2019-10-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hälften av kvinnorna i Sverige gör minst en abort i sitt liv. Tror inte att du inte är delaktig på något sätt, om inte annat så genom att rösta på något av partierna i riksdagen eller bara genom att tiga då saken kommit på tal i ditt liv.
Du har haft ett stort, stort behov att tänka tanken sedan du började tänka. Det kommer inte "av sig själv" för dig. Något du behöver tänka på, alltså.
Jag ser inte abort som mord.

Och nej, jag behöver inte gå omkring och memorera ”inte mörda, inte mörda”.
Citera
2019-10-30, 17:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Du begrep att jag syftade till kyrkans inställning till tex huruvida jorden är rund och om universum är 10k år gammalt under historiens gång?
Det är just detta att du ändrar. Din religion var bara en bluff från första början - du menade aldrig allvar med den, den vara bara ett spel, och du ändrar också reglerna, smidigt nog för dig själv, ovärdigt ett allvarligt samtal om livets djupaste frågor.
Smutsa inte ner kristendomen genom att jämföra din hare-religion med den.
Citera
2019-10-30, 17:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag ser inte abort som mord. Och nej, jag behöver inte gå omkring och memorera ”inte mörda, inte mörda”.
Och därmed har du röjt dig själv.
Självklok, självtok.
Citera
2019-10-30, 17:38
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Det är just detta att du ändrar. Din religion var bara en bluff från första början - du menade aldrig allvar med den, den vara bara ett spel, och du ändrar också reglerna, smidigt nog för dig själv, ovärdigt ett allvarligt samtal om livets djupaste frågor.
Smutsa inte ner kristendomen genom att jämföra din hare-religion med den.

Du verkar vara lite långsam med att förstå. Antingen medvetet eller omedvetet.

Anledning till att jag sa "jag ändrar reglerna lite allteftersom..." är för att det är precis det kyrkan gjort historiskt. Man påstod att jorden är platt och brände Copernicus levande. Lite senare ändrande man sig en aning. Idag har vi istället intelligent design. Förstår du nu innebörden i "jag ändrar reglerna lite allteftersom..." ?

Kyrkan har historiskt gjort samma sak som jag gör med min dolda-haren religion. Man ändrar spelreglerna så fort man blir motbevisad. Det påvisar svårigheten i att bevisa att gud inte existerar.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-10-30 kl. 17:40.
Citera
2019-10-30, 17:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Anledning till att jag sa "jag ändrar reglerna lite allteftersom..." är för att det är precis det kyrkan gjort historiskt. Man påstod att jorden är platt och brände Copernicus levande. Lite senare ändrande man sig en aning. Idag har vi istället intelligent design. Förstår du nu innebörden i "jag ändrar reglerna lite allteftersom..." ?
Kyrkan har historiskt gjort samma sak som jag gör med min dolda-haren religion. Man ändrar spelreglerna så fort man blir motbevisad.
Du må ha menat att klandra andra, det köper jag. Men jag såg att många av dina fingrar pekade på dig själv (prova att peka på något eller någon med pekfingret, tre andra fingrar pekar just därför mot dig själv).
Kopernikus brändes inte levande, han dog av naturliga orsaker.
Påvekyrkan har begått många illgärningar i kristendomens namn, alltid utan Bibeln bakom sig. De faller tillbaka på påvekyrkan och inte på kristendomen. Det är som om någon som inte känner dig i eget intresse skulle stjäla i ditt namn - inte vore du skyldig för det.
Luther, kristenhetens störste lärare sedan apostlarna, var inte fientlig mot Kopernikus tankar.
Den rätta synliga kyrkan kämpar för den allraheligaste tro som överlämnats till de heliga en gång för alla för knappt 2000 år sedan. De har inte mandat att ändra den det minsta, och den blir aldrig motbevisad det minsta.
Citera
2019-10-30, 18:00
Medlem
Citat:
Och därmed har du röjt dig själv.
Självklok, självtok.
Starkt argument.
Citera
2019-10-30, 18:05
Medlem
Citat:
Detta medan vi bibeltroende kristna lär att det kommer en domedag samt memorerar bl.a. Guds 5. bud:
Och ni har fel.

1 Pet 4:17
Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?

Vi döms redan nu, i detta liv.

1Kor 11
30Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. 31Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. 32Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.

Varför? För att ni annars vaggas in i en tro att ni kan göra vad ni vill fram till döden eller Domens dag. Även ateister och världens ledare döms. Redan i dag.

Dan 4
13Han skall förvandlas: han skall få ett djurs sinne i stället för en människas, och så skall sju tider förgå. 14Denna dom är avkunnad av väktarna och detta rådslut uttalat av de heliga, för att de som lever skall inse att den Högste råder över människors riken och att han ger dem åt vem han vill och upphöjer den ringaste bland människor till härskare.

Detsamma hände profeten Muhammed. Han har som bekant gjort en del märkliga uttalanden enligt koranen.

