2019-11-01, 10:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exempelvis när man begår argumentationsfelet argumentum ad populum.
På vilken sida i uppsatsen?
Citera
2019-11-01, 10:12
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Min fråga föranleddes av vad du skrev.
Jag skrev att judarnas gud är en hög med skit. Alla religioners gudar är en hög med skit. Judarna är världens mest plågade folk skrev jag. Är det antisemitism? De troende judarna har bett till sin låtsasgud i tusentals år, och hur mycket har han brytt sig? Pogromer, förintelsen. Han tittar på när 6 miljoner judar mördas. Snacka om värdelös gud. All religion är bullshit. Pinsamt att folk 2019 tror på låtsasgubbar.
Citera
2019-11-01, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
blip-blip-den-är-besvarad-blip-blip

Nej, du undviker att svara igen. Lögnare.

Har Gud beordrat någon att döda någon annan i Bibeln? Ja eller nej?
Anser du det rättfärdigat utifrån att Gud beordrade det? Ja eller nej?
Inkluderar detta dödande icke-stridande offer i form av kvinnor och barn? Ja eller nej?

Visa oss din överlägsna moral nu.
Undviker du igen?
Citera
2019-11-01, 10:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På vilken sida i uppsatsen?
Delen där man antar att det finns sanningsvärde i att majoriteten håller något för sant.
Citera
2019-11-01, 10:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad är kronologiskt snobberi i att fördöma massmord och kollektiv bestraffning på global skala? När har det någonsin varit ok? Du pratar om moralmonster men försvarar detta i nästa andetag? Det är du som är moralmonstret. Du och din gud.
Hahahahahahaha, creation.com
Ok, upplys oss gärna. Bästa beviset för denna globala översvämning?
Argumentum ad novitatem är ett argumentationsfel.
Moralmonster har jag beskrivit. Ateister passar in i beskrivningen, ISIS likaså. Fostermorden är ett viktigt exempel på monstruösa dåd. Ateismen utfärdar ansvarsfrihet, den säger nämligen något ang. mord: Ingen Gud bestraffar er efter detta liv. ISIS säger att Gud belönar för dem efter detta liv. Samma andas barn.
Kristendomen har Gud, den rätte, och han säger: Du skall inte mörda.
Ett hårt, kallt och mekaniskt skratt utbröt när kreationistisk forskning nämndes.
Citera
2019-11-01, 10:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Jag skrev att judarnas gud är en hög med skit. Alla religioners gudar är en hög med skit. Judarna är världens mest plågade folk skrev jag. Är det antisemitism? De troende judarna har bett till sin låtsasgud i tusentals år, och hur mycket har han brytt sig? Pogromer, förintelsen. Han tittar på när 6 miljoner judar mördas. Snacka om värdelös gud. All religion är bullshit. Pinsamt att folk 2019 tror på låtsasgubbar.
Du stöttar staten Israel. Vad säger du till judar som ser Israel som ett Guds beskydd till judar?
Du skriver ut årtalet 2019. Är det ett argument, tycker du?
Citera
2019-11-01, 12:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Ateismen utfärdar ansvarsfrihet, den säger nämligen något ang. mord: Ingen Gud bestraffar er efter detta liv.
Det är inget som ateismen utfärdar.
Ateism utfärdar ingenting. Ateism = utan gud.
Citera
2019-11-01, 14:21
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Du stöttar staten Israel. Vad säger du till judar som ser Israel som ett Guds beskydd till judar?
Du skriver ut årtalet 2019. Är det ett argument, tycker du?
Jag säger samma sak som jag säger till dig. Att jag stödjer judarnas rätt till Israel. Men att jag inte ger ett piss för deras religion. De ultraortodoxa judarna är inte särskilt omtyckta i Israel. Årtalet 2019 innebär att normala människor borde ha slutat tro på sagor. Men en del svagbegåvade fortsätter visst.
Citera
2019-11-01, 14:32
Medlem
Citat:
Vill du försvara kollektiv bestraffning genom att hänvisa till motpartens ignorans i ämnet?
Hur hjälper det?
Dan 4 handlar inte om kollektiv bestraffning. Det är bara kung Nebukadnessar som straffas när han får en släng av hybris.
Citera
2019-11-01, 14:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Argumentum ad novitatem är ett argumentationsfel.
Sant. Berätta gärna hur det är relevant. Är det modernt att fördöma massmord?
Citat:
Moralmonster har jag beskrivit. Ateister passar in i beskrivningen, ISIS likaså. Fostermorden är ett viktigt exempel på monstruösa dåd. Ateismen utfärdar ansvarsfrihet, den säger nämligen något ang. mord: Ingen Gud bestraffar er efter detta liv. ISIS säger att Gud belönar för dem efter detta liv. Samma andas barn.
Så om ingen bestraffar en är det fritt fram? Inte konstigt att religiösa och troende är såna moralmonster, de har ju ingen egen moral.
Citat:
Kristendomen har Gud, den rätte, och han säger: Du skall inte mörda.
Och Bamse säger att det är bättre att vara snäll än stark. Moralkakor har vi allihop.
Citat:
Ett hårt, kallt och mekaniskt skratt utbröt när kreationistisk forskning nämndes.
Nja, det var ganska glatt faktiskt. "Kreationistisk forskning" är ett kul koncept och är fruktansvärt skrattframkallande helt på egen merit.

Så när kommer det bästa beviset då? Undviker du nu igen, lögnare?
Föredrar du proxyargumentation där du aldrig behöver tänka eller kunna själv?
Citera
2019-11-01, 14:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Dan 4 handlar inte om kollektiv bestraffning. Det är bara kung Nebukadnessar som straffas när han får en släng av hybris.

Jag pratar om syndafloden specifikt. Det finns säkert gott om andra saker att hänvisa till, som att döda alla förstfödda i Egypten för att Moses var osams med Farao.
Kollektiv bestraffning är omoraliskt.
Citera
2019-11-01, 15:01
Medlem
Citat:
Jag pratar om syndafloden specifikt. Det finns säkert gott om andra saker att hänvisa till, som att döda alla förstfödda i Egypten för att Moses var osams med Farao.
Kollektiv bestraffning är omoraliskt.
Du förstår inte hur fördärvade de var. Isak är judarnas förfader, Ismael räknas som arabernas förfader.

Gen 16
11Herrens ängel sade till henne:

”Du är havande och skall föda en son,
och du skall ge honom namnet Ismael,
ty Herren har hört din klagan.
12Mer vildåsna än människa skall han vara,
han skall slåss mot alla och alla mot honom.
Öster om alla sina bröder skall han bo.”

Hans avkomma kan inte heller komma överens med någon, och de gör dummare saker än många andra, som att bli självmordsbombare. Du förstår inte hur relevant din etnicitet är. Gud vet det, därför dödade han alla dessa fördärvade människor. När det gäller Egypten gjorde han det för att visa sin makt. Israeliterna var hans egendomsfolk, inte egyptierna. Gud agerade som alla kungar eller presidenter skulle göra för att försvara sitt folk. Genom Jesus förbund är det inte längre någon skillnad mellan folk, därför är ansvaret för synder personligt. Det betyder inte att Gud inte kan använda kollektiv bestraffning, eller straffa i tredje och fjärde generation, men det är mindre troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in