2019-10-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det har jag inte påstått heller.
Du har ofta avfärdat Guds auktoritet.
Citera
2019-10-31, 23:53
Medlem
Katten-Gustavs avatar
Hela den här diskussionen om huruvida Gud egentligen finns (och i vilken form) är egentligen en ytterst absurd fråga. Jag tror anledningen till att många ateister går igång på detta är för att de på något sätt känner ett behov av att belysa sin moraliska ståndpunkt på något sätt som inte inkluderar att ingå i en kult.

Personligen tror jag (som många ateister) att religion av olika slag har vuxit fram av en rad andra orsaker än just andliga. Även om jag ibland känner mig road av teologiska resonemang och att filosofera om hur vissa berättelser i bibeln uppkommit så känner jag mig inte kristen enligt den klassiska definitionen. Så som jag har kommit tillrätta med det här är att jag lärt mig om många olika religioner och kommit att tro att de oftast är kulturella betingelser som finner sin plats främst i samhällen där mycket lidande förekommer. Men det viktiga är att jag tror (här kan vi förövrigt snacka om att tro) att vi alla har någon form av inre kompass (moral) som man kan lära sig att tro på, följa och därmed känna sig 100% som en trygg människa utan att behöva ansluta till någon specifik religion. När man är såpass säker i sig själv så ser man ingen anledning att behöva debattera Guds existens. Det spelar helt enkelt ingen roll om Gud existerar eller inte för det är ändå samma mekanismer som gör att vi mår bra och känner mening med livet. Man lär sig acceptera att vissa finner en tröst i sin tro och det är bra nog det. Man behöver inte trycka ner folk för att de tror på något övernaturligt. När kristna pratar om tro, Jesus och helvetet så kan jag helt klart se att dessa fenomen existerar, om än i metaforiska former, både inom oss och i världen.

Men som sagt. Tron på Gud är något som uppkommer ofta när människor har tappat allt annat hopp om meningsfullhet. Oftast när samhällen faller isär och mänskligheten visar sig från sin värsta sida.

Jag förväntar mig inte att någon ska förstå vad jag pratar om eller ens hålla med... Det är en ytterst personlig åsikt men jag ville iaf dela med mig av den.
Citera
2019-10-31, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har ofta avfärdat Guds auktoritet.
Japp, samt moralen.
Citera
2019-11-01, 03:29
Medlem
trevials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-Gustav
Hela den här diskussionen om huruvida Gud egentligen finns (och i vilken form) är egentligen en ytterst absurd fråga...

Tron på Gud är något som uppkommer ofta när människor har tappat allt annat hopp om meningsfullhet. Oftast när samhällen faller isär och mänskligheten visar sig från sin värsta sida.

Läs boken What Is Self. Skriven av en rikemanstös från Beverly Hills. Kan skrämma skiten ur den mest välvillige agnostiker som funderar på om gud är en social konstruktion till för att skänka hopp åt dom svaga.
Citera
2019-11-01, 03:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och du pratade om att ateister var moralmonster... Skillnaden mellan dig och en självmordsbombare verkar vara att du hade turen att födas i Sverige istället för mellanöstern..
De ÄR moralmonster, potentiellt alltid, aktualiserat i Sovjet, Sverige, Nordkorea...
Födelseort är ingen ursäkt för omoral.
Citera
2019-11-01, 03:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Vilket bullshit. Jag har stött Israel i 50 år. Försök inte med sådant skitsnack. All religion är dynga. Religiösa är retards.
Min fråga föranleddes av vad du skrev.
Citera
2019-11-01, 03:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det var alltså en god sak att dränka hela jordens befolkning och alla landlevande djur? Kan du vänligen förklara var det goda finns i det. Och varför det inte är mord.

Jag kan se floden som ett bevis för att gud inte finns. Inte bibelns gud iaf. Någon global översvämning har nämligen aldrig inträffat, det vet vi genom vetenskapliga studier (och sunt förnuft).
Men tjena, jobbat med kronol. snobberiet något?
Vad stridande mot godhet ser du i att döma och avlägsna ondska?
Dessutom underbart att han i sin nåd frälste några, också de oförtjänta!
Och att djur strök med är inget att snacka om heller, för de har ingen talan. Gud gjorde dessutom nya genom dem som han sparade.
Syndafloden har absolut inträffat, globalt för några tusen år sedan, och spår finns föga förvånande i mängder. Förkovra dig på förslagsvis creation.com.
Citera
2019-11-01, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ge exempel.

Exempelvis när man begår argumentationsfelet argumentum ad populum.
Citera
2019-11-01, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud kan per definitionem inte beordra något ont, och mord är per definitionem något ont.
Har Roboten tagit emot dessa data?

Du svarade inte på frågan.
Jag upprepar:

Så vad du menar är att när Gud beordrar folk att döda i Bibeln, då är det inte mord och rättfärdigat? Är det så du tänker? Kvinnor och barn, salta marken, det är ok, för det kommer från Gud?
Citera
2019-11-01, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Skillnaden är att du vet alldeles för lite för att ens delta i debatten.

Dan 4
14Denna dom är avkunnad av väktarna och detta rådslut uttalat av de heliga, för att de som lever skall inse att den Högste råder över människors riken och att han ger dem åt vem han vill och upphöjer den ringaste bland människor till härskare.

Det är alltså inte Gud ensam som bestämmer och verkställer domslut. Så fungerade det i Guds rike redan FÖRE NT, när kung Nebukadnessar och senare romarriket hade makten på jorden. Knappast en demokrati. Daniel levde samtidigt som Babylons kung Nebukadnessar.

Vill du försvara kollektiv bestraffning genom att hänvisa till motpartens ignorans i ämnet?
Hur hjälper det?
Citera
2019-11-01, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men tjena, jobbat med kronol. snobberiet något?
Vad stridande mot godhet ser du i att döma och avlägsna ondska?
Dessutom underbart att han i sin nåd frälste några, också de oförtjänta!
Och att djur strök med är inget att snacka om heller, för de har ingen talan. Gud gjorde dessutom nya genom dem som han sparade.
Syndafloden har absolut inträffat, globalt för några tusen år sedan, och spår finns föga förvånande i mängder. Förkovra dig på förslagsvis creation.com.

Vad är kronologiskt snobberi i att fördöma massmord och kollektiv bestraffning på global skala? När har det någonsin varit ok? Du pratar om moralmonster men försvarar detta i nästa andetag? Det är du som är moralmonstret. Du och din gud.

Hahahahahahaha, creation.com
Ok, upplys oss gärna. Bästa beviset för denna globala översvämning?
Citera
2019-11-01, 10:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du svarade inte på frågan.
Jag upprepar:

Så vad du menar är att när Gud beordrar folk att döda i Bibeln, då är det inte mord och rättfärdigat? Är det så du tänker? Kvinnor och barn, salta marken, det är ok, för det kommer från Gud?
blip-blip-den-är-besvarad-blip-blip
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in