2019-10-18, 13:29
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Lär mig, hur skulle det hjälpa dig om jag satte mig in i din situation? Skulle det ge mat på bordet åt dina barn? Skulle det göra så att du fick kontakt med barnens alkoholiserade far? Skulle det bota din depression?

Så hur skulle du lösa mitt problem i att jag inte förstår vad du förlåter mig för?

Om inte annat kunde viss kontakt m verkligheten o dess brokiga mångfald lära dig att mänskor e olika, alla har olika problem o ej har hjälp av samma lösning = passivitet?

I andra hand kunde verklighetskontakt lära dig hyfs o sluta bete dig som ett arrogant ordvrängande rövhål.

Den som ej berättar om sin egna personliga problem kanske oxå ska sluta åta sig rollen som självhjälpsguru åt andras.
Citera
2019-10-18, 13:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystos
Om inte annat kunde viss kontakt m verkligheten o dess brokiga mångfald lära dig att mänskor e olika, alla har olika problem o ej har hjälp av samma lösning = passivitet?

I andra hand kunde verklighetskontakt lära dig hyfs o sluta bete dig som ett arrogant ordvrängande rövhål.

Den som ej berättar om sin egna personliga problem kanske oxå ska sluta åta sig rollen som självhjälpsguru åt andras.

Så vad du säger är att sätta sig in i din situation skulle inte hjälpa dig alls? Så varför skulle jag då göra det om mitt syfte skulle vara att hjälpa dig?

Jag har berättat om ett problem som jag har till dig, två gånger faktiskt, men du på något sätt skiter i mitt problem, och det är faktiskt också ett problem som jag heller inte förstår som du också kan hjälpa mig, så nu har jag två problem.

1. Vad förlåter du mig för?
2. Varför skiter du i att hjälpa mig med mitt första problem?
Citera
2019-10-18, 13:54
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Så vad du säger är att sätta sig in i din situation skulle inte hjälpa dig alls? Så varför skulle jag då göra det om mitt syfte skulle vara att hjälpa dig?

Jag har berättat om ett problem som jag har till dig, två gånger faktiskt, men du på något sätt skiter i mitt problem, och det är faktiskt också ett problem som jag heller inte förstår som du också kan hjälpa mig, så nu har jag två problem.

1. Vad förlåter du mig för?
2. Varför skiter du i att hjälpa mig med mitt första problem?

Grabben du lever i en ensam verklighetsfrånvänd bubbla o här tar mitt tjafs m dig slut.

Det finns ett ordspråk på engelska som heter ”when the going gets tough, the tough gets going”.

Men du verkar leva efter motsatt ordspråk som du hittat på själv o bara gäller i din värld.
Citera
2019-10-18, 13:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Grabben du lever i en ensam verklighetsfrånvänd bubbla o här tar mitt tjafs m dig slut.
Om du tror att det existerar verklighetsfrånvända bubblor, vem utav oss tror du lever i en sådan bubbla?
Titta dig omkring i verkligen och se om du hittar några verklighetsfrånvända bubblor att leva i, du kommer inte att se några.
Citat:
Det finns ett ordspråk på engelska som heter ”when the going gets tough, the tough gets going”.
Får väl också bjuda på ett annat ordspråk då som lyder:
Citat:
No one saves us but ourselves. No one can and no one may. We ourselves must walk the path.
-Buddha
Förenklat betyder detta att bara du kan hjälpa dig själv, ingen annan.

Citat:
Men du verkar leva efter motsatt ordspråk som du hittat på själv o bara gäller i din värld.
Jag har skapat en del egna ordspråk faktiskt, så där har du inte helt fel.
Citera
2019-10-18, 14:08
Medlem
mystoss avatar
Citat:

Förenklat betyder detta att bara du kan hjälpa dig själv, ingen annan.

Whiiiiiii, I don’t doubt that, Buddha. Men sorry, du är ej Buddha o folk blir ej det av passivitet.

