2019-10-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag kände en från forna Sovjetunionen som (i likhet med många andra) var med om förföljelserna på 1930-talet, och hans berättelser finns kvar (liksom många andras).
Din cyniskt kalla, ja, döda vägran att se kopplingen ateism-förföljelser av kristna är ett hån mot vad han och så många andra upplevde själva. Det drabbade deras omgivning och i många fall dem själva. Han överlevde, märkligt nog, och hans berättelser lever vidare - trots dig och andra propagandister.
Han är inte längre kvar i livet, men jag hedrar hans och många andras minne genom att inte glömma, genom att tala.
Jag ska, så länge jag lever här, varna för ateismen och dess anhängare ateisterna.
Vi ser era ruttna frukter - kom inte till mig och påstå att ni är annat än ruttna träd.
Get lost!
Och jag känner en som överlevde ett självmordsdåd, utförd av en gudstroende. Att du vägrar se kopplingen till all gudstro är ett hån. Är detta ett logiskt argument?

Jag säger detta igen: Min s.k.ateism har bara med en fråga att göra, nämligen gudstro. Om jag råkar dela min icketro/ uteblivna tro på diverse gudar med andra människor, och dessa människor begår hemska gärningar, är inget som förändrar min syn på gudars existens. Jag är utan gudstro oavsett hur andra utan gudstro beter sig.
Citera
2019-10-30, 15:55
Medlem
Att människor utan tro på diverse gudar begår hemskheter är alltså inget bevis för att gudar existerar.
Citera
2019-10-30, 15:56
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Det är uppenbart att din religion "osynliga haren" existerar, om du inte sitter och ljuger eller svamlar el.dyl.
Mig veterligen har denna religion en anhängare.
Berätta mer, eller nej, förresten, gör inte det.

Jag illustrerade bara det meningslösa med att behöva bevisa att något som någon hittar på inte existerar. Osynliga haren är lika svår att motbevisa som gud.

Sedan kan jag ändra spelreglerna lite allteftersom. Tex påstod vissa påvar att jorden är platt och skapad för 10k år sedan. Senare påvar menar att jorden är rund men att gud ändå gömmer sig kulisserna etc.

Det hela blir en slags meningslös lek. Varför inte spendera sin tid på sådant som går att bevisa/motbevisa?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-10-30 kl. 16:09.
Citera
2019-10-30, 16:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag kände en från forna Sovjetunionen som (i likhet med många andra) var med om förföljelserna på 1930-talet, och hans berättelser finns kvar (liksom många andras).
Din cyniskt kalla, ja, döda vägran att se kopplingen ateism-förföljelser av kristna är ett hån mot vad han och så många andra upplevde själva. Det drabbade deras omgivning och i många fall dem själva. Han överlevde, märkligt nog, och hans berättelser lever vidare - trots dig och andra propagandister.
Han är inte längre kvar i livet, men jag hedrar hans och många andras minne genom att inte glömma, genom att tala.
Jag ska, så länge jag lever här, varna för ateismen och dess anhängare ateisterna.
Vi ser era ruttna frukter - kom inte till mig och påstå att ni är annat än ruttna träd.
Get lost!

Du gillar guilt by association verkar det som, men du inser inte hur illa det skulle se ut för dig om vi spelade samma spel.
Skillnaden du vägrar titta på är att du har en bok full av villfarelser, vidskepligheter och stundtals ren ondska och det enda vi har är att vi inte tror det finns någon gud. Vi köper inte det du och dina gelikar säljer. Vi vägrar leka dina lekar och det retar dig.
Citera
2019-10-30, 16:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du gillar guilt by association verkar det som, men du inser inte hur illa det skulle se ut för dig om vi spelade samma spel.
Skillnaden du vägrar titta på är att du har en bok full av villfarelser, vidskepligheter och stundtals ren ondska och det enda vi har är att vi inte tror det finns någon gud. Vi köper inte det du och dina gelikar säljer. Vi vägrar leka dina lekar och det retar dig.
Men tjena. Att tala om moral och livets djupa frågor med dig är som att tala om känslor med en Robot.
Once I tried.
Citera
2019-10-30, 16:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Jag illustrerade bara det meningslösa med att behöva bevisa att något som någon hittar på inte existerar. Osynliga haren är lika svår att motbevisa som gud.
Sedan kan jag ändra spelreglerna lite allteftersom. Tex påstod vissa påvar att jorden är platt och skapad för 10k år sedan. Senare påvar menar att jorden är rund men att gud ändå gömmer sig kulisserna etc.
Det hela blir en slags meningslös lek. Varför inte spendera sin tid på sådant som går att bevisa/motbevisa?
Ah, du skrev ett svar. Men tappade bort religionen "Osynliga haren" i processen. Så "länge" varade den.
Vidare säger du, så avslöjande: "Sedan kan jag ändra spelreglerna lite allteftersom"...
Så illustrerande!
Senast redigerad av Calovius 2019-10-30 kl. 16:44.
Citera
2019-10-30, 16:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och jag känner en som överlevde ett självmordsdåd, utförd av en gudstroende. Att du vägrar se kopplingen till all gudstro är ett hån. Är detta ett logiskt argument?

