2019-11-12, 23:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Under vilken sten bor du? Mohammed skyddas av svensk lag. Du åker fast för hatbrott eller HMF pga så kallad islamofobi o allt vad de heter.

Din dumma åsna jorden är platt och ja den är i centrum av universum. Einstin sa tillomed att jorden är stationerad, men de hör inte hit.

Sluta ljug för dig själv. Är du som kiss74? en no-lifer som lever för att trotsa Guds son på flashback?

Jaså, var det den intelligensnivån du ville skriva på ...
Citera
2019-11-12, 23:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Om inte det finns nån Gud enligt dig o smeso hur kommer det sig att ni konstant skriver om Gud här på fb, ni skriver aldrig i nåt annat ämne. Ser ni inte hur sjuka ni är? Eran vardag består av att gå in på fb o skriva i religions delen INGEN annanstans! har kollat upp lite av eran patetiska inläggs historik. Tycker nästan synd om er. O värst av allt är att ni gör det trots ni inte vet ett skit om Heliga skriften

Skaffa en normal hobby istället för det här, du kommer aldrig utvecklas om du fortsätter i ditt ekorre-hjul på flashback.

Religion är betydligt mer än enbart Bibeln. Visste du verkligen inte det?

Och jo, jag skriver även i andra ämnen när det dyker upp något där jag kan bidra med information eller någon kommentar som kan vara till hjälp. Jag skriver inte bara strunt bara därför att jag har lust till det, så som många gör här.

Och det kanske kommer som en nyhet för dig, men för att det ska kunna förekomma en debatt så måste det finnas två motsatta åsikter. Fast du kanske bara vill "debattera" med likasinnade så du slipper ifrågasätta dina egna åsikter och verkligen rannsaka varför du tänker på ett visst sätt?

Då lär man sig aldrig något nytt.
Citera
2019-11-13, 07:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Troende har verkligheten på sin sida, ja, Gud är den eviga verkligheten som skapad verklighet är avhängig av.
Det är vad som påstås.
Citera
2019-11-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Religion är betydligt mer än enbart Bibeln. Visste du verkligen inte det?

Och jo, jag skriver även i andra ämnen när det dyker upp något där jag kan bidra med information eller någon kommentar som kan vara till hjälp. Jag skriver inte bara strunt bara därför att jag har lust till det, så som många gör här.

Och det kanske kommer som en nyhet för dig, men för att det ska kunna förekomma en debatt så måste det finnas två motsatta åsikter. Fast du kanske bara vill "debattera" med likasinnade så du slipper ifrågasätta dina egna åsikter och verkligen rannsaka varför du tänker på ett visst sätt?

Då lär man sig aldrig något nytt.
Jag har aldrig förstått detta snack om ”varför skriver du här, du ändrar ju inte uppfattning” och liknande kommentarer.
Citera
2019-11-13, 07:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Enligt mig". Så pompöst! Ja, frågan är om inte det där passerade över gränsen till narcissism.
Att ha en åsikt om ett ord Är inte att beundra sig själv.
Citera
2019-11-13, 08:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Osynliga enhörningar är inte på samma plan som Gud, sluta återfalla i fantasier.
Båda är påståenden utan belägg.

Citat:
Men rör inte in Gud i min analogi, som handlade om elektricitet.
Hånet är en ingrediens i er ateistiska mission, så jag slutar inte.
Det är inget hån att inte blint tro på ett icke falsifierbart påstående.
Citera
2019-11-13, 08:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför det?
Det används ju som tilltalsnamn.
Visst, men jag tilltalar inte gud.

En benämning som betecknar ett fenomen mer än en specifik individ och skrivs med liten bokstav.

Enligt språk och folkminnen:
http://www.sprakochfolkminnen.se/julkalender-2016/13.html
Citera
2019-11-13, 08:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
1. Nej, utan det begreppet framgår av observationer av de spår han lämnat av sig. Om du ser ett jättestort spår i snön i skogen säger du inte att en liten ekorre gjort det.
Eller hur?
2. Han har verbalinspirerat de heliga skrifterna (Bibeln). Därför blev också de felfria.
3. Universum evigt och konstruerat? Nej: varje hus är byggt av någon. Panteismen är ohållbar, den blandar ihop Skaparen och skapelsen. Ett hus bygger inte sig självt.
Eller hur?