Av passivitet blir folk: lata, tjocka, dystra, självupptagna, uppgivna o självmordsbenägna.
Citera
2019-10-18, 14:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Whiiiiiii, I don’t doubt that, Buddha. Men sorry, du är ej Buddha o folk blir ej det av passivitet.
Jag har aldrig påstått att jag är buddha.
Skulle du inte sluta tjafsa med mig?

Citat:
Av passivitet blir folk: lata, tjocka, dystra, självupptagna, uppgivna o självmordsbenägna.
Säg det till buddha som satt stilla under ett träd och mediterade i 6 år, tycker du att han blev lat, tjock, dyster, självupptagen, uppgiven och självmordsbenägen?
Senast redigerad av particulum1 2019-10-18 kl. 14:15.
Citera
2019-10-18, 14:17
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag är buddha.
Skulle du inte sluta tjafsa med mig?

Säg det till buddha som satt stilla under ett träd och mediterade i 6 år, tycker du att han blev lat, tjock, dyster, självupptagen eller uppgiven?

Låter detta som passivitet?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Noble_Eightfold_Path

To me sounds like helluva work
Citera
2019-10-18, 14:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Låter detta som passivitet?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Noble_Eightfold_Path

To me sounds like helluva work

Det där är inte meditation, eller hur?
Citera
2019-10-18, 14:29
Medlem
mystoss avatar
Citat:
Det där är inte meditation, eller hur?

Nä, o vill du meditera för att bli andlig kommer detta ej heller va passivitet, inte om du gör d rätt iaf, utan nåt jävligt aktivt o svårt.

Krishnamurti (känd andlig lärare) frågade en rolig grej till en nisse som satt på arslet o mediterade o gjorde andningsövningar dagarna i ända:

- gör det dej lycklig att sitta här o meditera o andas varje dag?

- det vet jag inte förrän ja blir andlig? sa nissen

- hoppas du är lycklig redan nu, för dessa övningar kommer inte göra dig andlig, svarade K

Du kanske ska läsa mer om Buddha o hur han fann den ”gyllene medelvägen” mellan aktivitet o passivitet.
Citera
2019-10-18, 14:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nä, o vill du meditera för att bli andlig kommer detta ej heller va passivitet, inte om du gör d rätt iaf, utan nåt jävligt aktivt o svårt.

Krishnamurti (känd andlig lärare) frågade en rolig grej till en nisse som satt på arslet o mediterade o gjorde andningsövningar dagarna i ända:

- gör det dej lycklig att sitta här o meditera o andas varje dag?

- det vet jag inte förrän ja blir andlig? sa nissen

- hoppas du är lycklig redan nu, för dessa övningar kommer inte göra dig andlig, svarade K

Du kanske ska läsa mer om Buddha o hur han fann den ”gyllene medelvägen” mellan aktivitet o passivitet.

Lycka är inte något jag strävar efter, lycka är flyktig och försvinner och kan aldrig riktigt greppas permanent, den som jagar lycka jagar något som inte går att hitta. Den som däremot slutar jaga lycka kommer kanske att hitta något som är snarlikt det inom sig själv då det finns där hela tiden, men den som fortsätter att jaga lycka utanför sig själv kommer dessvärre aldrig att hitta det.

Så, ska du öva lite passivitet nu min kära arga vän? Du kanske hittar någon inom dig som du behöver.
Citera
2019-10-18, 14:35
Bannlyst
Citat:
Lycka är inte något jag strävar efter, lycka är flyktig och försvinner och kan aldrig riktigt greppas permanent, den som jagar lycka jagar något som inte går att hitta. Den som däremot slutar jaga lycka kommer kanske att hitta något som är snarlikt det inom sig själv då det finns där hela tiden, men den som fortsätter att jaga lycka utanför sig själv kommer dessvärre aldrig att hitta det.

jag har då upplevt mycket lycka under mitt liv , lycka finns om du söker
Citera
2019-10-18, 14:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
jag har då upplevt mycket lycka under mitt liv , lycka finns om du söker

Har du den fortfarande? Är du lycklig nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in