2019-10-05, 00:39
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hellre ett Jehovas än tio katoliker!

Varför det? Jag upplever Jehovas som mycket mer radikala, kontroversiella och jobbiga.
Katoliker går förbi ganska obemärkt...
Citera
2019-10-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bibeln är full av "räknenisserier", så nej, dom som håller bibeln som något viktigt kommer att hålla profetior i bibeln som viktigt:

"Salig den som läser upp och saliga de som hör orden i denna profetia och bevarar det som står skrivet i den. Ty stunden är nära." (Upp 1:3 Bibel2000)
1914 kastades satan ner till jorden
Citera
2019-10-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du har fortfarande inte svarat på vilka konkreta läroändringar som Vargen 74 syftar på....skäms du för dessa? Om inte....ut med språket.
nej absolut inte utan andra lärosatser om hur man tolka uppenbarelse boken
Citera
2019-10-06, 23:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor kan få bättre förståelse för Guds ord. Det är inte så att människor förstår hela Guds sanningar på en gång, men det är det du kräver, du kräver fullkomlighet från ofullkomliga människor. Ändå är du inte själv fullkomlig, det är hyckleri och dubbelmoral i min mening.

Om du kräver fullkomlighet från andra människor, så ska du först vara fullkomlig själv, men jag antar att du själv inte anser dig vara fullkomlig???

Varför ska man följa ofullkomliga människors nyckfulla och ständigt skiftande idéer så pass att man är villig att offra sina egna barn till döden?

Varför kräver Vakttornet fullkomlighet från andra religioner och är allt annat än förlåtande eller förstående när de visar sig haft fel/klantat sig?
Citera
2019-10-14, 12:20
Medlem
Eftersom jag misstänkte min far joinade Rikets Sal i Finland, så hade dom tagit 400 euro varje månad ifrån min far. Plus två bilar var reggade på hans namn. Hans goda man frågade om dom kunde byta bank konto och skriva av bilarna, så fick goda mannen göra de.

En vecka senare när jag besökte hos min mamma (de var den tiden hade ett ok relation med henne) så kom dom ända ifrån Finland och ville komma in. Jag sa på Finska till dom att om dom tar ett steg till, så kommer jag visa vägen till himmelen. De äldre gubben blev hel vit när jag sa de och ville ringa Polisen. Då svarade jag med: gör de, jag är här väntar på dom.

Dom stog parkerad utanför huset i flera timmar. Jag stannade kvar tills dom åkte iväg. Dom ringde aldrig polisen, de var bara tomma hot.

Sen hade jag ett kontakt person som var Jehovas, som var trevligt men började pracka med mig med hans tro. Ha sagt till alla kontakt personerna håll er tro för sig själva. Ni kommer aldrig kunna ändra mig. Direkt efter när han fick de ordet, så började Jehovas skicka sina finska medlemmar på mig och som en sa, hade en platta att jag skulle läsa på. Slog till dörren till dom. Men dom fortsatte.

Nu igår, så kom dom till min dörr, eftersom dom behöver tydligen medlemmar för kunna komma himmelen. Öppnade inte dörren åt dom.
Citera
2019-10-14, 13:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dom försöker ta till alla möjliga knep, men lyckas sällan. Så att telefonterrorisera folk kommer nog bli mera vanligt bland dessa mobilpsykopater.
Påminner mig lite om när någon sade om Jesus "Den här mannen vilseleder folk".

"Dessa", säger du?
Citera
2019-10-15, 19:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Trodde du att du var rolig nu?
Möjligen lite, men det är en fullt allvarlig fråga.

Att vara detaljkunnig är förstås praktiskt, men motivet bakom framförandet är desto viktigare.
Citera
2019-10-15, 20:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Möjligen lite, men det är en fullt allvarlig fråga.

Att vara detaljkunnig är förstås praktiskt, men motivet bakom framförandet är desto viktigare.

Men din poäng var?

Ingen har väl påstått i någon text som sägs innehålla rena rama sanningen att Stockholm är nära Flensburg?

Avståndet mellan Goshen (där Josef uttryckligen säger att hans far skulle vara nära honom) och faraons palats (där Josef enligt Bibeln påstås bo) är mer än 60 mil.

Bibeln påstår alltså att faraonerna hade nära kontakt med israelerna från Josefs tid och fram till uttåget, vilket specifikt bevisas genom att Josef (som ju bodde hos farao) välkomnade sin far till Goshen enbart genom att stiga upp i sin vagn och åka ut och möta honom och sedan uttryckligt säga ”du skall få bo i Goshen, där du är nära mig” (1 Mos 45:9-10).