1. Efterhandskonstruktioner. Bara för att människan skapar så tror vi att någon måste skapat universum. Det är inte alls så. Det är vårt mänskliga förstånd som sätter reglerna och gränserna för tänkandet.
Det finns öht ingen relevans i liknelserna.
2. Verbalinspirerat? Bibeln är full av självmotsägelser, vet han inte vad han vill? https://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk&t=24s
3. Och vem byggde gud? Du menar att universum måste vara byggt av någon, men den väldigt mycket mer avancerade och komplexa figur som byggde det inte behöver vara det. Fattar du inte hur fel det resonemanget är?
Citera
2019-11-13, 17:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Visst, men jag tilltalar inte gud.

En benämning som betecknar ett fenomen mer än en specifik individ och skrivs med liten bokstav.

Enligt språk och folkminnen:
http://www.sprakochfolkminnen.se/julkalender-2016/13.html

Visst, jag har inte påstått något annat. Den referens du hänvisar till bekräftar att det ska skrivas "Gud" när man talar om den gud som nämns i Bibeln just eftersom det i Bibeln används som tilltalsnamn (även om gud också kan vara en generisk benämning så är det inte så det används i Bibeln).

Att du inte vill skriva "Gud" för den gud som nämns i Bibeln trots att du tydligen vet att det ska vara så enligt gällande språkregler är följaktligen bara barnsligt trots från din sida. Du vet att det är språkligt fel, men väljer att strunta i det. Det är värre än att inte veta att det egentligen skulle vara stor bokstav.
Du skriver som du vill, men påstå i alla fall inte att det är fel att skriva "Gud" om den gud som nämns i Bibeln.
Citera
2019-11-13, 19:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Visst, jag har inte påstått något annat. Den referens du hänvisar till bekräftar att det ska skrivas "Gud" när man talar om den gud som nämns i Bibeln just eftersom det i Bibeln används som tilltalsnamn (även om gud också kan vara en generisk benämning så är det inte så det används i Bibeln).

Att du inte vill skriva "Gud" för den gud som nämns i Bibeln trots att du tydligen vet att det ska vara så enligt gällande språkregler är följaktligen bara barnsligt trots från din sida. Du vet att det är språkligt fel, men väljer att strunta i det. Det är värre än att inte veta att det egentligen skulle vara stor bokstav.
Du skriver som du vill, men påstå i alla fall inte att det är fel att skriva "Gud" om den gud som nämns i Bibeln.
Jag refererar till gud som fenomen inte till någon speciell gud.
Citera
2019-11-13, 19:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag refererar till gud som fenomen inte till någon speciell gud.

Just det, men det var inte det frågan gällde, utan hur det normalt skrivs i svenskan när man hänvisar till guden i Bibeln. Om du gör det och ändå skriver med liten bokstav så skriver du fel, enligt svenska språkregler eftersom du då naturligtvis inte kan säga att du "refererar till gud som fenomen inte till någon speciell gud". (Om du inte gör som jag gjorde ovan, med "guden".)
Citera
2019-11-14, 11:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Båda är påståenden utan belägg.
Det är inget hån att inte blint tro på ett icke falsifierbart påstående.
1. Det är helt plausibelt att Gud existerar, men detta med osynliga enhörningar, vad har ett antagande av sådanas existens för förklaringsvärde? Varför tror folk allmänt på Gud men inte på osynliga enhörningar?
Faktum är att jag aldrig ens hört talas om osynliga enhörningar. Varför tror du att det är så?
2. Hån ingår ofta i en ateists arsenal av reaktioner mot påståenden de ogillar men inte kan motbevisa (Gud). Om någon för tusen år sedan hade hävdat existensen av elektricitet hade han mycket väl kunnat utsättas för inte bara avfärdanden utan också hån, av folk som haft samma förhållningssätt till sanning som du och som hyst samma aversion mot elektricitet som du har till Gud.
D.v.s., min analogi fortlever.
There's nothin' you can do about it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in