Jag säger detta igen: Min s.k.ateism har bara med en fråga att göra, nämligen gudstro. Om jag råkar dela min icketro/ uteblivna tro på diverse gudar med andra människor, och dessa människor begår hemska gärningar, är inget som förändrar min syn på gudars existens. Jag är utan gudstro oavsett hur andra utan gudstro beter sig.
Likheten mellan er ateister och religiösa fanatiker kvarstår. Ni säger att ingen Gud kommer att straffa er för de dåd ni begår, de säger att Gud (ofta: Allah) kommer att belöna dem för de dåd som de begår.
Detta medan vi bibeltroende kristna lär att det kommer en domedag samt memorerar bl.a. Guds 5. bud:
Du skall inte mörda.
Ni hör ihop, medan vi inget vill ha med er sörja att göra. Nada!
Vi fördömer den, avsäger oss den, hatar den samt överlåter åt den sanne Guden att straffa er alla som vänt er ifrån hans sanning och inte omvänt er innan det är för sent.
Citera
2019-10-30, 16:54
Medlem
Citat:
Likheten mellan er ateister och religiösa fanatiker kvarstår. Ni säger att ingen Gud kommer att straffa er för de mord ni begår, de säger att Gud (ofta: Allah) kommer att belöna dem för mord som de begår.
Detta medan vi bibeltroende kristna lär att det kommer en domedag samt memorerar bl.a. Guds 5. bud:
Du skall inte mörda.
Ni hör ihop, medan vi inget vill ha med er sörja att göra. Nada!
Vi fördömer den, avsäger oss den, hatar den samt överlåter åt den sanne Guden att straffa er alla som vänt er ifrån hans sanning och inte omvänt er innan det är för sent.
Ja, att vara fanatisk är sällan bra. En fanatisk ateist tror verkligen verkligen verkligen inte på någon gud.
Om du ofta måste memorera att inte mörda så är jag glad att du är troende.
Citera
2019-10-30, 17:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, att vara fanatisk är sällan bra. En fanatisk ateist tror verkligen verkligen verkligen inte på någon gud.Om du ofta måste memorera att inte mörda så är jag glad att du är troende.
Om du inte ofta memorerar att det kan komma svida dig själv i skinnet om du mördar (vilket ateismen givit dig frisedel till) är jag glad att jag inte känner dig.
Citera
2019-10-30, 17:08
Medlem
Citat:
Om du inte ofta memorerar att det kan komma svida dig själv i skinnet om du mördar (vilket ateismen givit dig frisedel till) är jag glad att jag inte känner dig.
Har nog aldrig behövt tänka tanken ens. Det kommer ”av sig själv” för mig, att inte mörda folk.
Inget jag behöver tänka på, alltså.
Citera
2019-10-30, 17:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Har nog aldrig behövt tänka tanken ens. Det kommer ”av sig själv” för mig, att inte mörda folk.
Inget jag behöver tänka på, alltså.
Hälften av kvinnorna i Sverige gör minst en abort i sitt liv. Tror inte att du inte är delaktig på något sätt, om inte annat så genom att rösta på något av partierna i riksdagen eller bara genom att tiga då saken kommit på tal i ditt liv.
Du har haft ett stort, stort behov att tänka tanken sedan du började tänka. Det kommer inte "av sig själv" för dig. Något du behöver tänka på, alltså.
Citera
2019-10-30, 17:24
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Vidare säger du, så avslöjande: "Sedan kan jag ändra spelreglerna lite allteftersom"...
Så illustrerande!

Du begrep att jag syftade till kyrkans inställning till tex huruvida jorden är rund och om universum är 10k år gammalt under historiens gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in