Något som alltså tydligt är historiskt omöjligt.

Du kan också fråga hur det kommer sig att en av faraons döttrar fanns där med sitt följe nedströms i Nilen så att han kunde hittas i vassen (2 Mos 2:5). Faraonerna bodde ju som sagt 60 mil därifrån vid den tiden.

Skulle vara kul att se vad de svarar på det ...
Citera
2019-10-15, 21:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Men din poäng var?

Ingen har väl påstått i någon text som sägs innehålla rena rama sanningen att Stockholm är nära Flensburg?

Avståndet mellan Goshen (där Josef uttryckligen säger att hans far skulle vara nära honom) och faraons palats (där Josef enligt Bibeln påstås bo) är mer än 60 mil.

Bibeln påstår alltså att faraonerna hade nära kontakt med israelerna från Josefs tid och fram till uttåget, vilket specifikt bevisas genom att Josef (som ju bodde hos farao) välkomnade sin far till Goshen enbart genom att stiga upp i sin vagn och åka ut och möta honom och sedan uttryckligt säga ”du skall få bo i Goshen, där du är nära mig” (1 Mos 45:9-10).

Något som alltså tydligt är historiskt omöjligt.

Du kan också fråga hur det kommer sig att en av faraons döttrar fanns där med sitt följe nedströms i Nilen så att han kunde hittas i vassen (2 Mos 2:5). Faraonerna bodde ju som sagt 60 mil därifrån vid den tiden.

Skulle vara kul att se vad de svarar på det ...
Poängen är att Jönköping är närmare Stockholm än vad Flensburg är på samma sätt som Gosen är närmare Thebe än vad Kanaan är.
Tog just Flensburg som exempel för att återspegla avståndsskillnaden på ett någorlunda skalenligt sätt.

Dessutom är det förstås relevant att Josef garanterat, i egenskap av egyptisk hovman, hade det lättare att resa inuti Egypten. Det är också relevant för att besök ska vara närmare till hands, inte bara geografiskt.
Och med tanke på språkbruket i resten av bibeln och allmäna detaljer i hebreiskans funktion så torde just den detaljen vara ganska vidkommande.

Eller i modern jämförelse:
För en Stockholmare så kan en halvmil te sig som långt att pendla till jobbet, men norr om Sundsvall så är fem mil ganska nära i vissa fall.
50 mil är alltså ganska nära om man inte har träffats alls på flera år.

Om Faraos dotter var i Gosen eller om Moses mamma var i Thebe kan man fråga sig.
Men vid Nilen var de iallafall, och det är ändå en ganska omfattande sträcka. Om det hade hunnit gå en sådan period att Farao inte kände till en sådan historia som den om Josef så är det inte omöjligt att det hade hunnit flytta hebréer till området nära Thebe.
Senast redigerad av Bonnatorp 2019-10-15 kl. 21:41.
Citera
2019-10-15, 23:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Poängen är att Jönköping är närmare Stockholm än vad Flensburg är på samma sätt som Gosen är närmare Thebe än vad Kanaan är.
Tog just Flensburg som exempel för att återspegla avståndsskillnaden på ett någorlunda skalenligt sätt.

Dessutom är det förstås relevant att Josef garanterat, i egenskap av egyptisk hovman, hade det lättare att resa inuti Egypten. Det är också relevant för att besök ska vara närmare till hands, inte bara geografiskt.
Och med tanke på språkbruket i resten av bibeln och allmäna detaljer i hebreiskans funktion så torde just den detaljen vara ganska vidkommande.

Eller i modern jämförelse:
För en Stockholmare så kan en halvmil te sig som långt att pendla till jobbet, men norr om Sundsvall så är fem mil ganska nära i vissa fall.
50 mil är alltså ganska nära om man inte har träffats alls på flera år.

Om Faraos dotter var i Gosen eller om Moses mamma var i Thebe kan man fråga sig.
Men vid Nilen var de iallafall, och det är ändå en ganska omfattande sträcka. Om det hade hunnit gå en sådan period att Farao inte kände till en sådan historia som den om Josef så är det inte omöjligt att det hade hunnit flytta hebréer till området nära Thebe.

Varför hittar du på om något sådant?
60 mil är inte "nära" ens med dagens transportmedel. Kan du inte skilja på "nära" och "närmare"?

