ja. Men vi kan lika gärna kalla det "tillblivelsen" och då försvinner behovet av en skapare. Du utgår från din futtiga mänskliga kunskap och tror att ett hus går att jämföra med universum, att bara för att människan bygger hus så har någon (en jättestor man) byggt universum. Det finns verkligen ingen hållbar logik i det.

Och OM det skulle finnas en gud som byggt universum så är chansen rätt liten att det skulle vara den gud du tror på. Genom människans historia så har det funnits ca 5000 gudar. Du har alltså en chans på 5000 att ha rätt.
Citera
2019-11-12, 19:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
1. Ja, det där kan du grunna på tills du dör. Och just det vittnar om att en ofantligt mäktig och intelligent varelse står bakom.
2. Måste de ha kommit från någonstans ens?
3. Det ingår i gudsbegreppet att han inte är konstruerad själv.

3. Och det begreppet är påhittat av människan. Det är människan som bestämt guds egenskaper, gud har aldrig berättat om det själv. Det enda (din) gud har sagt och gjort på egen hand är budorden i stentavlorna.

Detta fenomen, att något inte konstruerat sig själv, kan i lika grad gälla för universum. Gud behövs inte om universum är evigt och okonstruerat, vi kan mycket väl ge universum samma egenskaper som en fiktiv gud. Gud är en onödig omväg.
Citera
2019-11-12, 19:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
3. Och det begreppet är påhittat av människan. Det är människan som bestämt guds egenskaper, gud har aldrig berättat om det själv. Det enda (din) gud har sagt och gjort på egen hand är budorden i stentavlorna.
Detta fenomen, att något inte konstruerat sig själv, kan i lika grad gälla för universum. Gud behövs inte om universum är evigt och okonstruerat, vi kan mycket väl ge universum samma egenskaper som en fiktiv gud. Gud är en onödig omväg.
1. Nej, utan det begreppet framgår av observationer av de spår han lämnat av sig. Om du ser ett jättestort spår i snön i skogen säger du inte att en liten ekorre gjort det.
Eller hur?
2. Han har verbalinspirerat de heliga skrifterna (Bibeln). Därför blev också de felfria.
3. Universum evigt och konstruerat? Nej: varje hus är byggt av någon. Panteismen är ohållbar, den blandar ihop Skaparen och skapelsen. Ett hus bygger inte sig självt.
Eller hur?
Citera
2019-11-12, 19:56
Medlem
Citat:
1. Ja, det där kan du grunna på tills du dör. Och just det vittnar om att en ofantligt mäktig och intelligent varelse står bakom.
2. Måste de ha kommit från någonstans ens?
3. Det ingår i gudsbegreppet att han inte är konstruerad själv.
2. Eftersom du gillar att jämföra med byggnader, så vill jag ha exempel på byggnader som byggts utan material.
3. Vad lämpligt. Ett svar som inte behöver förklaras, samt lever utanför tid och rum. Låter nästan påhittat ....
Citera
2019-11-12, 20:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att ordet ”gud” ska behandlas som ett egennamn är en specialregel enligt mig.

Varför det?
Det används ju som tilltalsnamn.
Citera
2019-11-12, 20:05
Medlem
Folk får gärna slänga in en skapare för att de tycker det är obehagligt att säga ”jag vet inte” på vissa frågor. Men direkt de börjar prata om Gud, mirakel, himmel, helvete, moral, o.s.v., så kommer jag vilja ha belägg innan jag tror dem. Svårare än så är det inte. En skapare, eller deistisk gud, förändrar inte min världsbild så värst mycket. Men en personlig Gud som jag ”måste” följa, ja det förändrar mycket. Så där vill jag ha goda anledningar.
Och även om jag skulle vilja tro, så måste jag ha belägg. Jag kan inte bestämma mig för att tro något, enbart för att jag vill.
Citera
2019-11-12, 20:12
Medlem
”Många tror på Gud, eller gudar. Det bevisar just min Gud”
”Människor konstruerar saker, alltså måste någon konstruerat universum”
”Bibeln bevisar Gud, det står i Bibeln!”

