2019-11-12, 00:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inga. Jag menar att språkreglerna ändrar sig över tid. För mig är regeln: Stor bokstav i egennamn, i vissa förkortningar och i början av meningar. ”gud” är inget av dessa, för mig.

Nej, inte för dig, men "Gud" (med stor bokstav) syftar historiskt sett på ren svenska till Bibelns Gud eftersom Bibeln använder det som ett egennamn.

Bara för att Gud för dig inte är ett egennamn så betyder inte det att det inte faktiskt ska vara så i vanlig god svenska. Samma gäller att Bibeln ska skrivas med versal, och även "Den helige anden", annars kanske det är en fågel ...

Konstigt nog så skriver de däremot "den helige anden" i den senaste bibelöversättningen. Vet inte hur de tänkte där. Är inte "den helige anden" längre ett egennamn som är speciellt för kristendomen, utan kan vara vilken helig ande som helst, som till exempel Shiva?
Citera
2019-11-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Mhm, muslimerna brukar komma med samma argument. Att om man bara läser Koranen så kan man inte undgå att bli troende muslim.

Jag är högst skeptisk mot att dessa påståenden stämmer. Jag är rätt säker på att många har läst dessa ord utan att bli troende.
Alla som tror får Guds ande som en första gåva - för att kunna tro.

Rom 8:23
Och till och med vi, som har fått Guds ande som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp.

För att tro är en andlig gåva, precis som att kunna profetera också är en andlig gåva. Så allting måste ske i rätt ordning. Förkunnelsen, om du tar emot Guds ord får du Guds ande som första gåva och du tilldelas av Gud ett mått av tro. Därför finns det många som inte tror på allt som står i evangeliet, till följd av brist på tro, och att de inte blivit upplysta av Gud genom anden.
Citera
2019-11-12, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Rom 8:23
Och till och med vi, som har fått Guds ande som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp.

För att tro är en andlig gåva, precis som att kunna profetera också är en andlig gåva. Så allting måste ske i rätt ordning. Förkunnelsen, om du tar emot Guds ord får du Guds ande som första gåva och du tilldelas av Gud ett mått av tro. Därför finns det många som inte tror på allt som står i evangeliet, till följd av brist på tro, och att de inte blivit upplysta av Gud genom anden.
Aha, så det räcker inte att läsa Kristi ord, man måste dessutom få tron som en gåva ifrån Gud, vilket av man någon anledning inte alltid får.

Låter väldigt slumpmässigt det där. Tron på Gud handlar alltså enbart om tur. Först turen att komma i kontakt med Kristu ord, sedan turen att bli utvald av Gud.
Citera
2019-11-12, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Aha, så det räcker inte att läsa Kristi ord, man måste dessutom få tron som en gåva ifrån Gud, vilket av man någon anledning inte alltid får.

Låter väldigt slumpmässigt det där. Tron på Gud handlar alltså enbart om tur. Först turen att komma i kontakt med Kristu ord, sedan turen att bli utvald av Gud.
Jo, processen initieras av förkunnelsen genom att läsa eller höra talas om evangeliet, sen får du tro genom Guds ande.

Allt beror på hur du tar emot Guds ord från början. Det finns fyra typer av människor (reaktioner) enligt Jesus.

Matt 13
18Så hör då vad som menas med liknelsen om mannen som sådde (förkunnar evangeliet). 19 Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. 20 Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje 21men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull kommer han genast på fall. 22Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. 23Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.”
Citera
2019-11-12, 06:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
När presenteras beläggen?
Ursäkta jag läste fel. Jag läste det som att det fann belägg men de har inte presenterats för mig.
Storheter utan belägg kan också avfärdas utan belägg.

Kan vi återgå till vad det är som ska bevisa i den här tråden. Alltså vad är det, som ska bevisas vara icke-existerande?
Citera
2019-11-12, 06:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Språket är någonting vi har gemensamt, så du kan inte sitta och bossa över det.
Jag har inte sagt något om att ”bossa”.
Språket ändras över tid. När många börjar använda ett nytt ord eller börjar skriva på ett nytt sött så ändras språket.
Citera
2019-11-12, 06:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, inte för dig, men "Gud" (med stor bokstav) syftar historiskt sett på ren svenska till Bibelns Gud eftersom Bibeln använder det som ett egennamn.

Bara för att Gud för dig
inte är ett egennamn så betyder inte det att det inte faktiskt ska vara så i vanlig god svenska. Samma gäller att Bibeln ska skrivas med versal, och även "Den helige anden", annars kanske det är en fågel ...
Javisst, men specialregler som troende har infört är inget jag bryr mig om.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Konstigt nog så skriver de däremot "den helige anden" i den senaste bibelöversättningen. Vet inte hur de tänkte där. Är inte "den helige anden" längre ett egennamn som är speciellt för kristendomen, utan kan vara vilken helig ande som helst, som till exempel Shiva?
Konstigt är der.
Citera
2019-11-12, 06:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vore det inte bättre om gåvan delades ut till de som inte tror?
Citera
2019-11-12, 06:57
Medlem
Citat:
Vore det inte bättre om gåvan delades ut till de som inte tror?
Nej.

Jak 2:23
Så uppfylldes skriftens ord: Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän.

Joh 15:14
Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er.
Citera
2019-11-12, 07:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej.

Så uppfylldes skriftens ord: Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän.

Varför inte? Bibelcitaten förklara inget.
Citera
2019-11-12, 07:27
Medlem
Citat:
Varför inte? Bibelcitaten förklara inget.
Som sagt kommer tron genom förkunnelsen, och du kan också ställa frågor här. Men dina svar vittnar om att du inte har rätt inställning, och det är anledningen till att du inte förstår. Välj själv vilket av fyra alternativ som stämmer in på dig.

Matt 13
18Så hör då vad som menas med liknelsen om mannen som sådde (förkunnar evangeliet). 19 Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde (satan) och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. 20 Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje 21men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull kommer han genast på fall. 22Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. 23Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.”
Citera
2019-11-12, 07:41
Medlem
Citat:
Nej.

Så en befallning från den käre ledaren i ett himmelskt Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in