Och nej, israelerna höll enligt Bibeln fortfarande till i Goshen vid tiden för de 10 plågorna.
2 Mos 8:22
Men jag skall göra undantag för Goshen, det område där mitt folk bor. Dit skall inte flugorna komma.
Citera
2019-10-16, 05:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Varför hittar du på om något sådant?
60 mil är inte "nära" ens med dagens transportmedel. Kan du inte skilja på "nära" och "närmare"?

Och nej, israelerna höll enligt Bibeln fortfarande till i Goshen vid tiden för de 10 plågorna.
2 Mos 8:22
Men jag skall göra undantag för Goshen, det område där mitt folk bor. Dit skall inte flugorna komma.
Se där, du har rätt.
Får man poängtera att faraos dotter måhända har varit i stånd att bada där hon behagade i landet där pappa bestämmer?

Hur sedan Salomo, som byggde ett byggnad av starkt historiskt värde, kunde tro att han bodde i området med ors av historiska händelser som orkestrerats på beskrivet sätt ca. 500 år tidigare, det kan man också fråga sig.

Anmärkningsvärt att du tar dig tid att forska i saken iallafall.
Senast redigerad av Bonnatorp 2019-10-16 kl. 05:58.
Citera
2019-10-16, 07:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Se där, du har rätt.
Får man poängtera att faraos dotter måhända har varit i stånd att bada där hon behagade i landet där pappa bestämmer?

Hur sedan Salomo, som byggde ett byggnad av starkt historiskt värde, kunde tro att han bodde i området med ors av historiska händelser som orkestrerats på beskrivet sätt ca. 500 år tidigare, det kan man också fråga sig.

Anmärkningsvärt att du tar dig tid att forska i saken iallafall.

Jo, visst kan man anta att faraos dotter måhända har varit i stånd att bada där hon behagade, men inte ens det löser alla konstiga problem som dyker upp när man börjar titta lite närmare på berättelsen.

2 Mos 2:7–11
Då sade pojkens syster till faraos dotter: »Skall jag skaffa en hebreisk kvinna som kan amma barnet åt dig?« — »Ja, gör det«, svarade faraos dotter. Då gick flickan och hämtade pojkens mor, och faraos dotter sade till henne: »Ta med dig det här barnet och amma det åt mig. Jag skall betala dig för det.« Kvinnan tog då pojken och ammade honom. När pojken blev större förde hon honom till faraos dotter, som adopterade honom och gav honom namnet Mose. »Jag har ju dragit upp honom ur vattnet«, sade hon.

När Mose hade blivit vuxen gick han en dag ut till sina landsmän och såg deras tunga arbete.

Här ser vi alltså en helt osannolik konversation mellan en faraos dotter och en simpel judisk flicka och hennes mor (Moses mor). Knappast troligt att konversationen gick till på det viset, och det verkar inte vara något större avstånd som "pojken" fördes till faraons dotter när han inte längre behövde ammas eftersom det inte verkar vara någon större händelse och bara nämns som inget särskilt märkvärdigt.

Senare i nästa mening när man talar om Mose som vuxen så är det tydligt att han anses ha nära till den plats där hans landsmän finns eftersom han tydligen helt enkelt bara en dag gick ut till den plats där de arbetade.

Och när 2:a Moseboken beskriver de 10 plågorna så verkar det genomgående som om att Goshen finns nära faraos palats och faraon enkelt kan skicka bud för att verifiera att t.ex. israeliternas boskap sparats från plågorna, som Mose påstod att de skulle.

Och på tal om plågorna, den egyptiska boskapen är tydligen som särimner och kan dödas mer än en gång:
Den femte plågan är en boskapspest som dödar all egyptisk boskap:
Nästa dag gjorde Herren som han hade sagt: all boskap dog för egypterna, men av israeliternas boskap dog inte ett enda djur. När farao hörde efter fick han veta att inte ett enda av israeliternas djur hade dött.

Sedan ska den sjätte plågan orsaka att variga bölder ska slå upp på människor och boskap.
(All boskap dog i femte plågan, nu har kadavren tydligen fått variga bölder också.)

Sjunde plågan:
Om du fortsätter att hindra mitt folk och inte släpper dem, skall jag i morgon sända en hagelstorm, värre än någon som drabbat Egypten från den dag det grundades till denna dag. Låt därför ta in din boskap och allt vad du har ute på fälten. Alla som är kvar utomhus och inte har kommit under tak, både människor och djur, skall träffas av haglet och dö.
(All boskap dog i femte plågan och fick variga bölder i den sjätte, nu ska de tydligen dö igen om de lämnas kvar ute på fälten.)

Tionde plågan:
Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen.
(De förstfödda bland den döda boskapen dödas nu alltså en gång till.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in