2019-11-09, 08:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Uhm, som vanligt är du mest intresserad av att prata om mig, snarare än det jag skriver. Jag har inte ens uttryckt det du påstår, som jag fetat.

Jag gjorde en nästan ordagrann sammanfattning av vissa stycken ur IPCC:s rapport. Jag anser inte att jag överdrivit eller missvisat något. I så fall kan du ju peka ut vad som är fel, så kan jag ta fram det ur rapporten, så får du avgöra själv.

Jag har inte sagt sagt att det är ett icke-problem.

Jag har endast sagt att det inte är ett katastrofalt problem, som kräver hela världens odelade uppmärksamhet.

Det är en enorm nyansskillnad.
Vem har påstått det fetade? Det är skillnad på "odelad uppmärksamhet" och ignorans. Du fokuserar ju ofta på antal döda, att människors levnadsvillkor förändras verkar irrelevant.

Detta är en av hundratals effekter på våra liv, som tillsammans kan bli omfattande katastrofer.
Senast redigerad av humanlife 2019-11-09 kl. 08:30.
Citera
2019-11-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
En text skriven i TheConversation med extremt många igenkänningsfaktorer som jag rekommenderar en läsning av. Skribenten fångar in de allra flesta förnekarinläggen som förekommer i denna tråd.

https://theconversation.com/the-thinking-error-at-the-root-of-science-denial-96099?
Nu är i och för sig vaccinmotståndare typiskt även klimat- och ekohysteriker.

De som springer runt och skriker att jorden ska gå under är precis lika vetenskapsförnekande som de som förnekar att jorden värms upp.
Citera
2019-11-09, 08:47
Medlem
humanlifes avatar
Oväntad effekt av uppvärmningen: Virus sprider sig till nya regioner när den arktiska isen krymper.

Deadly virus spreads among marine mammals as Arctic ice melts

As climate change worsens, scientists fear the virus—once found only in European waters—could spread to the U.S. West Coast.

When sea otters in Alaska were diagnosed with phocine distemper virus (PDV) in 2004, scientists were confused. The pathogen in the Morbillivirus genus that contains viruses like measles had then only been found in Europe and on the eastern coast of North America.

“We didn’t understand how a virus from the Atlantic ended up in these sea otters. It’s not a species that ranges widely,” says Tracey Goldstein, a scientist at the University of California Davis who investigates how pathogens move through marine ecosystems.

Using 15 years of data from 2001 to 2016, Goldstein and her research team were able to see upticks in PDV that corresponded with declines in Arctic sea ice. This new range for the otters likely allowed infected animals to move west, into new territories where the virus had not appeared before. The results of the study, published today in the journal Scientific Reports, shows how climate change may be opening up new pathways for disease to spread.

https://www.nationalgeographic.com/science/2019/11/deadly-virus-spreading-marine-mammals-as-arctic-ice-disappears/
Citera
2019-11-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vem har påstått det fetade? Det är skillnad på "odelad uppmärksamhet" och ignorans. Du fokuserar ju ofta på antal döda, att människors levnadsvillkor förändras verkar irrelevant.

Detta är en av hundratals effekter på våra liv, som tillsammans kan bli omfattande katastrofer.
För att förtydliga mig. Jag anser att klimathotet sammantaget är sådant att det inte kräver hela världens odelade uppmärksamhet, alltid.
Citera
2019-11-09, 09:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
För att förtydliga mig. Jag anser att klimathotet sammantaget är sådant att det inte kräver hela världens odelade uppmärksamhet, alltid.
Du spetsar till det igen.

Det enda vi och vetenskapen begär är att beslutsfattarna skall ta tag i problemet, sätta fart på den förnybara energin, minska utsläppen helst snabbare än vad Parisavtalet säger.
Det är faktiskt inte mycket begärt och dessutom kommer vi alla att vinna på det.
Citera
2019-11-09, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:

De som springer runt och skriker att jorden ska gå under är precis lika vetenskapsförnekande som de som förnekar att jorden värms upp.
Jag tycker faktiskt att vi ska börja lyssna på vetenskapsmännen och forskarna.

Vi kan börja med att exploatera GMO fullt ut. Det finns mycket att vinna där även klimatmässigt när vi kan manipulera våra grödor bättre. Tänk att få hela Sveriges skörd av grönsaker och spannmål klimatsmart. Kanske vi kan få kossorna att sluta att prutta med.