Upp 5
5Tänk på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör samma gärningar som förr. Annars kommer jag till dig och flyttar bort ditt lampställ, om du inte omvänder dig.

Lampstället är en gammal referens till det lampställ Moses placerade i uppenbarelsetältet. Han gick in i tältet för att rådfråga Gud. Så detta lampställ är en referens till profeter. Tas ditt lampställ bort till följd av synder förlorar profeten sin makt och förmåga att profetera. Gud vänder bort sitt ansikte från dig som det står i GT, och lyssnar inte längre på din eller folkets bön.

Ni har helt fel när ni säger att Gud inte dömer någon före Domens dag.
Citera
2019-10-30, 18:13
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Du må ha menat att klandra andra, det köper jag. Men jag såg att många av dina fingrar pekade på dig själv (prova att peka på något eller någon med pekfingret, tre andra fingrar pekar just därför mot dig själv).
Kopernikus brändes inte levande, han dog av naturliga orsaker.
Påvekyrkan har begått många illgärningar i kristendomens namn, alltid utan Bibeln bakom sig. De faller tillbaka på påvekyrkan och inte på kristendomen. Det är som om någon som inte känner dig i eget intresse skulle stjäla i ditt namn - inte vore du skyldig för det.
Luther, kristenhetens störste lärare sedan apostlarna, var inte fientlig mot Kopernikus tankar.
Den rätta synliga kyrkan kämpar för den allraheligaste tro som överlämnats till de heliga en gång för alla för knappt 2000 år sedan. De har inte mandat att ändra den det minsta, och den blir aldrig motbevisad det minsta.

Visst skulden kan läggas på katolikerna istället för Lutheranerna. Det är dock lika svårt att motbevisa guds existens som min nyligen uppfunna religion dolda haren. Något som inte går att se, känna eller uppfatta fysiskt. Att jesus gick på vatten(inte is) och återuppstod från de döda strider både mot en mängd vetenskapliga teorier och medicinska grenar.

Men visst kan Luther få poäng för att de varit konsistenta över århundradena. Orimligheten att behöva bevisa dolda harens icke-exitens kvarstår dock...
Citera
2019-10-30, 19:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Starkt argument.
Beprövad visdom - di gamle förstod ett och annat. De visste hur det går med särlingen som tror att han är en isolerad ö.
Vad förstår du - egentligen? Inget grundläggande, är mitt intryck.
Citera
2019-10-30, 19:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Visst skulden kan läggas på katolikerna istället för Lutheranerna. Det är dock lika svårt att motbevisa guds existens som min nyligen uppfunna religion dolda haren. Något som inte går att se, känna eller uppfatta fysiskt. Att jesus gick på vatten(inte is) och återuppstod från de döda strider både mot en mängd vetenskapliga teorier och medicinska grenar.
Men visst kan Luther få poäng för att de varit konsistenta över århundradena. Orimligheten att behöva bevisa dolda harens icke-exitens kvarstår dock...
Din hare-religion är inte värd ens en gäspning.
Att gå på vatten och att uppstå från de döda är ingen match för en Gudamänniska.
Att en självisolerande kuf inte kan förstå några stora, djupa sammanhang ö.h., utan fastnar i sagor och lekar om harar och Harry Potter, det säger förstås mer om honom än om någonting annat. Och det är sådant som ateism och ignorans gör med folk.
Citera
2019-10-30, 19:09
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Din hare-religion är inte värd ens en gäspning.
Att gå på vatten och att uppstå från de döda är ingen match för en Gudamänniska.
Att en självisolerande kuf inte kan förstå några stora, djupa sammanhang ö.h., utan fastnar i sagor och lekar om harar och Harry Potter, det säger förstås mer om honom än om någonting annat. Och det är sådant som ateism och ignorans gör med folk.

Det finns ingen skillnad mellan hare-religionen och annan religion när det kommer till möjligheten att bevisa existensen av en gud eller osynlig hare.

Det är ingen skillnad mellan katolicismen, Islam, Lutherismen eller min nyligen etablerade "osynlige haren"-religion. Olika former av hittepå som är svårt att motbevisa.
Citera
2019-10-30, 19:25
Medlem
Citat:

Kyrkan har historiskt gjort samma sak som jag gör med min dolda-haren religion. Man ändrar spelreglerna så fort man blir motbevisad. Det påvisar svårigheten i att bevisa att gud inte existerar.
Rom 3:20
Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.

Gal 2:21
Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö.

Rom 10:4f
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Det brukar bli fel när lagar och regler tolkas strikt. Varför? För att din tolkning är din åsikt, och din åsikt är inte lag. Det står inte i lagen att en viss dag ska den personen göra det och ingenting annat. Men det är så lagar och regler används, för att tvinga andra att göra som du vill, följa din åsikt. Trots att alla människor har samma rättigheter.

Artikel 30. (mänskliga rättigheterna)
Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det
innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild
person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra
en handling som syftar till att omintetgöra någon av de
rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in