2019-11-11, 20:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan jag ta reda på vilka belägg som presenteras för dem?
När presenteras beläggen?
Citera
2019-11-11, 20:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Med "vettigt" menar jag just vettigt.
Det finns mycket vettiga skäl för tron på Guds existens.
Citera
2019-11-11, 20:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inga. Jag menar att språkreglerna ändrar sig över tid. För mig är regeln: Stor bokstav i egennamn, i vissa förkortningar och i början av meningar. ”gud” är inget av dessa, för mig.
Språket är någonting vi har gemensamt, så du kan inte sitta och bossa över det.
Citera
2019-11-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns mycket vettiga skäl för tron på Guds existens.
Den absolut enda anledningen till att du tror att Gud finns är att du vill att han ska finnas, d.v.s. rent önsketänkande. Din tro bygger inte på någonting mer än det.
Citera
2019-11-11, 21:31
Medlem
Citat:
Den absolut enda anledningen till att du tror att Gud finns är att du vill att han ska finnas, d.v.s. rent önsketänkande. Din tro bygger inte på någonting mer än det.
Nej, Gud uppenbarar sig för de som tror, men inte för de som inte tror. Står i bibeln så jag VET att det är sant!
Citera
2019-11-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, Gud uppenbarar sig för de som tror, men inte för de som inte tror. Står i bibeln så jag VET att det är sant!

Är inte detta väldigt osmart/ korkat av gud?
Citera
2019-11-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är inte detta väldigt osmart/ korkat av gud?
Nej, för det är så han skiljer agnarna från vetet. Herren vill bara ha folk i himlen som tror på och tillber honom.
Citera
2019-11-11, 21:49
Medlem
Citat:
Det har inte med saken att göra. Påskharen kanske uppenbarar sig för dem som tror på honom, men det förändrar inte faktumet att det inte finns något vettigt skäl att börja tro på påskharen från första början.
Citera
2019-11-11, 21:53
Medlem
Citat:
Det har inte med saken att göra. Påskharen kanske uppenbarar sig för dem som tror på honom, men det förändrar inte faktumet att det inte finns något vettigt skäl att börja tro på påskharen från första början.
Det beror väl på HUR Herren uppenbarar sig för oss. Vi kan tala med Gud genom anden, och han svarar genom anden. Så det är inte den fysiska uppenbarelse med stor...fötter som du fantiserar om.
Citera
2019-11-11, 22:05
Medlem
Citat:
Det beror väl på HUR Herren uppenbarar sig för oss. Vi kan tala med Gud genom anden, och han svarar genom anden. Så det är inte den fysiska uppenbarelse med stor...fötter som du fantiserar om.
Frågan är hur du började tro på Gud om nu Gud bara uppenbarar sig för dem som redan tror.
Citera
2019-11-11, 22:09
Medlem
Citat:
Frågan är hur du började tro på Gud om nu Gud bara uppenbarar sig för dem som redan tror.
Aha! Hönan eller ägget!

Rom 10:17
Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.

Alla som tror har hört eller läst Kristi ord, och så har de kommit till tro.
Citera
2019-11-11, 22:20
Medlem
Citat:
Aha! Hönan eller ägget!

Rom 10:17
Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristi ord.

Alla som tror har hört eller läst Kristi ord, och så har de kommit till tro.
Mhm, muslimerna brukar komma med samma argument. Att om man bara läser Koranen så kan man inte undgå att bli troende muslim.

Jag är högst skeptisk mot att dessa påståenden stämmer. Jag är rätt säker på att många har läst dessa ord utan att bli troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in