Citera
2019-11-09, 09:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Man kan väl säga att det de har gemensamt är att de framstår som ointresserade av att beakta vetenskap och hellre följer sina bloggar som rapar upp vad dom vill höra och sprider tvivel över den publicerade vetenskapen som finns på området. En vetenskapsförnekelse.
Citera
2019-11-09, 09:54
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker faktiskt att vi ska börja lyssna på vetenskapsmännen och forskarna.

Det tycker jag också att ni borde göra. Men inte till vetenskapsmän och kvinnor per se, utan till vad som blir och blivit publicerat. Gäller naturligtvis även antivaxare, kreationister och anti-GMOare. Även de som stödjer/anhänger vaccin, evolutionsteorin och GMO såklart. Men de landar oftast i ungefär rätt slutsatser ändå. Kanske för att de inte är benägna att tro på konspirationsteorier lika fullt utan litar på bilden etablerade medier förmedlar. Det ger kanske inte alltid en bild med 0 graders fasförskjutning mot vetenskligt forskningsläge. Men inte heller 180 grader, som i fallet med förnekarna.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-11-09 kl. 10:02.
Citera
2019-11-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Rita nu in istiderna i detta "realistiska" diagram så finner du att de knappt syns de heller. Eller prova att göra samma sak nästa gång du får feber, jag är säker på att du känner dig bättre om du bara ritar ett diagram med en skala från 0 till 400 K där din feber knappast syns.

Varför presenterar man sådana här diagram om inte syftet är skräckpropaganda? Det finns en nackdel också med den där upplösningen, det uppenbara fusket efter varje rekonstruktion syns "väldigt tydligt".

Historiska temperaturer har sänkts samtidigt som senare temperaturer har höjts för att få till en artificiell global uppvärmning på hela två grader Celsius sedan 1880. I verkligheten så är den globala uppvärmningen mycket mindre.

Diagram som visar den så kallade "rekonstruktionen" genom tiderna.

https://postimg.cc/YhkbMzXR
Citera
2019-11-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du spetsar till det igen.

Det enda vi och vetenskapen begär är att beslutsfattarna skall ta tag i problemet, sätta fart på den förnybara energin, minska utsläppen helst snabbare än vad Parisavtalet säger.
Det är faktiskt inte mycket begärt och dessutom kommer vi alla att vinna på det.
Det gör de ju redan? EU har haft fallande utsläpp i trettio år. USA i tjugo år. Vi har ställt om hela industrin, och genomfört omfattande investeringar och förbättringar på praktiskt taget alla områden där vår tekniska utveckling tillåter det. När ni sov så blev vitvaror, apparater, maskiner, glödlampor, industri, fordon m.m. enormt mycket mer klimateffektiva.

Det som återstår i EU är frågor som inte går att bestämma på statlig nivå, utan att införa diktatur, eftersom politiskt fördyrande av plastpåsar, köttätande, flygtransport och privatfordon går emot den allmänna opinionen. Det finns en ekologisk elit, som anser sig ha överlägsna åsikter, och använder det som motiv för att köra över majoriteten. Det är visst mycket begärt.

Och vetenskapen begär ingenting. Den informerar.
Citera
2019-11-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Man kan väl säga att det de har gemensamt är att de framstår som ointresserade av att beakta vetenskap och hellre följer sina bloggar som rapar upp vad dom vill höra och sprider tvivel över den publicerade vetenskapen som finns på området. En vetenskapsförnekelse.
Absolut. Båda typerna lever i en bubbla.
Citera
2019-11-09, 11:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jepp, GISP2 2011 slutar 93. Grafen jag visade förlängde jag dock genom att lägga in temperaturer baserade på mätningar med termometer under åren 1951 - 2018, som är den gula kurvan. GISP2 2011 (röd) överensstämmer med gula kurvans trend fram till 1993. Det gjorde att jag ansåg att man kan se den gula kurvan som en förlängning av den röda ända till nutid.

Temperaturen 2018 är lägre än de två tidigare topparna under den här perioden. Faktiskt följer de tre topparna samma nedåtgående trend som kurvan allmänt följer, inte sant?

