Många kristna, men långt ifrån alla, tror att Bibeln är bokstavligen sann. Detta gäller då även allt den säger om Gud, och därmed har man alltså ett och annat som borde vara falsifierbart, i princip. Åtminstone skulle det kunna fungera som EN möjlig utgångspunkt i den här tråden. (Och JA, det blir då alltså resonemang som inte nödvändigtvis är relevant när det inte handlar om bokstavstro.)
Så t ex skulle skapelsen ha gått till som den beskrivs i Första Moseboken.
ETT av flera möjliga uppslag för falsifiering är att fokusera på inavelsproblematiken runt att Adam skulle ha skapats som den första människan, och att Eva som den andra från Adams revben, dvs (?) från samma genetiska material som Adam. De skulle m a o vara enäggstvillingar, förutom att Eva ju måste ha XX istället för XY, möjligen från att "helt enkelt" duplicera Adams enda X. Detta är iaf hur jag förstår idén i tråden
(FB) Adam och Adam nr 2. Dvs Adam och Evas barn skulle väsentligen vara samma som att Adam hade barn med sig själv. Hur skulle det gå?
Absurt som det kan verka, är DET en av alla intressanta frågor som reds ut i den högst läsvärda boken
What If?: Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions av Randall Munroe! Och det skulle verkligen inte alls gå bra! Dvs enligt en enkel genetisk analys. Det är ju illa nog om föräldrarna är syskon, eller t o m bara kusiner.
Alltså kan inte denna berättelse vara sann, alltså är Bibeln falsifierad. (JA, det räcker med EN detalj som är fel, iaf räcker det för att falsifiera vetenskapliga teorier.)
Finns det någon lucka i argumentet? Det gör det säkert.
Varför är det så dåligt med inavel? Varför är risken för ärftliga sjukdomar så mycket högre än normalt? För det första beror det på att det FINNS ärftliga sjukdomar i våra gener. Något som just Adam inte nödvändigtvis måste ha haft. Allt sådant skulle då ha kommit till efteråt genom mutationer. Frågan är iofs om tiden skulle ha räckt till för detta fram t o m modern tid.
Sen kan man iofs tycka att just den här detaljen är relativt ointressant jmf m alla evidens som finns för evolutionsteorin. Möjligen finns det även ärftliga sjukdomar som som är äldre än Homo Sapiens och som vi kanske t o m har gemensamt med andra primater?
Men jag håller nog med. Men just med tanke på Munroes bok tycker jag ändå att uppslaget är intressant.