2019-11-12, 11:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilka då?
Skapelsen, både makrokosmos och mikrokosmos.
Varje hus är byggt av någon.
Citera
2019-11-12, 11:34
Medlem
Caloviuss avatar
Kan ateisterna här i tråden äntligen ta sig an trådstartens uppmaning och försöka bevisa att Gud inte existerar?
Citera
2019-11-12, 11:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Skäl du inte verkar ha kunnat presentera i någon tråd på detta forum.
Citera
2019-11-12, 11:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Storheter utan belägg kan också avfärdas utan belägg.
Så om någon för tusen år sedan hade hävdat existensen av elektricitet, utan belägg, hade det varit rätt att (helt utan belägg förstås!) avfärda påståendet och kalla det tomt (samt, förstås, håna personen som framförde sanningen!)?
Citera
2019-11-12, 11:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte sagt något om att ”bossa”.
Språket ändras över tid. När många börjar använda ett nytt ord eller börjar skriva på ett nytt sött så ändras språket.
Jag vet att ni ateister försöker att introducera skrivningen av Gud med gemen ("gud").
Tack för att du erkänner ert språkliga kuppförsök.
Också på det språkliga planet isolerar ni Sverige alltmer från mänsklighetens erfarenhetsbank och störtar så "gott" ni kan landet i kaos och katastrof.
That's who you are.
Citera
2019-11-12, 11:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Den absolut enda anledningen till att du tror att Gud finns är att du vill att han ska finnas, d.v.s. rent önsketänkande. Din tro bygger inte på någonting mer än det.
När jag ännu var icke-troende försökte jag låtsas bort Gud.
C.S. Lewis berättar om hur han en dag lämnade ateismen och "erkände att Gud var Gud".
Bra uttryckt!
Citera
2019-11-12, 12:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Kan ateisterna här i tråden äntligen ta sig an trådstartens uppmaning och försöka bevisa att Gud inte existerar?

Börja med att definiera Gud.
Citera
2019-11-12, 12:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Falsk analogi. Universum är inte ett hus och inte "byggt" vad jag kan se.
Citera
2019-11-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jo, processen initieras av förkunnelsen genom att läsa eller höra talas om evangeliet, sen får du tro genom Guds ande.

Allt beror på hur du tar emot Guds ord från början. Det finns fyra typer av människor (reaktioner) enligt Jesus.

Matt 13
18Så hör då vad som menas med liknelsen om mannen som sådde (förkunnar evangeliet). 19 Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. 20 Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje 21men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull kommer han genast på fall. 22Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. 23Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.”
Okej, så man måste även ha turen att dels slippa råka ut för den Onde, dels att ha en stark karaktär.

Det var väldigt många saker som måste gå precis rätt för att man ska bli troende. Förvånande att så många blir det ändå.
Citera
2019-11-12, 12:40
Medlem
Citat:
När jag ännu var icke-troende försökte jag låtsas bort Gud.
C.S. Lewis berättar om hur han en dag lämnade ateismen och "erkände att Gud var Gud".
Bra uttryckt!
Det är nu du försöker låtsas fram Gud.

C.S. Lewis tyckte uppenbarligen att livet var så tråkigt att han hellre levde i en fantasivärld, precis som du.
Citera
2019-11-12, 12:49
Medlem
Citat:
Jag kan inte det, men det har också lite att göra med hur du definierar Gud.
Om du säger att Gud skapade världen för 6000 år sedan, eller att han dränkte hela världen för några tusen år sedan, ja då finns det starka bevis mot den guden.
Men om du inte definierar Gud, då blir det svårare. Eller om du påstår att Gud existerar utanför tid och rum och inte agerar i våran värld. Den guden är också svår att motbevisa.
Citera
2019-11-12, 12:54
Medlem
Citat:
Så om någon för tusen år sedan hade hävdat existensen av elektricitet, utan belägg, hade det varit rätt att (helt utan belägg förstås!) avfärda påståendet och kalla det tomt (samt, förstås, håna personen som framförde sanningen!)?
Ja, självklart. (förutom det med att håna, kanske)
Annars vore ju det säkraste sättet att ha rätt vara att tro på ALLA påståenden och ALLT man kan tänka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in