Bara för att kolla att 0,2grader per årtionde stämmer, använde jag webbsidan som Xenonen länkade till förut, och delade upp HADCRUT4 i 4 olika perioder med trendlinjer:
http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/plot/hadcrut4gl/to:1910/trend/plot/hadcrut4gl/from:1910/to:1945/trend/plot/hadcrut4gl/from:1945/to:1975/trend/plot/hadcrut4gl/from:1975/trend

Sen tog jag derivatan i samma perioder. Och det stämmer som du säger att temperaturen stiger nära 0,2°C per årtionde. Ca 0,18°C per årtionde enligt denna:
http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/to:1910/derivative/mean:132/trend/scale:120/plot/hadcrut4gl/from:1910/to:1945/derivative/trend/scale:120/plot/hadcrut4gl/from:1945/to:1975/derivative/trend/scale:120/plot/hadcrut4gl/from:1975/derivative/trend/scale:120

Men 0,18°C per årtionde ser inte ut att vara något ovanligt, historiskt sett. I alla fall inte på Grönland. Här är en plot från Octave igen:
https://pasteboard.co/IFMUd0O.png
Den röda kurvan är derivatan för GISP2 2000. 0,18 °C per årtionde passeras fyra gånger under de senaste 4000 åren. En gång steg temperaturen dessutom med nära 0,4 grader per årtionde. Det var ca 1200 år före kristus. Alltså den tid när det i Bibeln stod att "Israel bär ingen säd".
Derivatan för GISP2 2000 är dessutom ganska låg p.g.a filtreringen. GISP2 2011 har oftare höga derivator.

Jag använder data från Grönland eftersom att den fanns tillgänglig. Har du tips på var jag kan hitta annan öppen data vore det också intressant.

Vi får väl se! I mina inlägg här i tråden har jag ju försökt argumentera att det inte är säkert att temperaturen är ovanligt hög, eller stiger ovanligt snabbt. Och tack vare att jag hittade de här dataserierna från Grönland is så har jag fått stöd för det också. Du tycker visserligen att Grönlands temperatur är rätt ovidkommande. Men jag hittade följande, som menar att Grönlands temperaturförändringar följer globala temperaturförändringar, men med en eftersläpning på i storleksordningen 10 år:

"Clearly Central Greenland temperature changes are not identical to global temperature changes. However, they do tend to reflect global temperature changes with a decadal-scale delay (Box et al. 2009), with the notable exception of the Antarctic region and adjoining parts of the Southern Hemisphere, which is more or less in opposite phase (Chylek et al. 2010) for variations shorter than ice-age cycles (Alley 2003)."
https://www.climate4you.com/GlobalTemperatures.htm

Detta kan även vara en förklaring till att någon hade satt rubriken "Global Temperature" över GISP2 2000-kurvan som jag hittade via en google-sökning och länkade i tråden förut. Det är ju en väldigt lång mätserie, så 10 år har ingen betydelse. Skalan till höger var även graderad med relativa temperaturer, så att man enklare skulle kunna använda den som referens till globala temperaturförändringar.

Speglar temperaturen på 3000 meters höjd på Grönland den globala medeltemperaturen?
Misstaget att dra fel slutsatser utgående från GISP2 eller andra lokala data har gjorts många gånger i tråden. Att betrakta data "insamlade" på över 3000 meters höjd i en på flera sätt extrem miljö som att det speglar den globala medeltemperaturen blir fel.
Här finns bra förklarat vad man bör tänka på för att undvika detta misstag.

https://skepticalscience.com/print.php?r=337

Här är en test som jag rekommenderar till den som vill testa hypotesen om vilka typer av fel som finns i olika typer av datakällor.

Jämför temperaturdata från GISP2, Vostok och Marcott (marcott et al 2013) för de senaste 10000 åren i samma graf.

Vostokdata svänger t.ex. ca 3°C (+1,3°C, -1,8°C) under de senaste 400 åren. Det finns inget som tyder på att den globala medeltemperaturen har varierat så mycket under den tidsperioden.

En uppenbar slutsats är att de stora svängningar som vi kan se i temperaturen på Grönland och på Antarktis på över 3000 meters höjd är lokala och inte speglar svängningar i den globala medeltemperaturen.

GISP2 data:
ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/paleo/icecore/greenland/summit/gisp2/isotopes/gisp2_temp_accum_alley2000.txt

Vostok-data kan man hitta här:
https://cdiac.ess-dive.lbl.gov/trends/co2/ice_core_co2.html

Marcott data kan man hitta här:
https://science.sciencemag.org/content/suppl/2013/03/07/339.6124.1198.DC1

Här finns artikeln (Marcott et al) som den publicerades i Science:
https://www2.bc.edu/jeremy-shakun/Marcott%20et%20al.,%202013,%20Science.pdf

Här finns en hel del förtydliganden av Marcott:
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/03/response-by-marcott-et-al/

Att göra jämförelsen mellan de tre ovan är ganska enkelt. Om jag gör det ska jag publicera resultatet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in