Är det något annat starkt argument jag missat?
Citera
2019-11-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
”Många tror på Gud, eller gudar. Det bevisar just min Gud”
”Människor konstruerar saker, alltså måste någon konstruerat universum”
”Bibeln bevisar Gud, det står i Bibeln!”

Är det något annat starkt argument jag missat?

Du har missat en sak som är värd att fundera på. Varför hånas endast Jesus av massmedia, filmer, program, musik, komiker men det gör de aldrig mot typ mohammed lr buddah, jo för massmedia styrs av satan och den enda som är ett hot mot satan är just Jesus. De andra religionerna är skapade av satan själv därför får man ej göra narr av dom. Du kan låsas in länge om du gör det då satan styr denna värld.
Citera
2019-11-12, 21:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Du har missat en sak som är värd att fundera på. Varför hånas endast Jesus av massmedia, filmer, program, musik, komiker men det gör de aldrig mot typ mohammed lr buddah, jo för massmedia styrs av satan och den enda som är ett hot mot satan är just Jesus. De andra religionerna är skapade av satan själv därför får man ej göra narr av dom. Du kan låsas in länge om du gör det då satan styr denna värld.

Varför skulle man håna någon som ingen majoritet av läsarna har någon relation till?
Det skulle vara lika meningslöst som att håna Ganesha.

Men visst hånas Muhammed. Fast man får vara försiktig med det eftersom muslimer saknar humor.

Och av vilken anledning skulle man håna Buddah? Vilken idiot skulle komma på en sådan tanke?

Bättre i så fall att håna korkade troende som fortfarande tror att jorden är universums centrum eller liknande.
Citera
2019-11-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle man håna någon som ingen majoritet av läsarna har någon relation till?
Det skulle vara lika meningslöst som att håna Ganesha.

Men visst hånas Muhammed. Fast man får vara försiktig med det eftersom muslimer saknar humor.

Och av vilken anledning skulle man håna Buddah? Vilken idiot skulle komma på en sådan tanke?

Bättre i så fall att håna korkade troende som fortfarande tror att jorden är universums centrum eller liknande.

Under vilken sten bor du? Mohammed skyddas av svensk lag. Du åker fast för hatbrott eller HMF pga så kallad islamofobi o allt vad de heter.

Din dumma åsna jorden är platt och ja den är i centrum av universum. Einstin sa tillomed att jorden är stationerad, men de hör inte hit.

Sluta ljug för dig själv. Är du som kiss74? en no-lifer som lever för att trotsa Guds son på flashback?
Citera
2019-11-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om anledningen enbart är att det vredgar Gud så är vi det inte.

Så om du är Kristen. Se till att du inte har tankar. Tankar är ondska.
Uppfattat.

Så du anser alltså att det finns godkända skäl att döda spädbarn för föräldrarnas brott? Det är till och med önskvärt ibland?
Detta tänder Herrens vrede.

Jes 10:1
Ve dem som stiftar orättfärdiga lagar
och skriver förtryckande stadgar!

Hab 1:4
Så förlamas lagen,
rätten kan inte hållas vid makt,
de rättfärdiga är omringade av gudlösa.
Så hålls en förvänd rätt vid makt.

Inte alla tänker onda tankar, men de som gör tänker ut onda planer.

Matt 9:4
Jesus såg vad de tänkte och sade: ”Varför bär ni onda tankar i era hjärtan?

Matt 15:19
Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, mened, förtal.

Hur straffar du en rik man som har allt, och dessutom har sin egendom försäkrad? Att bränna ner hans hem är besvärligt för honom, men huset kan byggas upp igen, till ingen kostnad för honom själv. Om du vill straffa en som blivit rik på droghandel tar du hans barn. I vissa länder får du dödsstraff när du smugglat och sålt droger. I andra länder (Nederländerna) tar de alla hans ägodelar enligt devisen brott ska inte löna sig. Så varför skulle Herren inte straffa en mördare genom att ta hans barn ifrån honom? Det är inte ovanligt att en son tar över verksamheten. Släktlinjen dör ut, problem solved. Det är ju inte som att de visar ånger eller så. De är direkt inblandade i många människors död och att familjer splittras eller dör till följd av droger. Öga för öga skulle man kunna säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in